هک بالاترین؛ مثبت یا منفی؟!

بالاتریندر وبلاگ ها- هک سایت “بالاترین” موضوعی است که در هفته گذشته به شدت وبلاگستان فارسی و به خصوص کاربران این سایت را تحت تاثیر قرار داده است. حمایت شدید کاربران این سایت از بالاترین و در مقابل موضع گیری های مختلف در قبال هک این سایت، باعث شده است که این موضوع در میان وبلاگ نویسان به عنوان “تیتر یک” مطرح باشد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» پس از هک سایت بالاترین در تاریخ 16 بهمن ماه و اعلام خبر و تایید آن، وبلاگ نویسان فارسی موضع گیری در قبال این حرکت را آغاز کردند.

بازتاب های خبر فارس
بسیاری از نوشته های وبلاگ ها، به پاسخ به خبر خبرگزاری فارس می پردازند. خبرگزاری فارس با درج خبری، به طور ضمنی ادعا می کند که بالاترین متعلق به رژیم صهیونیستی است و در پی درج این خبر، بازتاب ها آغاز می شوند.

وبلاگ “نوشته های رضا در دنیای وب” با درج پستی، از خبرگزاری فارس می پرسد:«باید از خبرگزاری فارس پرسید که به واقع چه چیزی باعث شده ماهیت دزدی را که هم در اسلام و هم از دیدگاه عقل پذیرفته نیست را اینطور انعکاس دهد؟»

وبلاگ “اوبونتو” هم این نظر خبرگزاری فارس را نقد می کند و در پستش به نحوی طنز آمیز این خبر را زیر سئوال می برد.

وبلاگ “یک فتحی” نیز نسبت به این خبر واکنش نشان می دهد و درباره پیش بینی فارس مبنی بر ادامه هک بالاترین در مسیر هک سایت های صهیونیستی می گوید:«سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که این پیش‌بینی توسط چه ارگانی صورت پذیرفته است و اصولا مگر تا زمانی که فارس درباره آن نوشت مگر جایی درباره این خبر نظری داده بود؟»

البته عکس العمل ها نسبت به این خبر خبرگزاری فارس به همین چند وبلاگ محدود نمی شود و وبلاگ های دیگر هم در میان پست هایشان به این خبر اشاره کرده اند. با این حال هنوز ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر جهت دار بودن سایت بالاترین بدون مدرک باقی مانده است و شاید با ارائه مدارک مختلف توسط این خبرگزاری، ورق برگردد!

بالاترین، نماد دموکراسی
بخش عمده پست های وبلاگ ها، فارغ از گمانه زنی و حدس پیرامون این که هک بالاترین توسط چه گروه و یا قشری انجام شده است، به تحلیل علمی و به نحوی سیاسی بالاترین پرداخته اند. در سیاسی ترین این نوشته ها، محمدعلی ابطحی -مشاور دولت سیدمحمدخاتمی- در وبلاگ خود، بالاترین را نماد جامعه مدنی مجازی خوانده و گفته است:«در جامعه مدنی، مردم سیاست گزار و کارگزار اصلی تصمیمات هستند. در این محیط مجازی نیز چنین است و بیشتر پست هایی که انتخاب می شود مفید است و به ندرت نوشته های توهین آمیز و یا خارج از نزاکت در آن مورد استقبال قرار می گیرد.»

البته برخی از دیگر وبلاگ نویسان بالاترین عقیده ای غیر از این دارند. به عنوان مثال “خیزران” ضمن ابراز ناراحتی از هک این سایت خنثی، در این باره می نویسد:«می توان گفت که جامعه کاربران بالاترین دچار دیکتاتوری اکثریت بر ضد اقلیت است، مطلبی که بارها دیگران گفته اند و این اکثریت بیشتر دوست دارند پز اپوزیسیون بگیرند، خلاف نظام جمهوری اسلامی عمل کنند، مسائل جنسی و غیر اخلاقی را دوست دارند و ناشناس دق دلی خودشان را سر افراد مذهبی خالی می کنند.»

مهدی سالاری هم در وبلاگ شخصی اش اظهارنظری شبیه به خیزران را به نحوی دیگر دنبال می کند:« اما هنگامی که سرویس بالاترین دوباره راه اندازی شد، دوباره یکم در مورد لینک هایی که شیر کردیم فکر کنیم و ببینم آیا واقعا شأن و ارزش انتشار رو داشتند و یا فقط از سر هوس و یا تمسخر افراد بودن. تا فرهنگ بالا نداشته باشیم، هر چقدر هم از بالاترین استفاده کنیم بازم پایین و پایینیم، ته چاه.»

با این همه مطالبی که در حمایت از بالاترین و تحلیل ساختاری آن ثبت شده اند کم نیست. وبلاگ “روزنوشت های میلاد“، حمایت از بالاترین را حمایت از وب2 فارسی قلمداد کرده است. “دنیای وبلاگ” هم در پستی مشابه هک بالاترین را ضربه ای به دنیای وب فارسی دانسته و نگارنده وبلاگ “عصیان” هم درباره راهکارهای کمک به بالاترین نظراتی را بیان کرده است.

شاید بتوان بهترین و رسانه ای ترین تحلیل را متعلق به وبلاگ “بامدادی” دانست که با مطلبی تحت عنوان “بالاترین یک رسانه برون گراست، مته به خشخاش درونش نگذارید” این سایت را از لحاظ ساختار به خوبی تجزیه و تحلیل کرده است.

در این میان “رادیو زمانه” هم از قافله عقب نمانده است و با استفاده از نظرات 4وبلاگ، مسئولیت هک بالاترین را متوجه “حکومت اسلامی ایران” دانسته است.

با این همه “گروه آشیانه” طی بیانیه ای هک سایت بالاترین را توسط این گروه تکذیب کرده است و بر اساس اظهارات غیررسمی، سرقت دامنه از خارج از کشور رخ داده است.

عده ای خوشحالند
بالاترین با توجه به سیاست هایی که داشت، به هر لینکی که کاربران آن رای مثبت می دادند، اعتبار بیش تری می بخشید. این موضوع باعث تحریم این سایت توسط عده ای از وبلاگ نویسان شد و با کم رنگ شدن حضور این عده، سایت بالاترین حرکتی یک سویه را پیش گرفت. از همین رو عده ای از وبلاگ نویسان که لینک های به اشتراک گذاشته شده در بالاترین به اعتقادات آن ها توهین می کرد، از این اتفاق ابراز خرسندی کردند.

وبلاگ “آهستان” با انتشار پست هایی تحت عنوان “حسین درخشان کجایی که آهت بالاترین را گرفت” و “خداحافظ بالاترین، سلام فرندفید” با بازنشر نامه حسین درخشان به مدیران بالاترین، از هک این سایت ابراز خرسندی کرده است. او با نقد جامعه بالاترین گفته است:« همان روزهايي كه به دين و مذهب و اعتقاد و سنت يك ملت و بلكه يك امت توهين مي‌كردند و آنها ككشان هم نمي‌گزيد. همان زماني كه كاربراني از جنس “مونا” ده حديث از ده‌ها هزار حديث شيعه و سني پيدا مي‌كردند و مسخره‌اش مي‌كردند و به خيال خامشان اسلام و اعتقاد و دين و مذهب مردم را زير سوال مي‌بردند. همان زماني كه در پاي لينك‌هاي مذهبي و ديني، به بزرگان ديني و اعتقادات اسلامي ديگران توهين مي‌كردند و خبري هم از اجراي قوانين نبود. همان زماني كه در مرامنامه‌شان، مسخره كردن و توهين و اهانت به محمدرضاشاه و شيرين عبادي و اسرائيل خلاف قوانين بود، اما مسخره كردن مردم و مسئولان ايران و مظلومان فلسطيني هيچ اشكالي نداشت! من از همان موقع اسم اين جماعت را گذاشتم حباب نشين.»

آیا بالاترین واقعا هک شده است؟
با وجود عدم ثبت هک بالاترین در zone-h این شائبه به وجود آمده است که احتمال دارد به طور کلی سایت بالاترین هک نشده باشد و این موضوع یک برنامه از سوی مدیران بالاترین باشد. “عزیز“، یکی از مدیران سایت بالاترین در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ نیوز در این باره گفت:«این کار عملا هک نامیده نمی‌شود که هکر بتواند برای خود با ثبت این عمل اعتباری به دست بیاورد. فرد سارق با سرقت اطلاعات شخصی مدیران بالاترین و گول زدن خدمات‌دهندگان به بالاترین، در صدد از کار انداختن بالاترین و احتمالا فروش دامین آن در آینده بوده است. این کار از نظر فنی ارزشی ندارد و دزدی هویت از بزرگ ترین جرایم اینترنتی است که عواقب وخیمی برای فرد سارق در پی خواهد داشت.»

آرش کمانگیر” نیز خودی بودن حمله به بالاترین را در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ نیوز رد می کند و می گوید:« من نتوانستم هیچ مدرکی برای رد این ادعا که هک ِ بالاترین خودی است پیدا کنم. با این حال، با توجه به مشکلات ِ تکنیکی که برای انجام این کار -به صورتی که آشکار نشود وجود دارد- و با توجه به آشنایی با گردانندگان بالاترین، برداشت ِ شخصی من این است که این حمله به هیچ وجه خودی نیست.»

بیانیه رسمی سایت بالاترین هم نشان از این دارد که دامنه این سایت همانند پرشین بلاگ ربوده شده است و در حال حاضر در حال جست و جوی یک وکیل ایرانی مقیم کالیفرنیا است.

مثبت یا منفی؟!
مسلما در یک گزارش کوتاه، نمی توان تمامی دیدگاه های موجود در وبلاگستان را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. اما آن چه که واضح است این است که سرقت دامنه بالاترین، به عنوان یکی از رسانه های مجازی محبوب فارسی، خوشایند نیست. با تمام این تفاسیر، به نظر می رسد تجدیدنظر مدیران این سایت در سیاست های رسانه ای خود و بازگشت عده ای از وبلاگ نویسان، باعث می شود که حرکت بالاترین در آینده و با بازگشت به فضای مجازی، یک حرکت معتدل و به دور از افراط و توهین باشد و بالاترین یک رسانه بی طرف قلمداد شود.

لازم است در این جا از تمامی دوستانی که پیرامون بالاترین نوشته اند و نوشته هاشان در این جا منعکس نشده است پیشاپیش عذرخواهی به عمل آید و تاکید می شود که این گزارش دیدگاه تمام وبلاگستان فارسی نیست و بخشی از آن را پوشش می دهد.
انتهای پیام/.

۵ comments

  • جمع بندی جالبی بود. اوردن نظرات افراد مختلف، کمک به تضارب ارا است. در این میان، خوب بود از سرویس فضای مجازی فارس هم می پرسیدید که مدارکش کجاست؟
    ====================================
    پاسخ وبلاگ نیوز:
    قصد بر این کار بود. اما متاسفانه مدیر سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس چند روزی می شود که به دلیل بیماری، در بیمارستان بستری هستند و قادر به پاسخگویی نیستند.

  • خسته نباشید. کار بسیار قشنگی کردید.

  • Pingback: کمانگیر » Blog Archive » Links for 2009-02-13 [del.icio.us]

  • گردآوری خوبی بود. ممنون از توجهی که به من هم داشتید.

    ببخشید دیر اینجا تشکر کردم. مدتی درگیر بودم.

    ارادتمند
    بامداد

  • من کاربر پیربابا در بالاترین هستم ، دیشب اکانتم مسدود شد
    علت مسدود شدن آن ، تهیه و ارسال گزارش تخلف از گروه کمونیستی هست که به محض ثبت یک لینک همگی به آن رای داده و داغش می کنند، گزارش من مبنی بر توهین این افراد به دین اسلام بود که مدیر بالاترین نه تنها با آنها برخورد نکرد ، بلکه بدلیل غیر درستی مانند استفاده از بالاترین بعنوان وبلاگ اکانت بنده را مسدود نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول