مدیر وبنا:نگاه سیاسی باعث شد که مجوز اختتامیه صادر نشود

شایان شلیلهجشنواره ها و مسابقات- لغو شدن اختتامیه جشنواره آنلاین وب سایت های ایران و حاشیه های پیرامون آن، باعث شد که برای شنیدن اخبار دسته اول، به جای نقل قول از شنیده ها و گفته ها، مستقیما سراغ خود “شایان شلیله”، مدیریت سایت خبری وبنا (برگزار کننده جشنواره) برویم. این طور که پیداست شلیله دل پری از اوضاع و احوال فعلی دارد.

وبلاگ نیوز:دلیل اصلی برگزار نشدن جشنواره وبسایت های ایران چه بود؟ آیا مسائل داخلی وبنا اجازه نداد یا این که مشکل خارجی پیش آمد؟
شلیله: برای برگزاری مراسم اختتامیه دومین جشنواره وب سایت های ایران خوشبختانه مشکل مالی و یا مشکلات داخلی نداشتیم. اما متاسفانه بنا به دلایلی همچون شرایط سیاسی و انتخاباتی و نگاه سیاسی به برخی از سخنرانی ها برای برگزاری مراسم در خانه هنرمندان مجوز صادر نشد. در ادامه برای فرهنگسرای هنر نیز اقدام کردیم که مراسم 31 اردیبهشت برگزار شود که باز هم متاسفانه به ما گفتند به دلیل وجود برخی از سخنران ها در شرایط کنونی مجوز صادر نمی شود.

البته مطلبی هم در یکی از سایت های خبری منتشر شد که در صورت سخنرانی یکی از مدیران سایت های در مراسم اختتامیه، مراسم را با اختتلال رو به رو می کنند. متاسفانه در نهایت تصمیم گرفتیم به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات سیاسی و بیشتر شدن جو امنیتی در وب، مراسم اختتامیه را کنسل کنیم.

وبلاگ نیوز: آیا برای برگزاری این جشنواره به نهادهای مربوطه هم چون ارشاد و امثال آن برای حمایت مراجعه کردید؟ چه پاسخ هایی شنیدید؟ به طور کلی برای رسمی تر کردن این مراسم تلاشی کردید؟
شلیله: پایگاه خبری وب سایت های ایران (وبنا) از ابتدا به عنوان یک پایگاه خبری مستقل شروع به فعالیت کرده است و در طول 3 سال فعالیت خود از هیچ سازمان دولتی کمکی دریافت نکرده است. برای جشنواره نیز مستقل عمل کردیم و مشارکت با بخش دولتی را دلیلی خوبی برای رسمی تر شدن این جشنواره نمی دانیم. ما که خصوصی هستیم دلیلی ندارد بخواهیم خودمان را دولتی کنیم.

وبلاگ نیوز:دلیل دعوت کردن از عزیز آشفته -با توجه به ذهنیت عمومی نسبت به وب سایت بالاترین- چه بود؟ آیا هنگام دعوت از ایشان فکر نمی کردید که به مشکل این چنینی بربخورید؟
شلیله: خیر! اصلا تصور این موضوع را هم نمی کردیم که سخنرانی یک فرد متخصص این چنین بازتاب داشته باشد تا این میزان که بخوانند در جلسه حضور پیدا کنند و مانع اجرای مراسم بشوند. دلیل انتخاب تک تک سخنران ها فنی بود، هیچ یک از سخنران ها به دلایل سیاسی انتخاب نشده بودند، سیاسی کاری و سیاسی شدن برای وینا خط قرمز است. آن هم در شرایط کنونی، هدف وبنا از روز اول ایجاد ارتباط میان مدیران سایت اینرتنتی با یکدیگر و ایجاد پل ارتباطی با دیگران بود. نه این که دلیلی باشد برای سیاسی شدن وب فارسی.

اقای آشفته هم مدیریت فنی سایتی را می کنند که چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از سایت های بزرگ وب فارسی است، نگاه ما به بالاترین و دعوت از ایشان به دلیل سابقه ایشان در برنامه نویسی است.

هر کس می داند که بالاترین بزرگترین “سوشیال نیوز” فارسی است، بسیاری آن را “دیگ” فارسی می نامند و اولین سایتی است که از روبی در برنامه نویسی استفاده کرده است. من خودم شخضا قبل از سایت بالاترین با روبی آشنا نبودم. پس کسی که این فضای کاری را برای اولین بار استفاده کرده و آن را وارد برنامه نویسی حرفه ای در وب فارسی کرده حتما توانایی فنی بالایی دارد و ما باید از توانایی های فنی ایشان استفاده کنیم.

در کل قرار بود ایشان 7 تا 10 دقیقه در مورد اهمیت سوشیال نیوز در توسعه وب فارسی صحبت کنند. نه صدایی داشت و جنجالی. نه سیاسی بود نه اعتقادی.

همین سایت بالاترین که متهم شده است به ضد دین خودش که تولید کننده این مطالب نیست. هر کسی در وبلاگ خودش هر چیزی می نویسد می تواند در بالاترین لینک کند. که بازدید کننده بیشتری برای وبلاگ خودش جمع کند. من شخصا لینک های مذهبی هم در بالاترین دیدم.

از آن بدتر اتهامی است که به وبنا می زنند و بی دلیل می گویند وبنا با عمل و آگهی از مطالب داخل سایت مدیر آن را دعوت کرده که اصلا نگاه ما به محتوا سایت ها و سابقه افراد نبود و فقط و فقط به دلیل تخصصی آن ها و سابقه شان در وب بود.

وبلاگ نیوز:آیا با این تفاسیر بهتر نبود به جای ملغی کردن کل جشنواره، سخنرانی عزیز آشفته را منتفی می کردید؟
شلیله: جشنواره تعطیل نشده است. فقط مراسم پایانی و سخنرانی ها در 31 اردیبهشت برگزار نمی شود. سایت های برتر بصورت آنلاین روز 31 اردیبهشت معرفی می شوند و بخشی از سخنرانی هم بصورت آنلاین منتشر می شود.

در نهایت هم امیدواریم پس از انتخابات در شرایطی آرام تر بتوانیم برنامه سخنرانی ها اجرا کنیم. وب فارسی نیازمند چنین مراسم و برنامه هایی است ولی اصلا درست نیست درگیر شرایط سیاسی بشود و ما هم اجازه نمی دهیم جشنواره وب سایت های ایران و وبنا وارد بازی سیاسی بشوند.

البته خود آقای آشفته اعلام کرده اند در مراسم سخنرانی نمی کنند چون ایشان هم اعتقاد دارد که نام افراد مهم نیست بلکه مهم این است ما این برنامه را اجرا کنیم و مدیران سایت های اینترنتی دور هم باشند و با هم آشنا شوند.

در ضمن فراموش نکنید که آقای آشفته قرار بود در ایران باشند و در این مراسم سخنرانی کنند که متاسفانه من دیروز متوجه شدم که به دلایل دیگری نتوانستند به ایران بیایند و برای ما دعوت از یک ایرانی که به ایران سفر کرده و می خواهد در این مراسم شرکت کند چیز عجیبی نبود.

وبلاگ نیوز: آیا مشکلات این مراسم فقط همین 2مورد بود؟
شلیله: برای صدور مجوز هم مشکل داشتیم. باید نام یکی دیگر از سخنران ها را هم حذف می کردیم تا شاید برای برگزاری مراسم مجوز می دادند که در نهایت تصمیم گرفتیم خود سانسوری نکنیم و به جای اینکه چند سخنران را حذف کنیم برای گرفتن مجوز، کل مراسم را برگزار نکنیم. به نظر خود من هم برگزار نشدن کل مراسم خیلی بهتر بود از اینکه کیفیت و اعتبار مراسم را کم کنیم.

وبلاگ نیوز:سال آینده وبنا، سومین جشنواره آنلاین وبسایت های ایران را خواهد داشت؟
شلیله: حتما. حتما. برنامه سومین جشنواره وب سایت های ایران سال آینده از تابستان کلید خواهد خود و سایت ها می توانند برای شرکت در جشواره ثبت نام کنند. سومین جشنواره وب سایت های ایران خیلی تکمیل تر از دومین جشنواره خواهد بود. تعداد گروه ها از 17 گروه موضوعی به 20 گروه تغییر خواهد کرد و احتمالا 10 یا 15 گروه فنی هم خواهیم داشت. همچنین داوری ها هم تغییر می کند. و داوران از روز اول شروع جشنواره هر سایتی که ثبت می شود را بررسی می کنند و نظر خود را اعلام می کنند.

در خصوص مراسم پایانی جشنواره سال 1388 هم ما مجددا تمام تلاش خود را خواهیم کرد ولی واقعا بسیاری از موارد از دست ما خارج است و اصلا به تیم اجرای وبنا مربوط نیست. وقتی اسپانسر پیدا می کنیم، تندیس سفارش می دهیم، فیلم بردار می گیریم، سالن را رزرو می کنیم و در نهایت می بینیم که نمی شود، گروهی به سخنران اعتراض می کنند و خیلی ساده می گویند چون این نام در لیست سخنران ها قرار دارد به شما مجوز نمی دهند، دیگر کاری از دست ما بر نمی آید. دوستانی که رابطه دارند و آشنایی دارند باید بیشتر کمک کنند تا این دید سیاسی نسبت به وب برداشته شود.
انتهای پیام/.

۲ comments

  • خود بنده 3 بار توسط سایت بالاترین به دلیل ارسال لینک های مذهبی و اعتراض به فحاشی به صاحت مقدس پیامبر مسدود شدم
    مسئله ضدیت با دین چه ربطی به سیاست داره؟!!!!!
    هر کی مانع سخنرانی این فرد شده دمش گرم
    ولی چرا سخنرانی اونهمه طراح سایت دیگه رو لغو کردن؟
    یعنی اینقدر مسئول بالاترین مهمه؟!!!!!

  • ج . ج

    یک بچه سوسول فکستنی که بیشتر نبوده … بهتره که این قدر گندش نکنید چون این قدر مهم هم نیست … تازه بهتر شد که حالشو گرفتند … فکرش مسوم بود و یک عده منحرف دورش جمع شده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول