اینترنت به کجا می رود؟

شایان شلیلهیادداشت: امروز مطلبی دیدم از علیرضا شیرازی به نام “اینترنت ایرانی در این روزها ، دغدغه ها و پاسخها” راستش را بخواهید، به عنوان یک کاربر چند ساله بلاگفا، خیلی از دست بلاگفا عصبانی بودم. در طول ۴ سال گذشته که در بلاگفا مطلب می نویسم هر کسی که گفت از بلاگفا نقل مکان کن، کلی دلیل و مدرک آوردم که نه بلاگفا را ترک نمی کنم و نخواهم کرد.

تا اینکه مشکلات پیش و پس از انتخابات فرا رسید. بلاگفا به شدت اعصاب من را در ۲ روز قبل از انتخابات و همچنین در روز انتخابات خراب کرده بود. پس از انتخابات نیز مشکلات بلاگفا ادامه پیدا کرد و تا همین چند روز پیش ادامه داشت. سرور در دسترس نیست، سرور اشغال است و هزاران پیام خطای دیگر. ولی باز هم به کوچ از بلاگفا فکر نمی کردم. سادگی، اطلاع رسانی درست، احترام به کاربر و سرعت بالا از تعاریف همیشگی و جدا نشدنی بلاگفا بود.

این ها که گفتم از دید کاربری بود. اما از دید یک مدیر سایت و همکار آقای شیرازی نگرانی های من کمتر از ایشان نبود. وقتی بلاگفا مشکل داشت در ذهن خود می دیدم که آقای شیرازی دارد این طرف و آن طرف می رود. وقتی کلوب به مدت ۴ روز قطع بود، احساس پریشانی و نگرانی آقای شکوری را من هم داشتم. روز های سختی بود که همه داشتیم. کندی اینترنت و پس از آن تصویب قانون جرائم رایانه ای که با استناد به آن، می شود هر کسی را حتی در زمان ورود به اینترنت هم دستگیر کرد.

شروع شایعه مونیتورینگ تمام حرکت کاربران در اینترنت به همراه بسته شدن یاهو و شایعه امکان مشاهده تمام نوشته هایی که ما در پیام رسان یاهو می نویسیم جو سنگینی را در وب فارسی ایجاد کرده بود. البته در مطلب آقای شیرازی که در بالا لینک کرده ام پاسخ های خوبی در این خصوص نوشته شده است که پیشنهاد می کنم حتما این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید.

تمام مشکلات قطع و وصل اینترنت و مشکل سایت ها به کنار، فیلتر شدن بخشی بزرگی از وب یکی دیگر از مشکلات اصلی در ماه گذشته بود. فیلتر شدن توییتر، فیس بوک، فرندفید، تینی پیک، یو تیوب و و و و.

همه را گفتیم، اما کلوب، بعد از ۴ روز تعطیلی و در آستانه خداحافظی همیشگی از وب فارسی، بیانیه ای منتشر کرد بسیار شجاعانه و حرفه ای. در بخشی از این بیانیه آمده است “نظر به امکان عدم اطلاع و توجه برخی از اعضا ، بویژه جوان ترها از اهمیت دستورات مقامات قضایی و متن قانون جرایم رایانه ای، که ظرف چند روز گذشته به تصویب نهایی رسیده است به اطلاع می رساند وفق مواد 32 و 33 قانون مزبور کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی (ICP – ISP ) و خدمات میزبانی ( سایتها – سرویس های وبلاگ نویسی و ..) مکلفند طبق دستور صادره مراجع قضایی ، اطلاعات کاربران از جمله IP آنها را به مقامات و ضابطین قضایی تسلیم نمایند”.

این بیانیه از این رو شجاعانه است، که هیچ سایت فارسی ای به آن اشاره نکرد و فقط سایت های کلوب، میهن بلاگ و چند سایت دیگر بودند که به طور کامل و شفاف به کاربران خود گفتند که اطلاعات کاربران را، نه به خواست خود بلکه با توجه به قانون، مجبورند که در اختیار مقامات قضایی قرار می دهد.

این شجاعت ستودنی است زیرا برای سایت های مثل کلوب و یا میهن بلاگ، خودکشی و از دست دادن ترافیک و کاربر است. متن کامل بیانیه کلوب را اینجا مطالعه کنید. همچنین بد نیست این مطلب را با عنوان “چند نکته در مورد اطلاعیه سایت کلوب..” هم مطالعه کنید که توسط مدیر سایت کلوب پس از نوشته شد که برخی از کاربران شروع کردن به دعوت برای تحریم کلوب.

شرایط، شرایط سختی است. بازار های مرتبط با فناوری اطلاعات به شدت خراب شده اند. رکود شدیدی هم چون بخش های دیگر در بخش اینترنت و سایت های اینترنتی نیز حاکم شده است. کم کردن پرسنل، کم کردن تبلیغات، کم کردن هزینه های جاری و عدم توسعه، همه و همه نشان از سقوط دارد. سقوطی که در بد ترین شرایط در طی ۱۰ سال گذشته روی نداده بود، امروز به سرعت در حال جلو رفتن است.

دیر یا زود، متاسفانه سایت ها یکی پس از دیگری رو به تعطیلی خواهند رفت. ابتدا کم کردن فعالیت و بعد، یک خداحافظی. سایت کارگاه، سایت پندار و برخی دیگر از سایت فارسی در چند سال گذشته این وضعیت را داشته اند و به دلایل اقتصادی، سیاسی و حتی شخصی مجبور به تعطیلی ناخواسته شدند.

این اقتصاد نوپا که اوج آن بین ۲ تا ۳ سال پیش بود، از سال گذشته روز به روز ویران تر شده است و هر روز یک تیر خلاص جدید به آن شلیک می شود. اما دولت باید بداند که تمام اینترنت سیاسی نیست. دولت باید بداند که تمام کاربران اینترنت به دنبال مسائل سیاسی نیستند.

این اقتصاد نوپا، تبدیل شده است به منبع درآمد افراد بی شماری که شاید منبع درآمد دیگر نداشته باشند. پاییز اقتصاد نوپا ی اینترنت که به آن تجارت الکترونیکی می گویند در آینده نزدیک هزینه های سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می کند.

بسته شدن سایت ها، یعنی بیکاری طراحان وب، بیکاری برنامه نویسان، کم شدن درآمد شرکت های هاستینگ و در ادامه وقتی سایتی برای دیدن نباشد، کم شدن درآمد شرکت های خدمات دهنده اینترنت، کم شدن درآمد شرکت ها سخت افزادی و می بینید که این زنجیر فقط یک حلقه و دو حلقه نیست. این زنجیر بخش بزرگی از اقتصاد است که باید جلوی شکست آن را گرفت. امروز هم دیر نیست.
انتهای پیام/.

شایان شلیله، دنیای مجازی یا فاجعه مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول