کوتاه‌نویسی خوب است یا بد؟ شما بپرسید!

در لیست علاقه‌مندی‌هایش – در هر سرویس دهنده‌ای که به دنبال نام‌ش می‌گردیم – یک کلمه مشترک است: هایکو! این علاقه هم بی‌جا نیست. هم به زبان ژاپنی مسلط است و هم سال‌هاست وبلاگ می‌نویسد و در فضای مجازی کوتاه‌نویسی را تجربه کرده است. به قول خودش “یک بزرگسال بیش‌فعال در همه‌ی زمینه‌ها!”. «عباس حسین‌نژاد» این هفته میهمان وبلاگ‌نیوز است تا با کمک شما، درباره «کوتاه‌نویسی» بیش‌تر با او حرف بزنیم.

از هر کس که درباره‌اش می‌پرسم، فقط می‌شنوم که خیلی وبلاگ دارد. برای همین هم هیچ وقت ادعا نمی‌کنم همه وبلاگ‌های آقای حسین‌نژاد 33 ساله را دیده‌ام. اما حداقل اطلاعات وبلاگش می‌تواند به ما حالی کند که فعالیت‌های آقای کوتاه‌نویس به اواخر دهه 70 بر می‌گردد. البته گرچه هیچ ادعایی در این زمینه ندارم! یعنی جرأت نمی‌کنم که ادعایی داشته باشم.

متولد اول مهر 1356 است و کلی فعالیت در زمینه فضای مجازی داشته است و افتخارات مختلفی کسب کرده است که همه‌اش را خودش این‌جا نوشته است. حداقل 7 وبلاگ را به‌روز می‌کند و فعالیت‌ش در فرندفید و توئیتر هم قابل توجه است. اما شاید هیچ‌کدام به پای وبلاگ «غیر ممکن است!» نرسد.

این چند روزه که بحث‌های کوتاه‌نویسی و موافقان و مخالفان‌ش مطرح شده است، بهتر دیدیم با او که ید طولایی در کوتاه‌نویسی دارد درباره این موضوع بیش‌تر مشورت کنیم. البته قبول کرد که ابتدا چند روزی میهمان ما باشد تا شما سئوالات‌تان را در این زمینه از او بپرسید و بعد از آن پاسخ سئوالات شما را به علاوه سئوالات خودمان ضمیمه کنیم و منتشر کنیم.

البته در این زمینه قرار است با صاحب‌نظران دیگر هم حرف بزنیم و نظرات وبلاگ‌نویسان را هم بپرسیم که همه‌اش در صفحه پرونده ویژه «کوتاه‎‌نویسی وبلاگی» منتشر می‌شود.

بعضی‌ها می‌گویند کوتاه‌نویسی باعث افول وبلاگستان شده است. برخی می‌گویند خوب است و مایه رشد است. برخی دیگر شاکی‌ند از کوتاه‌نویسی‌ها. به دلیل این‌که منطق در آن می‌میرد. و هزاران حرف دیگر که همه و همه را می‌توانید از او بپرسید. برای این‌که سئوال‌تان به دست عباس آقا برسد، در زیر همین مطلب کامنت بگذارید. الآن سئوالات منتشر می‌شوند. اما جواب‌های آقای حسین‌نژاد پس از مهلت مقتضی  منتشر می‌شود. آدرس وبلاگ‌تان هم فراموش نشود.

۱۶ comments

  • به نظر من کوتاه نویسی ریشه در بمباران اطلاعاتی و هجم انبوه داده ها به ذهن انسان را دارد…. شما این طور فکر نمی کنید؟

  • کوتاه نویسی برخلاف این متن های بلندبالا فوقالعادس..حتی حس رو خیلی بهتر و سریع تر منتقل میکنه…

  • بسم الله الرحمن الرحیم

    استاد سلام انشالله که خوب خوب باشین

    سوال من از حضورتون این ست که آیا در کوتاه نویسی این المانها و شاخص ها در نوشته همه باید رعایت شوند و یا محدود تر از این خواهد بود ؟

    1- مقدمه
    2- عنوان یا موضوع
    3- نتیجه گیری یا سخن آخر

    تشکر از راهنمایی شما

  • باقري

    با سلام، سوال من از خدمتتون اينه كه چطور ميشه در قالب «كوتاه نوشت» مفاهيم عميق كه نياز به تحليل داره رو مطرح كرد، با سه جمله نمي‌شه كه ! راه حلتون چي هست؟

  • سمیرا صفری

    سلام آقای عباس نژاد. یک سئوال! ما الآن با کوتاه نویس ها و کوتاه نویسی هایی رو به رو هستیم که اعتقادات مردم را – اعم از سیاسی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی و حتی نظامی – با یک جمله زیر سئوال می برند. البته در اذهان عمومی. جمله ای که در جوابش باید مقاله ها نوشت. این کار را چه می گویند؟ صحیح است؟ جزوی از کوتاه نویسی است؟
    ممنون میشوم اگر مبسوط به این سئوال جدی من جواب بدهید.

    سمیرا

  • محمد حسن م

    فرق مینیمال با هایکو چیست؟ اصلا فرقی با هم دارن؟

  • به نظر شما وبلاگ نویس ها تنبلن که کوتاه مینویسن یا وبلاگ خوان ها تنبل شده اند که طولانی نمیخوانن یا اساسا داستان ربطی به وبلاگ ندارد و کلن کوتاه نویسی در شاخه های مختلف ادبی مد شده و وبلاگ هم بالتبع از ادبیات کوتاه شده است؟

  • امین

    سلام عباس آقا ؛
    نظرتون درباره ی اینکه یک وبلاگ بزنیم و توش هایکو منتشر کنیم چیه؟ جواب میده به نظرتون ؟ (با توجه به اینکه زیاد شناخته شده نیس)

  • دست به قلم

    سلام
    نمونه های خوب و موفق کوتاه نویسی در وبلاگستان کدامند؟ اگر می شه مثال بزنید؟ خودتون کدوم یکی از وبلاگ های کوتاه نوشت رو بیشتر دوست دارید؟

  • صبا

    یک سئوال! چرا وبلاگ نویس هایی که به «ارزشی» معروف هستن، از کوتاه نویسی می ترسن و توش خیلی هم موفق نیستن، اما غیر ارزشی ها به این موضوع خیلی علاقه دارن و خوب هم ازش استقبال می کنن و توش هم موفق بودن؟
    نمونه ش مملکته داریم؟ / اگر من خدا بودم و…

    وبلاگ نیوز خواهشا نظر من رو تأیید کن. آقای حسین نژاد شما هم جواب بدهید تو رو خدا
    ممنون

  • با چه معیارهاییی میگوییم فلان متن، کوتاه است؟ نوع نگارش یا حجم یا …

    دیگر این که میشه کوتاه‌ نویسی ها رو دسته بندی کرد؟ به لحاظ تعداد کلمات؟ و شیوه ی نگارش ها تو هر حجم خاص متفاوت میشه؟

  • مستانه

    سلام
    برای نوشتن داستان و کلا نوشتن، می گویند باید خیلی کتاب خواند. برای تمرین نوشتن کوتاه یا به قول حسن میثمی کوتاه نویسی، باید چه تمرین هایی انجام داد؟

  • سندس

    سلام
    ایجاز در کلام یکی از مهم ترین رکن های کلام بلیغ در نظر قدماست می شود این کوتاه نویسی را یکی از شیوه های ایجاز به حساب آورد؟

  • سبوی عشق

    سلام. به نظر شما کوتاه نویسی به نفع وبلاگستان هست یا خیر؟

  • سلام
    به نظر شما با توجه به سابقه فعالیت های قرآنی جنابعالی، قرآن چه تأثیری بر هنر کوتاه نویسی شما داشته است؟

  • Pingback: پاسخ‌های «حسین‌نژاد» به خوانندگان وبلاگ‌نیوز: موضوع را نباید فدای کوتاه‌نویسی کرد | ..::..ماهتو، دغدغه‌های فرهنگی ..::..

جایزه همراه اول