جذب 130میلیون نفر توسط نسخه «چینی» فیس‌بوک و توییتر

فیس‌بوک و توییتر در چین ممنوع بوده اما فیس‌بوک و توییتر چینی در بین مردم چین بسیار محبوب بوده و روزانه 100هزار نفر به کاربران آن‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، “اکونومیک تایمز ” در گزارشی اعلام کرد: فیس‌بوک و توییتر به عنوان سایت‌های اجتماعی همچنان در چین ممنوع بوده و نسخه‌های چینی آن‌ها توسط میلیون‌ها کاربر چینی استفاده می‌شود.

(Kaixin001.com) که در زبان انگلیسی به عنوان “شبکه خوشبختی ” ترجمه شده است، یک فیس‌بوک به سبک چینی است که در حال حاضر حدود 90 میلیون کاربر دارد.

به گزارش رسانه‌ها، Weibo نیز که از روی توییتر شبیه‌سازی شده است توسط 40 میلیون چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

“سسیلیا جایو “، 27 ساله، سردبیر خبری پکن در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی “شینهوا ” گفت: “من روز کاریم را با خواندن آخرین موارد ارسال شده از دوستانم شروع می‌کنم، به این کار عادت کرده‌ام درست مثل بسیاری از افراد دیگر. “

طبق این گزارش، محبوبیت این وب‌سایت‌ها در چین بشدت درحال افزایش است، آن هم در کشوری که 420 میلیون شهروند الکترونیک به خوبی از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک روش جدید در برقراری ارتباط با دوستان و اطلاع از اخبار روز استقبال می‌کنند.

دسترسی به فیس‌بوک و توییتر در چین بخاطر ممنوعیت دولتی بدلیل ترس دولت چین از رواج آن در میان جوانان و ایجاد تهدیدات سیاسی بالقوه برای سیستم تک حزبی دولت امکان پذیر نیست.

از زمان راه‌اندازی این سایت Kaixin001.com در سپتامبر 2008 تاکنون 90 میلیون کاربر جذب آن شده‌اند و این در حالی است که روزانه 100000 نفر کاربر به آمار آن افزوده می‌شود.

این سایت‌ها نه تنها افراد عادی بلکه افراد مشهور و نهادها را نیز جذب کرده و به یکی از جریانات اصلی و پرنفوذ رسانه‌ها تبدیل شده‌اند.

شبکه خبری چین شینهوا، که به تازگی شبکه تلویزیونی جهانی آژانس خبری رسمی چین را راه‌اندازی کرده است، در ماه ژوئن اولین سازمانی بود که (Kaixin001.com)، را به رسمیت شناخت.

در بین 40 میلیون کاربر Weibo بسیاری از ستاره‌های سینمایی و چهره‌های معروف اجتماعی چین نیز به چشم می‌خورد.

“تسینگ هووا ” استاد دانشگاه روزنامه‌نگاری “جین جیان بین ” در این رابطه اظهار داشت: “وبلاگ‌نویسان با استفاده از این سایت می‌توانند گزارشات خود را به صورت زنده و بدون ترافیک خبری ارائه کنند. “

در اواخر ماه آگوست، حملات خشونت‌آمیز علیه نویسنده علمی محبوب چین، “فانگ زوزی “، چهره شناخته شده در افشای تقلبات علمی، با افشای عمومی آن بصورت آنلاین در Weibo بلوایی به پا کرد.

بررسی‌ها نشان داد که 92 درصد از 39123 نفری که بصورت آنلاین جواب داده بودند از این نویسنده حمایت کرده بودند. در واقع، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی آنچنان محبوب شده‌اند که حزب حاکم کمونیست آموزش استفاده از آن توسط کارکنان خود را آغاز کرده است.

بنا بر گزارش‌های اعلام شده، مقامات رسمی چین در حال آموزش نحوه استفاده از وبلاگ‌ها و نرم افزارهای پیام‌رسان هستند.

پلیس پکن نیز در ماه آگوست وبلاگ رسمی خود را با نام “Safe Beijing ” برای انتشار اطلاعات مربوط به امنیت عمومی و دریافت پیشنهاداتی مردم راه‌اندازی کرده است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول