باید کسانی را در این جمع داشته باشیم که خودشان پدیدآورنده‌اند

«شایان شلیله» از جمله چهره‌های فعال وبلاگستان فارسی است که بیش از 4سال است که مدیریت سایت خبری «وبنا» را به عهده دارد.

شلیله 3 سال است که جشنواره وب ایران را برگزار می‌کند و اخیرا در شکل‌گیری جلسه فعالان وب ایران نقش بسزایی داشته است. همین 2موضوع بهانه خوبی بود تا سراغ او برویم و سئوالاتی را از نویسنده وبلاگ «دنیای مجازی یا فاجعه مجازی» بپرسیم.

وبلاگ نیوز: حالا که جشنواره وب تمام شده، ارزیابی خود شما از سومین جشنواره وب ایران چه بوده است؟ از کم و کاستی‌ها گرفته تا نقاط قوت.
اول از کم و کاستی ها گفتید، برای اینکه خیال منتقدین هم راحت بشود، من باید بگویم که کم و کاست خیلی زیاد بود. البته با آن استانداردهایی که ما در نظر خودمان داریم. کلا مواردی که به دید عموم منتقدین می آیند آن قدر سطحی است که من فکر می‌کنم به‌طور خودکار تمام این موارد در سال اینده رفع خواهدشد.

البته این نکته را هم باید اشاره کنم که با مشاوره دوستان خوبی مثل پرهام باغستانی و محمدرضا محمدعلی خیلی از اشکالات جشنواره نسبت به دوره قبل رفع شد و این جشنواره از خیلی جهات حرفه‌ای بود.

وبلاگ نیوز: تفاوت این دوره با دوره قبل چه بود؟
از ویژگی های این جشنواره باید به تعداد برنده ها اشاره کنم. 54 برنده در 2 دسته موضوعی و فنی واقعا کار بزرگ و سختی بود. ولی تیم داوری ما توانست خیلی خوب از این جشنواره سربلند بیرون بیاید.

وبلاگ نیوز: مشکلات خاص جشنواره سوم به مشکلات مالی محدود می شد یا مشکل دیگری هم وجود داشت؟
بخشی از مشکلات که مربوط به مراسم و امثال آن می شد مالی بود. ما انتظار داشتیم بتوانیم حدود 20 میلیون تومان حامی مالی داشته باشیم، ولی متاسفانه از اواسط تابستان بسیاری از شرکت‌ها با مشکل مواجه شدند و امکان تامین این مبلغ برای مراسم پایانی وجود نداشت.

وبلاگ نیوز: اما برخی از منتقدان مقصر تأخیر چند ماهه در اعلام برگزیدگان را مدیریت می‌دانند؟
با اطمینان می تونم بگویم که مدیریت این جشنواره با همکاری تمام افرادی که در تمام مراحل جشنواره کمک کردند بدون شک خوب بود.

وبلاگ نیوز: برای جشنواره وب چهارم چه فکرهایی کردید؟
اول از همه تشکیل یک تیم مارکتینگ برای پیدا کردن اسپانسرهای خوب. البته جشنواره چهارم زیاد از نظر ساختاری با جشنواره سوم اختلاف نخواهد داشت. فقط سعی می کنیم که تمام بخش ها را توسعه بدهیم و اشکالات را رفع کنیم.

وبلاگ نیوز: سراغ موضوع بعدی برویم. یعنی جلسات فعالان وب فارسی. شروع این جلسات از چه زمانی بود و ایده آن از کجا آغاز شد؟
در کل 3جلسه برگزار شده است. اما دقیقا یادم نمی‌آید دقیقا چه اتفاقی افتاد که ایده این جلسات مطرح شد. من و پرهام باغستانی داشتیم صحبت می کردیم و در میان این صحبت ها بود که موضوع جلسه فعالان وب به عنوان خروجی صحبت ها بیرون آمد.

وبلاگ نیوز: هدف از این جلسات چیست؟ راحت تر بگویم. قرار است چه خلأیی از وب فارسی با برگزاری این جلسات پر شود؟
من شخصا اعتقاد دارم که در گام اول حداقل تا پایان امسال نباید دنبال نتیجه باشیم. مهم ترین نتیجه این هست که این جلسات کمک می کند کسانی که در زمینه وب فعالیت می کنند شناخته شوند.

این شناخته شدن، هم برای همکاران خودشان در این بخش مفید خواهد بود و هم وقتی مسئولین فعالان وب را به صورت واقعی ببینید و شناختی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود، می تواند در نهایت اعتمادسازی صورت بگیرد و دید دولت و حاکمیت را به وب فارسی و مخصوصا بخشی که دارند داخل کشور فعالیت می کنند عوض کند.

وبلاگ نیوز: تا حالا به نتایج خوبی هم رسیدید؟
من به نتیجه کوتاه مدت نگاه نمی کنم که بعد از 3 جلسه یا 4 جلسه دلسرد بشوم.

وبلاگ نیوز: شرکت کنندگان در این جلسات چه کسانی هستند؟
افرادی که در زمینه وب فعالند. حالا یا سایت دارند، یا وبلاگ دارند و یا خبرنگاران این حوزه هستند. وقتی از واژه فعال استفاده می کنیم یعنی افرادی که وب فارسی را شکل دادند و برای آن زمان گذاشتند و هزینه کردند.

وبلاگ نیوز: اما برای نحوه چینش شرکت کنندگان در این جلسه انتقادات زیادی وجود دارد. مثلا اینکه چرا برخی از چهره‌های فعال در این جلسات حضور ندارند؟
من این انتقادها را قبول ندارم. کسی که به خاطر توییت کردن و فعال بودن در چند شبکه اجتماعی، در وب شناخته شده است را نمی شود گفت فعال وب!

برای اینکه وقتی از وب و این جمع صحبت می کنیم، کسانی را باید در این جمع داشته باشیم که خودشان در وب پدید آورنده باشند.

وبلاگ نیوز: آیا قرار است تعاملی هم با دستگاه های دولتی در این جلسات برقرار شود؟
من دوست دارم وقتی این شناخت بین فعالان وب ایجاد شد، بتوانیم میهمان های دولتی هم داشته باشیم و حرف خودمان را بزنیم. مثلا در زمینه فیلترنیگ، ثبت دامنه، قوانین و هزار مشکل دیگر که واقعا وجود دارد، ولی هیچ وقت نمی توانیم این مشکلات را به گوش مسئولین برسانیم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول