صفحه فارسی «توییتر» وزارت خارجه امریکا برای مخالفت با ایران راه‌اندازی شده است

الک راس، مشاور ارشد هیلاری کلینتون با تاکید بر توجه وزارت خارجه به شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای مخالفت با ایران، از اینترنت به عنوان چه‌گوارای قرن بیست و یکم یاد کرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از مشرق، الک راس، مشاور ارشد وزیر خارجه ایالات متحده، در گفتگو با شبکه صدای آمریکا رویکرد حرکت به سمت “شبکه های اجتماعی” را در فضای مجازی شرح داد و ضمن مصادره کردن حرکت ضد آمریکایی چه گوارا، از اینترنت به عنوان “چه گوارای قرن بیست و یکم” یاد کرد.

شبکه‌های اجتماعی ابزار وزارت امور خارجه آمریکا

الک راس در پاسخ به این سوال که “وزارت امور خارجه آمریکا چطور می‌خواهد از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند برای دیپلماسی عمومی؟” گفت: به نظر من دیپلماسی‌های عمومی خیلی تغییر کرده؛ قبلاً مردم بیشتر خبرها را از روزنامه‌های صبح، خطبه‌های امام و یا رسانه‌های دولتی دریافت می‌کردند. ولی امروز منابع اطلاعاتی مردم ده‌ها و یا صد‌ها وبسایت است.

وی افزود: امروز دیپلماسی عمومی به این معناست که به جای اینکه پیامی را منتشر کنی و با اصرار بر آن تأکید کنی، می‌توانی بر واقعیت‌ها تکیه کنی و بر اساس آن واقعیت‌ها گفتگو ایجاد کنی. استفاده‌ای که شبکه‌های اجتماعی بر پیشبرد دیپلماسی عمومی دارد، اتصال مردم به یکدیگر از طریق راه‌ها و مقیاسی است که در گذشته میسر نبود.

چیزی که ما شاهدش بودیم این است که در تونس و مصر شبکه‌های اجتماعی نقش خارق‌العاده‌ای ایفا کردند. به جنبش شتاب دادند، پیوند‌های ضعیف میان مردم را قوی‌تر کردند و به جنبش‌های بدون رهبر انسجام بخشیدند.

اگرچه “ارنست چه گوارا” در جهان به عنوان یک چریک ضد آمریکایی و نماد حرکت ضدامپریالیسم شناخته می شود اما الک راس با مصادره کردن نام او به نفع آمریکا و تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی برای ابراز مخالفت مردم ایران، گفت: در واقع اینطور بگویم که اینترنت چه گوارای قرن بیست و یکم است. ممکن است اینترنت در ایران اینطور نباشد ولی راهی است که می تواند معترضین را به هم شبکه کند.

اگر شبکه‌های اجتماعی تأثیری نداشتند ارتش سایبری هم وجود نداشت و آنقدر انرژی صرف کنترل کردن شبکه‌های اجتماعی نمی‌شد.

هدف آمریکا از صفحه فارسی توییتر ایجاد ابزاری برای مخالفت با ایران

الک راس همچنین در پاسخ به این سوال که “چرا وزارت خارجه ایالات متحده، صفحه توییتر فارسی راه اندازی نموده است؟” گفت: دلیلش خیلی ساده بود. صفحه فارسی توییتر گزینه دیگریست برای ارتباط با مردم. البته من فکر نمی‌کنم معجزه می‌کند؛ اما ابزاری است که می‌تواند برای خبررسانی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که شبکه‌های اجتماعی فقط برای پیام‌رسانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. آمریکا در این چهارچوب چه اقداماتی انجام می دهد؟ تصریح کرد: اولین کار این است که فناوری‌هایی تولید کنیم که با استفاده از آن مردم بتوانند با امنیت بیشتر از سایت‌های اینترنتی استفاده کنند و برای کسانی که از فضای مجازی برای ابراز مخالفت و انتقاد بهره می‌برند.

دومین کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که در ایجاد راه‌های ارتباط با مردم خلاق باشیم و این مسأله را درک کنیم که فناوری همیشه یک قدم از دولت‌هایی مثل دولت ایران جلوتر است.

حمایت ایالات متحده از شبکه های اجتماعی

مشاور ارشد هیلاری کلینتون، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده از شبکه های اجتماعی حمایت می کند گفت: بله، اول اینکه توجه مردم بیشتر روی سه شرکت است. گوگل، فیس‌بوک و توئیتر. گوگل چندان نیاز به حمایت ما ندارد، شاید فیس‌بوک و توئیتر کمی نیاز داشته باشند. چیزی که مهم است این است که ما کاربرد و نقش هزاران هزار ابزار و اپلیکیشنی که در اختیارمان است را بشناسیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه “آیا ایالات متحده دارد توجه خودش را از رسانه‌هایی مثل رادیو و تلویزیون معطوف می‌کند به رسانه‌های نوین مثل شبکه‌های اجتماعی؟” افزود: همه اینها با هم کار می‌کنند و هرکدام برای منظور خاصی استفاده می‌شوند. رادیو و تلویزیون به نوبه خود خوب هستند ولی تلویزیون یکی از راه‌های برقراری ارتباط با صدها هزار نفر است. در حالی که با اینترنت می‌شود این ارتباط را در مقیاس کوچک‌تر برقرار کرد. هرکس می‌تواند یک تهیه کننده باشد و برای این کار لازم به داشتن دوربین چند هزار دلاری نیست. البته ما هنوز به استفاده از رسانه‌های سنتی متعهد هستیم و فقط می‌خواهیم فناوری را به آن اضافه کنیم.

الک راس در پایان افزود: ما با عنوان دیپلمات هر روز کت و شلوار می‌پوشیم، کراوات می‌زنیم، صحبت می‌کنیم، چای می‌نوشیم و ارتباطمان خیلی رسمی است. به نظر من دیپلماسی باید فرای ارتباط رسمی میان دیپلمات‌ها باشد. بنابراین بیشتر از اینکه بخواهیم پیامی را برسانیم علاقه‌مند هستیم گوش کنیم و با شهروندان گفت‌وگو کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول