بررسی امکان زندگی در شبکه‌های اجتماعی مجازی

همایش “شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره” در دانشگاه تهران، توسط انجمن علمی دانشجویی مطالعات فرهنگی و رسانه، روز یکشنبه اول خرداد1390 برگزار شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در این همایش که در نوع خود اولین بار بود که در کشور برگزار می‌شد، صاحبان مقالات به ارائه پژوهش‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران در قالب سه پانل تخصصی پرداختند.

پنل اول: شبکه‌های اجتماعی مجازی و تغییرات اجتماعی (دریافت فایل صوتی)

1.”شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ ابزار نوین روزنامه‌نگاری شهروندی” عنوان تحقیقی بود که جواد افتاده، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی آن را ارائه کرد. در این مقاله سعی شده بود که مفاهیمی از شهروندان روزنامه نگار، روزنامه نگاری شهروندی رسانه‌های شهروندی و شبکه‌های اجتماعی آنلاین و افلاین ارایه شود و سپس کاربردهای شبکه‌های اجتماعی مجازی برای شهروندان روزنامه نگار و سازمان‌های رسانه‌ای بیان شود.

2.”شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ مفهوم سپهر” عمومی چکیده پایان نامه ای با عنوان “بررسی نقش و تاثیر فیس بوک بر شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه”، در مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز توسط احسان پوری ارائه شد. در چکیده این پژوهش نحوه نظرسنجی از کاربران، اشتراک گذاری سوالات پژوهش در شبکه اجتماعی فیس بوک و به صورت آنلاین بیان شده است، بدین صورت که محقق در دیوارنوشته خود (صفحه شخی که افراد می‌توانند آن را مشاهده کنند)‌ سوالات پژوهش را منتشر کرد و از کاربران خواسته شد که به سوالات پاسخ دهند.

3.”بازنمایی گرایش‌های سیاسی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی، مطالعه موردی فیس بوک” که این پژوهش در قالب پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. زهره رجبی در ارائه خلاصه‌ای از این پژوهش گفت: نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان دهنده این است که دلایل خودگشودگی افراد در زمینه‌‌های مختلف و به‌ویِژه در زمینه سیاست در وب سایت شبکه‌ اجتماعی فیس بوک به خاطر فضای آزادی که در آن وجود داشت بود. هم‌چنین فضای واقعی در روزهای منتهی به پایان انتخابات در خیابان ها منجر به خود اظهاری کاربران و آشکارا ابراز کردن علایق و عقادیشان شده است.

پانل دوم: کاربران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی (دریافت فایل صوتی)

1.”شبکه‌نگاری کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی” چکیده مقاله ی ابراهیم اسکندری‏‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما بود که در قالب پایان نامه ارائه شده بود. در تعریف شبکه نگاری این مقاله آمده است: شبکه نگاری که برای اولین بار در سال 1998 توسط رابرت کوزینتس مطرح گردیده، عبارتند از روش پژوهش اتنوگرافیک آنلاین برای دستیابی به بینش مشارکت کنندگان به عبارت دیگر اتنوگرافی یک پژوهش مردم نگارانه تطبیق داده(بهینه شده) جهت مطالعه اجتماعات آنلاین است. این روش اطلاعاتی را در زمینه معنا و متن برای کاربران آنلاین فراهم می‌نماید.

2.”تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی(مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی به روش تحلیل شبکه)” که به صورت پایان نامه در دانشگاه تربیت مدرس در حال نگارش است، توسط علی اکبر اکبری‌تبار، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی ارائه شد. مقاله حاضر به دنبال بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی به روش تحلیل شبکه بوده است و هدف سنجش این مورد بوده است که آیا روش تحلیل شبکه را می‌توان به عنوان روشی جهت بررسی و کسب شناخت نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی مورد استفاده قرار داد؟

3.”تحليل كاركردهای عكس‌های شخصي كاربران در شبكه‌های اجتماعی مجازی” که در حال اجرا به صورت پایان نامه با عنوان بررسی تحلیلی تغییرات صوری و کارکردی عکس‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی مجازی است، توسط سارا زند وكيلی دانشجوی كارشناسی ارشد عكاسی، دانشكده هنرهای زيبا، دانشگاه تهران ارائه شد. در مورد مفهومی که در این مطالعه از اصطلاح عکس شخص مورد نظر است، شامل پرتره های فردی (استودیویی یا غیر استودیویی) ‌رایج در بین عموم مردم و عکس های یادگاری آن‌ها می‌شود.

پانل سوم: تحلیل فرهنگی شبکه‌های اجتماعی مجازی (دریافت فایل صوتی)

1.”كاركردهاي شبكه‌های اجتماعي مجازی برای دانشجویان (مطالعه موردی فیس بوک)” که در قالب پایان نامه ای با عنوان بررسی کارکردهای شبکه‌های اجتماعی با مطالعه موردی فیس بوک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات انجام شده بود، توسط مصطفی قوانلو قاجار ارائه شد. یکی از نتایج تحقیق این بود که میزان سرمایه اجتماعی موجود در شبکه اجتماعی فیس بوک کمی بیشتر از حد متوسط است. این میزان با سنجمش اعتماد در شبکه‌ اجتماعی و گویه‌های مختلف به دست آمد.

2.”عشق سیال، روابط پیش از ازدواج در جهان دو فضایی شده کاربران جوان ایرانی” عنوان مقاله‌ای بود که احسان شاه‌قاسمی آن را ارائه کرد. از نتایج این تحقیق این بود که دوستی‌های اینترنتی در میان طبقات پایین تر ایرانی شایع تر است و نیز تاریخ مصرف دوستی‌های اینترنتی کوتاه بوده و اکثر کسانی که به این دوستی‌ها روی می‌آورند بعد از مدتی به منتقدان این دوستی‌ها بدل می‌شوند.

3.”واکاوی میزان همبستگی ملی و هم‌سویگی هویتی در شبکه‌های اجتماعی”، توسط رضا رحمتی، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران ارائه شد. در رابطه با جامعه آماری آن گفته شده: به دلیل محدودیت‌های تحقیق تلاش شده است تا از جامعه آماری و اعضاء و شهروندان شبکه‌ی اجتماعی فیس بوک و گوگل ریدر تحقیقی در این زمینه (و به طور خاص، در حوزه تمدنی فارسی زبان) انجام شود.

پانل چهارم: نقد و بررسی مطالعات شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران (دریافت فایل صوتی)

پایان بخش این همایش، میزگردی با حضور علیرضا دهقان، عضو هيئت علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران، بهزاد دوران، عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و شیرین احمدنیا، عضو هيئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بود که در نقد و بررسی مطالعات شبکه‌های اجتماعی در ایران پرداختند و به سوالان شرکت کنندگان در این همایش پاسخ دادند.

علاوه بر این فایل کتابچه‌ی خلاصه‌ی پژوهش‌های مطرح شده در همایش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول