دفاع سایبری صرفا در حوزه «نظامی» نیست

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی روز شنبه در نخستین همایش دفاع سایبری در وزارت كشور، اظهار داشت: سایبر در جنگ های مدرن امروزی نقش مهمی را ایفا می كند. سایبر ازطریق كنترل صحنه نبرد و اطلاعات می تواند عامل پیروزی در یك جنگ باشد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایرنا، رییس سازمان پدافند غیرعامل، فتنه سال 88 را عرصه ای دانست كه در آن تهدیدهای سایبری خود را آشكار كرد و گفت: از فضای سایبر در فتنه88 نیز استفاده شد و شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از آن جمله دانست. این مساله، ضرورت توجه به فضای سایبر را مورد تاکید قرار می‌دهد. ما ضعف‌هایی مانند فقدان ساختارهای تشکیلاتی، وجود نداشتن سند راهبردی و پایین بودن سطح دانش تخصصی را شاهدیم که باید در این عرصه‌ها تلاش بیشتری کنیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با برشمردن نقاط ضعف و قوت جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاع سایبری گفت: كشورهای متخاصم علیه ایران دچار ضعف در ساختار فناوری اطلاعات هستند كه همین مساله آنها را در مقابل تهدیدها آسیب پذیر می كند.

سردار جلالی، تشكیل اولین قرارگاه دفاع سایبری، ایجاد مركز رخدادهای رایانه ای ماهر، تولید دانش فنی بومی، بالابردن ظرفیت نیروهای انسانی متخصص در عرصه سایبر را از جمله امتیازات ایران در عرصه دفاع سایبری عنوان كرد.

وی با تاكید بر لزوم ایجاد ارتش سایبری در كشور گفت: با توجه به این كه امروز فضای سایبر فضای جنگی محسوب می شود باید ارتش سایبری نیز در كشور وجود داشته باشد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: ارتش سایبری باید در همه بدنه مدیریتی جامعه موجود باشد و البته رویكرد دفاعی خود را حفظ كند.

سردار جلالی گفت: ارتش سایبری باید از آمادگی لازم برای پاسخگویی به تهدیدهای سایبری دشمنان برخوردار باشد و پشتیبانی لازم نیز از این ارتش انجام شود.

جلالی در پایان، خاطرنشان کرد: دفاع سایبری هنوز در دنیا جوان است و ممکن است با حوزه‌های دیگر نیز همپوشانی داشته باشد. دفاع سایبری صرفا در حوزه نظامی نیست و بخش‌های دیگر را نیز در بر می‌گیرد. دفاع، یک مساله بومی است و باید مطابق با شرایط و نیازهای هر کشوری انجام پذیرد و کپی کردن قابل قبول نیست که این مساله، در مورد فضای سایبر نیز به طور کامل صدق می‌کند. بنابراین ما باید دانش، ابزار و استراتژی لازم را به طور بومی تولید کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول