متمرکز کردن مدیریت فضای مجازی نهادهای مرتبط را تحت مدیریت یکسان قرار می‌دهد

تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور و با دستور مقام معظم رهبری هر چند واکنش‌های مختلفی را درپی داشت اما لزوم بررسی دلایل تشکیل و وظایف این شورا که با حضور عالی‌رتبه‌ترین مقامات کشور تأسیس شده را بیش از پیش هویدا می‌کند. در همین خصوص به سراغ برخی نمایندگان مجلس رفتیم و نظرات آنان را جویا شدیم.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از شبکه ایران، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه اظهار کرد: امروز فضای مجازی سهم بزرگی در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در دنیا پیدا کرده و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. لذا تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی به موقع و ستودنی است.

سیدرمضان شجاعی کیاسری، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که تشکیل این شورا در تعمیق نفوذ فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی در فضای مجازی، گسترش تعاملات فرهنگی و مبارزه با هجمه و مقابله با جنگ نرم دشمن مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به شمولیت فضای مجازی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی گفت: متمرکز کردن مدیریت این فضا می‌تواند دستگاه‌ها و نهادهایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند را با سیاستی یکسان تحت مدیریت قرار دهند و از پراکندگی‌ها جلوگیری کند.

کنترل هوشمند فضای مجازی آسیب‌پذیری‌ها را کاهش می‌دهد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: در جنگ سایبری اگر فضای مجازی تحت نظارت مدیریت کلان کشور، کنترل شود، آسیب‌پذیری بسیار کمتر خواهد شد.

محمدکریم عابدی، نماینده مردم فردوس و طبس اظهار داشت: ما کشوری در حال توسعه هستیم که بر‌اساس سند چشم‌انداز باید در سال 1404 مقام اول را در خاورمیانه داشته باشیم و بر‌اساس برنامه پنجم باید زیرساخت‌های رسیدن به این هدف فراهم شود و چون فضای مجازی از عرصه‌های مهم این پیشرفت است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی کنترل و نظارت بر این عرصه را ضروری ارزیابی کرد و ادامه داد: رها کردن این فضا صدمات زیادی در حوزه‌های مختلف وارد خواهد کرد، لذا در شرایطی که مدیریت کلان کشور ظرفیت کنترل و نظارت بر این فضا را دارد، قانونمند و متمرکز شدن این کنترل ضروری است.

عابدی درباره ایجاد تمرکز در این حوزه با تشکیل شورای عالی فضای مجازی گفت: متمرکز شدن برنامه‌ها از واگرایی تصمیمات سلیقه‌ای پیشگیری می‌کند و دستگاه‌هایی که اکنون متولی نظارت و فعالیت در این عرصه هستند، می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند.

تدبیری در خدمت سند چشم‌انداز

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس، تشکیل شورای عالی فضای مجازی را تدبیر ویژه‌ای در رسیدن به جایگاه مطلوب جمهوری اسلامی ایران در سند چشم‌انداز ارزیابی کرد.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات گفت: جمهوری اسلامی در چارچوب سند چشم‌انداز باید در سطح منطقه در جایگاه اول اقتصاد، علم و فناوری قرار گیرد و همین ضرورت ایجاب می‌کرد تا تدبیری برای فضای مجازی که امروز بستر همه علوم است اتخاذ شود.

کریمی گفت:‌ با تشکیل قرارگاه مشترک و ساختار مدیریتی فراگیر برای فضای مجازی شاهد انسجام بیشتری در بین دستگاه‌ها و نهادهایی که در بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این حوزه دخیل هستند، خواهیم بود.

وی تأکید کرد: این مدیریت متمرکز جلوی حملات سایبری و تهاجمات مجازی را با استفاده بهینه از نقاط قوت داخلی خواهد گرفت، در عین حال که از این فضا برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی نیز بهره‌ بهتری خواهیم برد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مهمترین پارامتر امنیت ملی را زیرساخت‌های علمی، فناوری برشمرد که دشمن از همین طریق درصدد آسیب رساندن است و ادامه داد: از سوی دیگر توانمندی‌های ما برای حفاظت از این زیرساخت‌ها کافی است اما با تدابیر ویژه باید از این قدرت برای رفع تهدیدات در این عرصه استفاده کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول