پنج پيشنهاد به رهبر انقلاب در آستانه تشكيل اولين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي

21 تشكل و موسسه علمي و فرهنگي با انتشار نامه‌اي به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، با استقبال و تشكر از تشكيل شوراي عالي مجازي با حكم ايشان، پنج پيشنهاد خود را مطرح كردند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در نامه‌اي كه اين 21 تشكل و مؤسسه در آستانه تشكيل اولين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي امضا كردند، آمده است:

محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

باعرض سلام و ادب

حکم تاسیس شورای عالی فضای مجازی، که از سوی حضرتعالی صادر شد، نشان دیگری از نقش بی‌بدیل مقام ولایت و رهبری، در هدایت حکیمانه امور کلان کشور بود. همچنین این حکم تاریخ‌ساز، عمق توجه و مطالبات جنابعالی در حوزه فضای مجازی را بر همگان آشکار كرد.

با اجرایی شدن این حکم، تحولات چشم‌گیری در عرصه فضای مجازی کشور رخ داده و اقشار گوناگون مردم، شاهد جهش در دریافت خدمات گسترده و مفید فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی خواهند شد. همچنین تفاوت سطح و اختیارات این شورا نسبت به شوراهای قبلی، توام با دستور به ایجاد مرکزی ملی ذیل این شورا، موجب خواهد شد تا تعدد متولیان و ناهماهنگی و سرگردانی مجریان، جای خود را به همکاری و هم‌راستایی اقدامات در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها بدهد.

مراکز دانشگاهی، کانون‌های تفکر و تشکل‌ها و موسسات علمی و صنعتی امضاکننده این نامه، ضمن شکرگزاری این رویداد مبارک و انگیزه‏بخش، در راستای حمایت از فرامین حکیمانه معظم‌له اعلام می‌دارند:

1- سرعت تغییرات و تنوع خدمات در حوزه فضای مجازی در دنیا، به حدی رسیده است که دیگر بدون تسلط بر “دانش و فناوری”، نه‌تنها قادر به نوآوری و پیش‌آهنگی در این عرصه نخواهیم بود، بلکه حتی در مقام بهره‌برداری و استفاده از خدمات فضای مجازی نیز دچار موانع و وابستگی‌ها خواهیم شد. لذا مجهز شدن به “دانش و فناوری” در این عرصه، به‌ویژه برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که مشی‌اي مستقل و تمدن‌ساز دارد، تنها یک انتخاب یا اولویت نیست، بلکه یک “ضرورت” است.

2- “استفاده حداکثری از ظرفیت‌های متخصصان و شرکت‌های داخلی” و “پرهیز از خرید بی‌رویه خارجی”، که بارها مورد تاکید حضرتعالی قرار گرفته است، نه‌تنها فرصت بزرگی برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی ایجاد می‌کند، بلکه خطر وابستگی و تاثیرات فرهنگ غربی را نیز کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که برخی مدیران دستگاه‌ها، مسئولیت “ساخت داخل سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری” را از خود سلب كرده و صرفاً خود را مسئول “اپراتوری و ارائه خدمات” ولو برمبنای سامانه‌های خریداری‌شده از خارج می‌دانند.

3- همان‌طور که در حکم حضرتعالی بر “هدف‌مند” شدن سرمایه‌گذاری‌ها در کنار “وسیع” بودن آن، تاکید شده است، از مدیران محترم انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ایجاد سازوکارها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری مورد نیاز در حوزه فضای مجازی را بر سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری و کم‌بهره ارجح بدانند.

4- یکی از ویژگی‌های مهم نسل‌های نوین فناوری‌های اطلاعاتی و فضای مجازی، “تعاملی” بودن آن است که ارجح دانستن “سازوکارهای هدایت تقاضا و جلب مشارکت مخاطبین” را بر “تولید و انتقال یک‏سویه محتوا” می‌طلبد.

5- اختیارات درنظرگرفته‌شده برای “مرکز ملی فضای مجازی”، به‌خصوص نقش تصمیم‌گیری آن، نشانگر اهمیت و حساسیت ویژه آن است. در این راستا از اعضای محترم شورا انتظار می‌رود ضمن تشکیل سریع و مستمر جلسات و تسریع در ایجاد این مرکز، در فرایند انتخاب مدیران این مرکز و همچنین در تنظیم روابط آن با سایر دستگاه‌های کشور و تقسیم کار بین دستگاه‌ها، دقت لازم را به عمل آورند.

در پایان فرزندان شما، سرشار از امید و باور به توان نیروهای داخلی، آمادگی خود را برای ورود به عرصه‌های مختلف گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، مطالبه از مسئولین، ایده‌پردازی و تولید فکر و محتوا در حوزه فضای مجازی اعلام داشته و توانایی عبور از سازوکارها و روندهای حاکم بر فضای مجازی جهان و معرفی الگوهای نوین و اسلامی در این عرصه به جهانیان را در خود می‌بینیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول