گونه‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر در معرض «متلاشی شدن» هستند

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، نشست خبری همایش “روز رسانه های اجتماعی در ایران”، امروز دوشنبه 5 تیرماه، با حضور رئیس و دبیر علمی همایش در جمع خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر “حسین امامی”، دبیر علمی همایش توضیح کلی در خصوص هدف برگزاری از همایش و روند آن را ارائه کرد.

پس از آن دکتر “یونس شکرخواه”، رئیس همایش “روز رسانه های اجتماعی” هدف از برگزاری همایش را ارائه ادبیات مدون در حوزه رسانه های اجتماعی دانسته و گفت: به نظر من معیارهای داوری مقالات ارسالی این همایش سخت گیرانه بود، اینکه چارچوب داشته باشیم به شکل مقالات پژوهشی، روش مند، تعریف مساله و غیره. پیشنهاد میکنم بعدها اگر سمینارهایی باشد که مقالات عقیده ای بیاید، حتی اگر مبتنی بر روش های آکادمیک نباشد هم پذیرفته شود. یک عده می خواهند آرایشان را منتشر کنند، لزوما نباید مقالات آن معیارها را رعایت کرده باشد.

وی در خصوص تعریف رسانه اجتماعی گفت: اساسا هر ساختار (Format) رسانه ای که امکان تعامل جمعی و مشارکت به صورت افقی را فراهم میکند، رسانه اجتماعی است.

وی در خصوص انواع رسانه های اجتماعی نیز گفت: ژانر (دسته، انواع) در رسانه ها چهارتا هستند. “رسانه های الکترونیک” مانند رادیو و تلویزیون، “رسانه های مکتوب” مانند روزنامه، هفته نامه، “رسانه های دیجیتال مدیا” مانند ضبط صوت و سی دی و “رسانه های آنلاین مدیا” که در حقیقت رسانه های اجتماعی متولد این بستر است و در اینجا اطلاعات دوطرفه است، هسته های مختلفی وجود دارد و هسته اصلی در آن وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص شبکه های اجتماعی گفت: قطعا نسبت به شبکه ها دیدگاه منفی و بد وجود دارد و این مختص ایران نیست. یک جنبه اش مربوط به امنیت کشورهاست اما در جامعه شناسی، روانشناسی، علم ارتباطات و دیگر علوم دشمنان زیادی دارد.

وی در ادامه گفت: اما من معتقدم گونه هایی مثل فیس بوک و توییتر در معرض متلاشی شدن هستند. زیرا صاحب محصول مشخص نیست، تولید محتوا در یک شرکت خصوصی است و الان این سوال پیش می آید که به طور مثال درآمد زاکربرگ از این شبکه برای خودش است یا کاربران؟

وی در خصوص شبکه های اجتماعی مطرح فعلی نیز گفت: شبکه های اجتماعی فقط فیس بوک و توییتر نیستند. این دو شبکه آمریکایی هستند. ولی مدل های محلی این شبکه ها جبر زندگی دیجیتال است و این اتفاق می افتد.

تصویر سازی رسانه های اجتماعی از سازمان ها برای کاربران

مدیر همایش در پاسخ به سوال مزایا و معایب رسانه های اجتماعی بر سازمان ها گفت: مهمترین تاثیر منفی که رسانه های اجتماعی بر روی سازمان ها می توانند بگذارند، تخریب تصویر آن هاست. انگاره هایی که از سازمان ها ساخته می شود از همین رسانه های اجتماعی شروع می شود، زیرا سطح تماس افقی است و این اطلاعات به سرعت خودش را تکثیر می کند و به بازار آسیب می زند.

وی درآمد زایی اقتصادی را از جمله مزایای این شبکه ها بر سازمان ها اعلام کرد.

تاثیر همایش روز رسانه بر دید مردم

شکرخواه در خصوص اینکه این همایش چقدر در دید مردم تاثیر می گذارد نیز گفت: من خیلی به تاثیر بزرگ معتقد نیستم، اعتقاد به تاثیر در حد یک پازل دارم. اما بر تاثیر رسانه ها در این حوزه بیشتر باور دارم.

وی در ادامه گفت: سه نهاد هستند که ایده های تازه را پیش می برند. نهاد آموزشی که مهمترین تاثیر را دارد و می تواند سواد رسانه ای را از همان دوران دبستان آموزش دهد. نهاد رسانه ای که ایده های نو را پیش می برد و نهادهای صنفی در هر حوزه ای و این سمینار بخشی از نهاد آموزشی است و امیدوارم به این شبکه ها توجه بشود.

مقالات همایش را کتاب نکنید

این استاد دانشگاه در خصوص انتشار کتاب این همایش نیز گفت: با کتاب کردن مقالات این همایش مخالفم و معتقدم باید این اطلاعات در وب گذاشته شود زیرا ناشر ضرر می کند، در بازار کتاب کمترین حق التالیف به کتاب های دیجیتالی تعلق می گیرد زیرا تا مراحل چاپ طی شود نسخه های به روز تری به بازار آمده و کاربری این مطالب از میان رفته است.

شبکه های محلی اثرگذار هستند

شکرخواه در خصوص تاثیر شبکه های محلی گفت: شبکه های اجتماعی یک ساختار است. محلی و غیر محلی نداریم. اما قالب محتوایی آن اگر محلی باشد مورد استقبال قرار می گیرد. به طور مثال اگر چندنفر به صورت گروهی به تولید محتوا در یک حوزه خاص بپردازند، این بر آن حوزه تاثیر گذار خواهد بود و اساسا یکی از عللی که بعضی برندها (مارک ها) به خوبی به فروش می رسند به خاطر قالب های محلی آن است و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار مهم است.

رئیس همایش روز رسانه های اجتماعی در ایران در پایان گفت: کار بر روی موضوع شبکه های اجتماعی را از نقاط مثبت آن شروع نکنید، نقاط منفی آن را بیان کنید و از تاثیر آن بر خانواده ها شروع کنید و اگر کاری پایه اش در خانواده دیده شود، ماندگارتر است.

گفتنی است نخستین همایش “روز رسانه های اجتماعی در ایران” همزمان با سراسر جهان با حضور اساتید، کارشناسان و علاقه مندان رسانه های اجتماعی و تکنولوژی ، در روز 10 تیر1391 برابر با 30 ژوئن 2012 در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/.

One comment

  • بببخشيد اين اظهار نظر :گونه‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر در معرض «متلاشی شدن» هستند!!! از كدوم نظريه علمي منبسط شده؟من حدود 48 مقاله علمي و كتاب رو آمارهاشون رو از سال 2005 تا امروز آناليز كردم و روي يك طرح تحقيقاتي كار مي كنم به عكس شبكه هاي اجتماعي باعث ركود وبلاگ ها و مسنجر ها و فروم ها شده!!! خواهشا امار كشورهاي چين و امريكا و هند و كشورهاي جنوب شرق آسيا رو مطالعه بفرماين آقايان بعد اظهار نظر بكنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول