قوه قضاییه به هیچ‌وجه از «عمل به قانون» کوتاه نمی‌آید

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تاکید بر اینکه همگان باید به اقتدار و رویکرد عادلانه و بدون تبعیض دستگاه قضایی احترام بگذارند و توقع نداشته باشند که به دلیل انتساب به شخص یا گروهی خاص در صورت تخلف با آنان برخورد نشود، گفت:‌ قانون را بدون اقتدار نمی‌توان اجرا کرد و در جریان مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی همگان اقتدار قوه قضاییه را مشاهده کردند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این‌که “توقع رسیدگی نکردن به تخلفات و جرایم به دلیل وابستگی به اشخاص و گروه‌ها توقعی نادرست و غیرمنطقی است” اظهار کرد: متاسفانه از دوره‌ها و سالیان قبل همواره این تفکر وجود داشته که عده‌ای تصور می‌کردند چون وابستگی جناحی دارند و یا به اشخاصی منتسب هستند پس نباید در صورت تخلف، با آنان برخورد و به تخلفشان رسیدگی شود، اما اعلام می‌کنیم که این تفکر غلط است و در هیچ کجای قانون اساسی گفته نشده که مثلا یک نماینده مجلس دارای مصونیت قضایی است.

رئیس دستگاه قضایی با اعلام اینکه “توهین، افترا و دشنام از وظایف نمایندگی و البته وظایف رسانه‌ها و هیچ شخص و گروهی نیست” افزود: نباید هیچ شخص، گروه، رسانه و فرد حقیقی و حقوقی به خود اجازه دهد که به دیگران توهین کند و افترا ببندد و آن وقت تصور کند و توقع داشته باشد که قوه قضاییه به آن رسیدگی نکند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: متاسفانه حتی شنیده شده است که برخی می‌گویند چرا دستگاه قضایی با افراد حزب‌اللهی برخورد می‌کند. این حرف هم حرف نادرستی است. توقع ما از افراد حزب‌اللهی این است که بیشتر از هر شخصی به قانون ملتزم باشند و به خود اجازه توهین ندهند و توقع نداشته باشند که به تخلف و جرم آنان رسیدگی نشود و یا در صورت صدور حکم، آرای آنان اجرا نشود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه “برنامه قوه قضاییه به هیچ وجه کوتاه آمدن از معیار و شاخص خود یعنی عمل به قانون نیست” گفت: رسیدگی‌ها و برخوردهای قضایی شامل تمام افراد حتی افراد شاغل در قوه قضاییه با طی تشریفات قانونی نیز خواهد بود و توقع ما از همگان این است که از دستگاه قضایی توقعات فراقانونی نداشته باشند چرا که ما حتی اگر شخصا نخواهیم با کسی برخورد کنیم اما حسب وظیفه قانونی خود، باید در مقابل تمام تخلفات و جرایم، بدون تبعیض بایستیم.

نامه 100 دانشجو به آیت‌الله جنتی

در پی برخورد قوه قضاییه با تعدادی از فعالان سایبری و دانشجویی به دلیل انتقاد از این قوه، 101 دانشجوی دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، خواستار پیگیری این موضوع توسط دبیر شورای نگهبان شدند.

دانشجویان در بخشی از این نامه آورده‌اند:

اعتراض ما به اين مسئله هيچ‌گاه به معناي فرار از قانون براي جوانان انقلاب نيست، بلکه برخوردهاي دوگانه در قبال انتقادات دانشجويان و رسانه‌ها است که اولويت‌هاي دستگاه قضا را ظاهرا جابه‌جا کرده است. آيا رواست در حالي که توده‌هاي مردم مومن و انقلابي خواستار مجازات و تنبه مفسدين کلان اقتصادي، بازماندگان جريان فتنه در دانشگاه‌ها و… هستند، تعدادي از مدافعان سرسخت انقلاب و رهبري در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، به بهانه انتقاد از يکي از سران قوا مورد برخورد قضايي قرار گرفته و با درج سو سابقه قضايي، عملا منزوي شوند؟

این دانشجویان با شهادت به حسن نیت افرادی چون صالح مفتاح، حسين قدياني، سعيد ذاکري، ميثم نيلي، احمد قديري ابيانه، ابراهيم کشاورزيان، مهدي صاحبي، علي خضريان، محمد حسين همتي ن‍ژاد، محمد رضا نقدي، امیرحسین ثابتی و محمدحسن روزی‌طلب، از آیت‌الله جنتی خواسته‌اند تا این موضوع را پیگیری کند تا “روند سرخوردگي دانشجويان و فعالان رسانه اي انقلابي بيش از اين ادامه پيدا نکند”.

برخی از دانشجویان، فعالان رسانه‌ای و وبلاگ‌نویسان بر این باورند که قوه قضاییه نسبت به انتقادهای وارد بر علی لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق لاریجانی، ریاست قوه قضاییه بیش از پیش حساسیت نشان داده و به برخورد با فعالان رسانه‌ای می‌پردازد.

پیش از این رئیس دستگاه قضا با تأکید بر حفظ حرمت افراد، اعلام کرده بود که دستور داده است به حساب “وبلاگ‌هایی که مثل قارچ روییده‌اند و ثبت و سامانی ندارند” و به قوه قضاییه توهین می‌کنند رسیدگی شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول