مرکز تحقیقات مخابرات به شورای‌عالی فضای مجازی منتقل نمی‌شود

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمد سلیمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم و وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات ایران در عرصه پروژه های ارتباطی، مخابراتی و پستی در کشور مسئولیت های تحقیقاتی بسیاری را برعهده دارد، اظهار داشت: امور تحقیقاتی مربوط به تولید تجهیزات مخابراتی، نرم افزار، سخت افزار، تولید رادیو و شبکه های بی سیم و با سیم و سیستم های الکترونیکی از طریق مرکز تحقیقات مخابرات انجام می‌شود و این امر نشان از اهمیت و جایگاه این مرکز تحقیقاتی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات ایران در زمینه پروتکل های مخابراتی و استانداردهای مخابراتی و چگونگی محاسبات فنی پولی مالی میان اپراتورها و مدیریت شماره گذاری سیستم های مخابراتی نقش ویژه ای در کشور ایفا می کند، اضافه کرد: تمامی این موارد مربوط به امور تحقیقاتی در حوزه مخابرات و ارتباطات می‌شود و فعالیتهای این مرکز متفاوت از سیاست ها و برنامه های شورای عالی فضای مجازی است.

سلیمانی گفت: اگرچه این مرکز می تواند امور پژوهشی مربوط به شورای عالی فضای مجازی را نیز برعهده گیرد اما لزومی به انتقال این مرکز از وزارت ارتباطات به زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد و باید برای امور پژوهشی این شورا از تمامی پتانسیل های کشور استفاده شود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه شورای عالی فضای مجازی با توجه به جایگاه مهم و ارزشمندی که دارد نباید خود را محدود به یک مرکز کند، ادامه داد: دخالت در امور سطح پایین در حوزه فضای مجازی به طور قطع از برنامه های این شورا نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبات شورایعالی فضای مجازی حکم قانون را دارد و برای تمامی دستگاهها لازم الاجرا است، افزود: با ورود این شورا به عرصه مسئولیت های مرکز تحقیقات مخابرات ایران و ادغام و یا انتقال این مرکز به شدت مخالفیم.

به گفته وی با توجه به ساختار و سازوکار مرکز تحقیقات مخابرات به هیچ وجه نمی توان ماموریت های شورای عالی فضای مجازی را در این مرکز تحقیقاتی تعریف کرد و در این راستا به طور قطع مشکلات حوزه فضای مجازی با این تصمیم حل نخواهد شد.

گفتنی است “مهدی اخوان بهابادی” که پیش از این ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران را عهده دار بود در نشست خبری اخیر خود به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، از هماهنگی شورای عالی فضای مجازی با رئیس جمهور برای استقرار مرکز ملی فضای مجازی در محل مرکز تحقیقات مخابرات ایران خبر داد و گفت: براساس تکلیف مقام معظم رهبری باید هرچه سریعتر مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شود که براین اساس قرار شد از امکانات اولیه موجود در این زمینه استفاده شود که استقرار در ساختمان مرکز تحقیقات مخابرات ایران به صورت توافقی با دولت تعیین تکلیف شد.

در همین حال برخی شائبه ها از ادغام مرکز تحقیقات مخابرات ایران – موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات- با مرکز ملی فضای مجازی و انفصال این مرکز تحقیقاتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حکایت داشت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول