شورای‌عالی فضای مجازی حوزه فیلترینگ را سامان می‌دهد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، مهدی اخوان به‌آبادی امروز چهارشنبه در نشست خبری که همزمان با بازدید وی از مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال صورت گرفت در خصوص بحث فیلترینگ سرویس جی‌میل که هفته گذشته اتفاق افتاده بود آخرین وضعیت مرکز ملی فضای مجازی، شبکه ملی اینترنت و رویکردهای شورای عالی فضای مجازی توضیحاتی ارایه کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه فیلتر سرویس جی‌میل دو مجموعه تعیین مصادیق فیلترینگ و وزارت ارتباطات نقش داشتند، تاکید کرد:‌ شورای عالی فضای مجازی هیچگونه نقشی در مسدود کردن سرویس جی‌میل نداشت و در نهایت این سرویس با مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف رفع فیلتر شد.

وی با اشاره به مسدودسازی سرویس جی‌میل در هفته گذشته بر لزوم اطلاع رسانی در زمینه اقدامی که صورت گرفت و کوتاهی صورت گرفته در این زمینه تاکید کرد و گفت: جی‌میل به دلیل نبود آمادگی فنی وزارت ارتباطات برای تفکیک دو سرویس جی‌میل و یوتیوب فیلتر شد.

اخوان با اشاره به اینکه تصمیم عدم پخش فیلم موهن در سرویس یوتیوب از سوی کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ به وزارت ارتباطات داده شد، ادامه داد: وزارت ارتباطات آمادگی فنی برای تفکیک سرویس جی‌میل و یوتیوب که بر روی یک پروتکل ارتباطی ارایه شده‌‌اند نداشت. در این راستا سرویس جی‌میل هم مانند یوتیوب به صورت ناخواسته برای چند روز قطع شد. اگرچه این چند روز قابل تحمل بود و مردم می‌توانستند آن را بپذیرند اما باید قبل از آن اطلاع رسانی به تمام کاربران صورت می‌گرفت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر اینکه این شورا به زودی سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه فیلترینگ را انجام خواهد داد و مابقی نهادها باید در چارچوب این سیاست‌ها عمل کنند، گفت: بر این اساس شورای عالی سیاست‌های کلان را اخذ می‌کند و کارگروه تعیین مصادیق در این زمینه به صورت مصداقی عمل خواهد کرد.

تصمیمی برای فیلترینگ سرویس هایی مانند جی میل نداریم

وی گفت: به هیچ وجه تصمیمی در خصوص فیلترینگ سرویس‌هایی مانند جی‌میل وجود ندارد.

اخوان در مورد اینکه نقش شورای عالی قضای مجازی در مورد قطع سرویس جی‌میل چه بود، گفت: نقش ما این بود که بعد از صحبت‌هایی که با دو طرف صورت گیرد سرویس جی‌میل بعد از چند روز باز شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در زمینه پروژه اینترنت ملی نیز تاکید کرد: این پروژه به هیچوجه قصد ندارد خدمات اینترنتی که به کاربران ارایه می‌شود را مسدود کند و در کل بنایی برای مسدودسازی سرویس‌های اینترنتی وجود ندارد.

حمله اینترنتی به شبکه زیر ساخت

اخوان از حمله اینترنتی صورت گرفته به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور در روز گشته خبر داد و گفت:‌ بر این اساس زیرساخت مجبور شد سرعت اینترنت را برای کنترل و مقابله با این حمله سایبری کاهش دهد به طور کل بعضاً در کشور حملات سایبری صورت می‌گیرد که برای آنکه این حملات را کنترل کنیم مجبور به کاهش سرعت هستیم و پیش بینی می‌کنیم که با وجود محدودیت‌های زیرساختی موجود شبکه ملی اطلاعات بتواند ارتقاء خدمات و توسعه زیرساخت ارتباطی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: یکی از دلایل ورود این شورا به موضوع شبکه ملی اطلاعات تعبیر و برداشت‌های مختلف از این پروژه است که به زودی و تا یک ماه آینده شورای عالی فضای مجازی یک بار برای همیشه جزئیات، زمان افتتاح و نهایی شدن این پروژه را اعلام عمومی خواهد کرد.

وی گفت: تناقضی در اقدامات وزارت ارتباطات در این زمینه با اقدامات شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد و تمامی تلاش این است که اقدامات صورت گرفته جنبه اجرایی و عملیاتی به خود گیرد.

مرکز ملی فضای مجازی بازوی اجرایی شورای‌عالی فضای مجازی خواهد بود

اخوان از ابلاغ اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: در ذیل این مرکز کمیسیون عالی شامل کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، امنیت فضای مجازی و ارتقای تولید محتوای فضای مجازی تشکیل شده است. همچنین یکی دیگر از ارکان این مرکز ایجاد پژوهشگاه فضای مجازی است که مصوبه آن ابلاغ شده است.

وی در مورد کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: این کمیسیون قرار است تمامی امور مربوط به وضع مقررات فضای مجازی را انجام دهد تا از تعدد تصمیم گیری‌ها در این حوزه جلوگیری کند. بر این اساس تصمیم گیری‌های خاص ارتباطی توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات انجام می‌شود و شورای رقابت نیز مانند گذشته تنها بخش قیمتگذاری را بر عهده دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اعضای این کمیسیون گفت: رئیس مرکز ملی فضای مجازی، ریاست این کمیسیون و معاونت مرکز ملی فضای مجازی دبیر این کمیسیون هستند. همچنین نمایندگان دستگاه‌هایی چون سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد در این کمیسیون حضور خواهد داشت.

وی همچنین از تصمیم گیری قطعی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و گفت:‌ دو گانگی‌های موجود در این حوزه تعیین تکلیف خواهد شد.

اخوان همچنین گفت: مرکز ملی فضای مجازی به زودی به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی شورای عالی فضای مجازی راه اندازی خواهد شد.

وی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را به عنوان پیشانی و ویترین مرکز ملی فضای مجازی در حوزه تولید محتوا عنوان کرد و گفت: ‌این مرکز خروجی‌های قابل لمسی دارد که وظیفه آن آموزش عمومی در حوزه فضای مجازی خواهد بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی گفت: موضوعات امنیتی و دفاع سایبری و تصمیم گیری در این زمینه برای دفاع در مقابل حملات، اشرار و کنترل درگاه‌های بین‌المللی مجازی از جمله موضوعات مختلفی است که در این کمیسیون با حضور نهادهای مختلفی چون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول