از وقتی خودم را کامل معرفی کردم، فضای فیس‌بوک برایم «دلپذیرتر» شد

به گزارش «وبلاگ نیوز»، نعیمه اشراقی، مهندس پتروشیمی و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه امیرکبیر، و معاون مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش، در گفت‌وگو با سایت خبری عصر ایران، انگیزه خود از عضویت و فعالیت در شبکه اجتماعی «فیس بوک» را پیدا کردن دوستان دانست و درباره استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشکن گفت: من شخصا با قانون‌گریزی مخالفم؛ حتی اگر قانون به ناحق باشد. به نظرم برای اصلاح قانون ظالمانه باید کوشش شود و تا زمانی که قانون پابرجاست نباید از آن تخطی کرد. ولی استفاده از فیلترشکن از لحاظ قانونی منعی ندارد. بلکه بعضی از مراجع شرعا جایز نمی دانند که مقلدین این دسته از مراجع بایستی احتیاط کنند.

اشراقی که به گفته خودش، قبل از معرفی کامل خود 300دوست داشته و پس از معرفی خود به عنوان «نوه امام»، نزدیک به 5هزار دوست پیدا کرده است، در ادامه درباره مسدود شدن این شبکه اجتماعی در ایران می‌گوید: من کلا با ممنوعیت مخالفم. از نظر من منع استفاده از هر آنچه که ممنوع کرده ایم راه حل نیست. حتی مُسکّن هم محسوب نمی شود.

او در پاسخ به این انتقاد که چرا عکس‌های خودتان را در حساب کاربری‌تان منتشر می‌کنید گفت: من اعتقاد دارم همین انتخاب درست است. ما مگر در دینمان با زیبایی سر ستیز داریم؟ من عکسی را انتخاب کردم که احساس کردم زنده است، با مخاطب حرف می زند و ارتباط می گیرد. ما با نوشته هایمان نیز همین کار را می کنیم. یعنی سعی می کنیم با مخاطب رابطه برقرار کنیم.

این کارشناس پتروشیمی و صنایع می‌گوید که پس از معرفی خود به عنوان «نوه امام»، فضای فیس بوک برایش بسیار «دلپذیرتر» شده است و درباره فواید این شبکه اجتماعی می‌گوید: بیشترین فایده فیس بوک برای من مردم شناسی و آشنایی با لایه های مختلف جامعه است که برایم بسیار دل نشین است. به خصوص برای من که در شرایطی خاص بزرگ شده ام و امکان ارتباطات فیس تو فیس و صادقانه را کمتر داشته ام. آدم‌ها یا به دلایلی به ما نزدیک شده اند و یا باز به دلایل دیگری از ما فاصله گرفته اند. نزدیکی و دوریشان واقعی نبوده است. فیس بوک این امکان برای من فراهم کرده است که دوستانی بدون دلهره و بدون چاپلوسی داشته باشم.

عضو هیأت مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش، بیش‌ترین به‌روز رسانی‌هایش را در زمینه مسائل سیاسی ذکر می‌کند و درباره رفتار ایرانیان در این شبکه اجتماعی می‌گوید: به نظرم ایرانی ها مردمانی کنجکاو، باهوش و بااحساس هستند ولی آنچه کمتر به چشم می خورد منطق است. اکثر اعضای فیس بوک که با آنها سروکار دارم اصول اولیه ارتباطات را نمی دانند و موجبات مسمومیت فضای مجازی را فراهم می کنند. بسیاری از گفتمان ها با تعصبات جناحی دست و پنجه نرم می کند و در بعضی از مواقع ادب رعایت نمی شود. من گاهی از خواندن کامنتهایی که در پست هایم می گذارند دلم به درد می آید.

اشراقی «گناه‌آلود» بودن فضای فیس بوک را نمی‌پذیرد و می‌گوید: در دنیای غرب از فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی استفاده می شود. مثلا برای اطلاع رسانی و دعوت از دوستان برای بازدید برنامه های مدنظر و همین طور نظر سنجی برای اتخاذ تصمیمهای گروهی و امثال آن. در چنین فضایی هرکسی با توجه به بیزینس خود می تواند فعالیت کند. ممکن است بعضی از بیزینس ها سالم نباشد. این در واقع سوءاستفاده از فیس بوک است و از این بابت نباید فیس بوک را متهم و مجرم بدانیم.

اشراقی در ادامه این گفت‌وگو، گفت که می‌خواهد به درخواست‌های دوستان فیس‌بوکی‌اش برای آشنایی با شخصیت امام «لبیک» بگوید و برخی مسائل «سربسته» دهه 60 را بازگو کند. او در ادامه می‌گوید: البته علم و شناخت من ناقص است ولی تا جایی که اطلاع دارم و می توانم اطلاعات کسب کنم، تلاش خواهم کرد تا پاسخگو باشم.

او امیدوار است با انتشار خاطرات خود با حضرت امام خمینی(رض)، جنبه‌های بیش‌تری از شخصیت او را بیان کند و معتقد است نوشته‌های سیاسی او غالبا با استقبال دوستان فیس‌بوکی‌اش همراه می‌شود.

پیش از این، گفت‌وگوی نعیمه اشراقی پیرامون موضوع «حجاب» با سایت جماران، انتقادهای زیادی را از سوی کارشناسان مذهبی به دلیل اظهارنظر خارج از تخصص او ایجاد کرده بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول