پرونده «ستار بهشتی» در مجلس هم‌چنان داغ است

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شب گذشته در نشستی با اعضای جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، درپاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رسیدگی به پرونده «ستار بهشتی» اظهار کرد: در جلسه دوشنبه مجلس در کمیسیون امنیت، دادستان تهران، رئیس کل زندان‌های تهران و سایر افراد مربوطه را دعوت کردیم و گزارش اولیه کمیسیون در مجلس قرائت شد، آثار ضرب و جرح بر بدن ستار بهشتی نبوده و ما منتظر نتایج کالبد شکافی هستیم.

وی افزود: به دلیل حساسیت زیاد، مجلس به طور جدی پیگیر این موضوع خواهد بود، ما هم در چارچوب وظایف نظارتی خود عمل می‌کنیم.

قرار نبود از زندان رباط‌کریم بازدید کنیم

هم‌چنین علاء الدین بروجردی در خصوص خبری مبنی بر بازدید از زندان رباط کریم که توسط یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی منتشر شده بود به خبرنگار ایلنا گفت: ‌چنین قراری نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ‌به طور کلی و مستمر از استان‌های مختلف و از زندان‌های مختلف در داخل کشور برای انجام امر نظارتیمان بازدید می‌کنیم اما در خصوص این مورد خاص در جلسه‌ای که در کمیته امنیت ملی برگزار شده بود تصمیمی اتخاذ نشده است.وی همچنین در خصوص شهادت جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین مبنی بر مشاهده علائم کبودی بر بدن ستار بهشتی اظهار داشت: ‌ وی از اوین خارج شده بودند و در بازداشتگاه فتا یعنی پلیس فن آوری اطلاعات بودند.

نماینده بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص مسئولیت پلیس فتا در این زمینه نیز گفت: ‌ اتهام وی در چهارچوب شرح وظایف فتا است و بازداشت‌کنندگان نیز آن‌ها بودند.

بروجردی همچنین در خصوص گزارش فتا در زمینه اتهامات وی نیز گفت: ‌ما به این بخش ورود نکردیم چون اصل قضیه برای ما بیشتر اهمیت داشت چون فعلا مساله مهم این است که او چگونه فوت شده است.

به دنبال اطلاعی که چند روز پیش در مورد مرگ ستار بهشتی به کمیسیون داده شد، بنده با رئیس پلیس تهران تماس گرفتم و بر اساس اطلاع اولیه‌ای که وی به من داد هیچ گونه ضرب و شتمی در این ارتباط صورت نگرفته است.

وی افزود: کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای را برگزار کرد که اطلاع رسانی اولیه آن امروز در صحن علنی انجام شد که طی آن هم دادستان تهران و هم رئیس کل زندان‌‌های تهران در جریان بررسی حضور داشتند.

بروجردی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از انتقال از زندان اوین به بازداشتگاه برای تکمیل بازجویی‌ها این فوت صورت گرفته است و به دنبال دستور قضایی، پزشکی قانونی کالبد شکافی را انجام داده، و آزمایش‌های متعددی هم اکنون در حال انجام است، طبیعتا این مراحل زمان گیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما در کمیسیون منتظر اعلام نتایج هستیم و آقای مهدی دواتگری که سابقه طولانی قضایی دارند برای پیگیری این موضوع مامور کرده‌ایم و طی نامه‌ای وی را به دادستان تهران معرفی کرده‌ایم تا این موضوع را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این موضوع با دقت و موشکافی خاصی در حال انجام است، افزود: ما به عنوان مجلس مسئولیتی جز نظارت‌ها نداریم و قوه قضائیه باید تصمیم نهایی را در این رابطه بگیرد.

وی در خصوص کبودی‌های مشاهده شده در بدن ستار بهشتی اظهار داشت: موضع گیری اولیه ما در این رابطه بر اساس اطلاعی بود که رئیس پلیس تهران به ما داد؛ البته باید توجه کرد که عامل فوت مرتبط با این مسئله است باید حتما بر اساس آزمایشات دقیق پزشکی این کار صورت بگیرد.

بروجردی گفت: یکی از نکاتی که ما دنبال می‌کنیم و در یکی از بندهای گزارش هم به آن اشاره شد، پیشگیری از حوادث مشابه است که به لحاظ نظارتی قوه قضائیه باید در مورد آن توجه داشته باشند ولی اگر ما مسیری را طراحی کنیم در این رابطه مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برای تدوین قانون در این رابطه به لحاظ تخصصی بودن موضوع یا قوه قضائیه باید لایحه ارائه دهد یا همکاران ما در کمیسیون قضایی طرحی را مطرح کنند ولی نیاز به این موضوع می‌تواند توسط دست‌اندرکاران مطرح شود.

چرا اشتباه 2مأمور را به پای نظام می‌نویسید؟

خبرآنلاین گزارش داد که «احمد بخشایشی»، نماینده اردستان در صحن علنی مجلس در روز 24آبان، تذکری با اشاره به ماجرای فوت ستار بهشتی وبلاگ نویس، گفت: اتفاقی در چند روز اخیر افتاده است که برخی می گویند قتل بوده، برخی می گویند مرگ بوده، برای همه سوال پیش آمده است.

وی تصریح کرد:به فرض اینکه ثابت شده باشد این اتفاق قتل بوده است، مگر در آمریکا وقتی دو سرباز سر فردی می‌ریزند آیا شخصیت حقوقی پلیس زیر سوال می رود؟ آیا نظام آمریکا باید هزینه بدهد؟ یا وقتی مدیرکل بی بی سی شخصیت حقوقی خود را کنار می‌گذارد و می‌گوید که من این اشتباه کردم آیا بی بی سی زیر سوال می رود؟ چرا باید رهبری و نظام به خاطر این موضوع هزینه بدهد؟ اگر دو پلیس اشتباه کردند چرا پای نظام می گذاریم؟

نماینده اردستان ادامه داد: قوه قضاییه اعلام کرده این اقا مشکوک به قتل رسیده، علی رغم سابقه بدی که به زعم آنها دارد ولی گفته شده در چند نقطه از بدن این فرد ضربه وارد شده است، آیا نباید قبل از اینکه بی.بی.سی و شبکه‌های خارجی پمپاژ تبلیغاتی بر سر ما ببارند از انفعال خارج شد و موضوع را پیگیری کرد؟ چرا کسی کاری نکرد.

بخشایشی گفت: تذکر ما به قوه قضاییه این است که به زندانی سیاسی احترام بگذارد و این در هر رژیمی واجب است مگر نلسون ماندلا 27 سال در زندان نبود کسی به او توهین نکرد نباید فرد را به زندان برد و افقی برگرداند.

این در حالی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره اظهارات بخشایشی گفته بود که «آقای بخشایشی نظرات خودش را اعلام کرد و به نظر من حتما ما باید در اظهار نظرها مبتنی بر واقعیت‌ها صحبت کنیم.»

چرا از وبلاگ‌نویسان دفاع نمی‌شود؟

در ادامه جلسه علنی 24آبان «ابراهیم نکو»، نماینده رباط کریم در تذکری با اشاره به فوت ستار بهشتی گفت: این اتفاق افتاده است ولی ما از همکاران انتظار نداشتیم که با بداخلاقی شان و شخصیت شهرستان تاریخی رباط کریم را زیر سوال ببرند.

وی تصریح کرد: مسئولان قضایی و انتظامی در حال پیگیری این موضوع هستند و مجلس هم مصمم به پیگیری است چرا برخی می‌گویند در این شهر و زندان این شهر اتفاق افتاده است. رباط کریم زندان ندارد و نیروهای انتظامی و قضایی خدومی دارد که به خوبی به مسئولیت خود عمل می کنند.

وی خواستار بررسی واقعیت این موضوع با سرعت بیشتری شد و تاکید کرد: این همه وبلاگ نویس در کشور داریم که مدافع نظام هستند، چرا یک بار از آنها دفاع نمی شود این اتفاق به هر دلیلی افتاده باشد، نباید به گونه ای بیان شود که به نظام لطمه بزند. با چه جراتی تمامیت نظام را زیر سوال می برید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول