عضویت در فیس‌بوک و استفاده از VPN جرم نیست

به گزارش «وبلاگ نیوز» سرهنگ مهندس علی نیک نفس، سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در گفت‌وگو با مهر گفت: متاسفانه هتک حیثیت و حرمت در فضای مجازی در حال حاضر رتبه دوم پرونده‌های پلیس فتا را پس از کلاهبرداری به خود اختصاص داده است. مشکل اصلی که در این پرونده‌ها وجود دارد سر و کار داشتن با آبروی افراد است.

نیک نفس در این گفت‌وگو افزود: در سایر پرونده‌ها خسارت به صورت مادی و قابل جبران است اما در این پرونده‌ها به دلیل سرعت انتشار اخبار در فضای سایبر تصویر یا مطالب حیثیتی که از فردی منتشر می‌شود در اختیار افراد زیادی قرار می‌گیرد و تبعاتش قابل جبران نیست. البته مشکلاتی که برای این افراد پیش می‌آید ناشی از بی دقتی آنها است. این افراد معمولاً‌ در نگهداری اطلاعات حساس و کلمات عبور دقت لازم را ندارند که این مسئله باعث دسترسی مجرم به ایمیل یا کامپیوتر شخصی فرد می‌شود و او پس از برداشت اقدام به انتشار تصاویر در فضای سایبر می‌کند.

کارشناس پلیس فتا در این زمینه ادامه داد: دسته دیگر از پرونده‌ها نیز به علت انتقام گیری تشکیل می‌شود و فرد پس از فتوشاپ و تغییر عکس اقدام به انتشار آن در فضای مجازی می‌کند. هتک حیثیت و حرمت از جرایم بسیار مهمی است که امروز دارای شاکیان خصوصی متعددی است.

ایجاد مشکلات برای چهره‌های مشهور

سرپرست معاونت پیشگیری پلیس فتا درباره عضویت چهره‌های شاخص در فضای مجازی گفت: بازیگران، ورزشکاران و افراد خاص نیز ممکن است با هتک حیثیت در فضای مجازی روبرو شوند. البته ممکن است مشکلاتی در این فضا به دلیل اینکه آنها مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کنند برایشان به وجود آید. گاهی نیز تصاویر آنها توسط مجرمان مورد استفاده قرار گرفته و پروفایل جعلی برای آنها ساخته می‌شود. البته در پرونده‌هایی که رسیدگی می کنیم به این موارد برخورد می‌کنیم.

نیک نفس از هنرمندان و ورزشکاران یک درخواست کرد: نسبت به نگهداری اطلاعاتشان دقت بیشتری داشته باشند و علاوه بر این که دایره دوستان‌شان را محدود نگه می‌دارند باید در مواردی که به اشتراک می‌گذارند نیز دقت لازم را داشته باشند. اگر دایره دوستان این افراد محدود باشد و هرکس اجازه ورود به آن را نداشته باشد امکان سوء استفاده برای افراد سودجو فراهم نمی‌شود. تاکنون شکایت‌های متعددی از سوی هنرمندان در پلیس فتا ثبت شده است که متاسفانه به دلیل سهل انگاری مورد هتک حیثیت قرارگرفته‌اند. موارد گوناگونی وجود دارد که به دلیل قرار داشتن پرونده‌ها در مراحل رسیدگی و رعایت حریم خصوصی که برای پلیس حائز اهمیت است نمی‌توانیم آنها را اعلام کنیم. البته چندی قبل مشکلی برای یکی از مجری‌های زن صدا و سیما به وجود آمده بود که خوشبختانه با دستگیری مجرم موضوع رفع شد.

نیک نفس در پاسخ به این سئوال که «آیا ایجاد صفحه به نام هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی جرم است؟» می‌گوید:  طبق فصل 5 قانون جرایم رایانه‌ای ساخت پروفایل جعلی برای هنرمندان یا سایر افراد به عنوان نشر اکاذیب و هتک حیثیت مطرح شده است و برای مواردی که افراد اقدام به فتوشاپ عکس یا فیلم کنند از 91 روز تا 2 سال حبس در نظر گرفته شده است. البته اگر این تصاویر مستهجن باشد علاوه بر حداکثر مجازات حبس جریمه‌ای نیز در نظر گرفته می‌شود. طبق قانون اگر فردی بدون رضایت شخص دیگری اسرار و تصویر خانوادگی او را منتشر کنند مجازات زندان به دلیل تشویش اذهان عمومی برای او در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از VPN جرم نیست

این مقام مسئول در پلیس فتا در خصوص استفاده از VPNو فیلترشکن توصیه می‌کند که هموطنان از این ابزارها استفاده نکنند. نیک نفس در توضیح این درخواستش می گوید: در این موضوع علاوه بر اینکه منجر به جاسوسی از آنها می‌شود ممکن است اطلاعات سیستم آنها نیز به سرقت رود. بسیاری از نرم افزارهای VPN و فیلترشکن‌ها قابلیت جاسوسی دارند و زمانی که از آنها استفاده شود تمامی اطلاعاتی که از طریق این کانال رمز عبور می‌کند در انتهای مسیر ارتباط رمزگشایی شده و در اختیار فردی که VPNرا ارایه کرده قرار می‌گیرد. این ابزارها برخلاف ظاهری که برای برقراری امنیت دارند در برخی موارد به صورت معکوس عمل کرده و موجب ناامنی می‌شوند.

نیک نفس در ادامه می افزاید: افراد پس از رمزگشایی می‌توانند اطلاعات حساس از جمله کد شناسایی رمز عبور را به دست آورند. ضمن اینکه هر نوع اطلاعاتی که از این طریق انتقال یابد می‌تواند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. براساس قانون انتشار، آموزش و فروش فیلترشکن و VPNجرم محسوب شده و پلیس با افرادی که اقدام به این کار می کنند برخورد قانونی می کند. البته در قانون مجازاتی برای استفاده کنندگان از VPNدر نظر گرفته نشده است چرا که این ابزارها کارکردی دو گانه دارند و برای انتقال امن اطلاعات برنامه ریزی شده‌اند. البته براساس اعلام قبلی وزارت ارتباطات طرح ساماندهی VPNها در حال اجراست تا ابزار مجاز و غیرمجاز شناسایی شده و از ارتباطات غیرمجاز جلوگیری شود.

عضویت در فیس بوک جرم نیست

پاسخ سرپرست معاونت پیشگیری پلیس فتا درباره جرم بودن حضور در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک صریح است: «نه!». نیک نفس می گوید: شبکه‌های اجتماعی اساساً با هدف ایجاد تسهیل ارتباطات تشکیل شده است اما استفاده از این شبکه‌ها با ملاحظاتی همراه است. هنگامی که ارتباطات تسهیل شد و ما دایره دوستانی را تشکیل دادیم به مرور زمان یک جمعیت بسیار بزرگی اطلاعات زیادی را در اختیار شرکتی که این خدمات را ارایه می دهد می‌‌گذارند. این شرکت نیز اطلاعات را روی سرورش ذخیره می‌کند.

نیک نفس ادامه می دهد: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی حق استفاده از اطلاعات افراد را برای خودشان قائل هستند. البته هموطنان باید در مورد سوء‌استفاده و برداشت این اطلاعات هوشیار باشند. چرا که این موضوع می‌تواند در سطح ملی نیز آسیب‌زا باشد چرا که با قرار دادن اطلاعات افراد یک کشور، مسئولان سایت می توانند رفتارشناسی یک ملیت را انجام دهند. ضمن اینکه آسیب‌های دیگری نیز وجود دارد که از ناآگاهی افراد در خصوص استفاده صحیح از این شبکه‌ها ناشی می‌شود.

این کارشناس پلیس فتا می افزاید: به طور کلی می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی ابزاری هستند که می‌توان از آنها خوب یا بد استفاده کرد. البته باید به سمتی حرکت کنیم که آگاهی‌های لازم به افراد و نحوه صحیح استفاده از آن را آموزش دهیم. ضمن اینکه باید کاری کرد که هموطنان به سرویس ایمیل و شبکه‌های اجتماعی داخلی گرایش پیدا کنند.

پلیس فتا گشت زنی در فضای مجازی را انجام می دهد

سرهنگ نیک نفس در پایان درباره گشت زنی پلیس فتا در فضای مجازی می گوید: همان گونه که پلیس در فضای حقیقی اقدام به گشتزنی می‌کند، گشت فضای مجازی نیز فعال است و پلیس به منظور برخورد با جرایم عمومی اقدام به رصد و گشتزنی در فضای سایبر می‌کند. هرجا که کاربری حضور داشته باشد پلیس نیز برای کاهش آسیب حضور داشته و اقدام به گشت زنی می‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول