در واقعه زلزله آذربایجان فضای مجازی «جو زده» شد

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» در پنل اول «همایش وبلاگ‌نویسان تهرانی» که چهارشنبه 27 دی‌ماه برگزار شد، سیدعلی پورطباطبایی نویسنده وبلاگ خیزران و جواد افتاده، مدیر سایت رسانه‌های اجتماعی به بررسی موضوع وبلاگ‌نویسی و توسعه فرهنگ شهری پرداختند.

پورطباطبایی صحبت‌های خود را با دسته بندی براساس هدف از وبلاگ نویسی آغاز کرد و به ۶ دسته وبلاگ‌نویسی اشاره کرد: روزانه نویسی، خاطره نویسی که بیشتر مورد علاقه خانم‌هاست، طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها که بیشتر مورد علاقه کسانی است که احساس تکلیف می‌کنند، اطلاع رسانی و خبر، شعر و ادب و وبلاگ های عاشقانه که نسبت به بقیه نیز پایدارترند.

وی وبلاگ‌نویسی را تولید محتوا در فضای مجازی دانست و افزود: اگر به این شکل به وبلاگ‌نویسی نگاه کنیم، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و در سایت‌هایی نظیر ویکی‌پدیا، وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شود، وبلاگ‌هایی که شکل خودشان را دارند.

پورطباطبایی رابطه وبلاگ‌نویسی با تولید محتوای شهری را بدین صورت توضیح داد: وبلاگ جایی برای مطرح شدن فرد و برای ابراز هویت است و اگر از این زاویه نگاه کنیم به حوزه شهری ربط پیدا می کند و لذا کلا وبلاگ نویسی به شهر مرتبط است.

تاریخ شفاهی در وبلاگ‌ها بیان می‌شود

در ادامه، حمیدرضا ضیایی پرور، ‌مدرس دانشگاه و کارشناس علوم ارتباطات، بنا به درخواست پورطباطبایی در خصوص شبکه‌های اجتماعی گفت: از طریق وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم از احوال مردم مطلع شویم.

وی با بیان این‌که تاریخ شفاهی در وبلاگ‌ها بیان می‌شود، پیشنهاد داد: با توجه به اینکه ما در طول تاریخ تا این اندازه اطلاعات ریز در خصوص وقایع مختلف نداشتیم بهتر است یک تاریخ‌نگاری عمومی براساس اطلاعات وبلاگ‌ها انجام شود.

در ایران امنیت واقعی هست اما امنیت روانی نه

در بخش پرسش و پاسخ، نویسنده وبلاگ «خیزران»، در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت امنیت در فضای مجازی پاسخ داد: امنیت دو دسته است، امنیت واقعی و امنیت روانی، که در واقع در ایران امنیت واقعی وجود دارد اما امنیت روانی نداریم؛ البته اگر هر دو گروه وبلاگ‌نویس و مجریان قانون بر اساس رویه های قانونی عمل کنند، این امنیت نیز فراهم خواهد شد.

پورطباطبایی نداشتن برخی اطلاعات حقوقی در وبلاگ‌نویسی را از جمله مشکلات این عرصه بیان کرده و گفت: ما مثل بعضی از چیزهایی که وارداتی آمده و فرهنگش نیامده‌است، هنوز اطلاعات درستی در مورد ورود اطلاعات در اینترنت نداریم. به طور مثال یک وبلاگ نویس باید بداند که اگر بعضی اطلاعات اصلی را منتشر کند، این عمل قابل پیگیری است. با دانستن این نکات و رعایت آن‌هاست که فرد امنیت خود را خدشه دار نمی‌کند.

مشارکت اجتماعی وظیفه هر وبلاگ‎‌نویس

نویسنده وبلاگ «خیزران»، حقوق، مسئولیت، سرمایه و مشارکت فرهنگی را از جمله مؤلفه‌های فرهنگ شهروندی برشمرد و افزود: حقوق شهروندی شامل حقوق و تکالیف شهروندی است و اینکه ما اگر قائل به حقی هستیم تکلیفش را نیز بدانیم، به عنوان مثال در خصوص محیط زیست که شامل آب، هوا و محیط زندگی است ، نقد را ابتدا از خودمان و سپس از بقیه شروع کنیم.

مشارکت اجتماعی مؤلفه دیگری بود که پورطباطبایی در حوزه فرهنگ شهروندی ذکر کرد، وی گفت: به نظر من مردم تهران نسبت به اتفاقات بی تفاوت هستند، زیرا اعتراض مستمر برای رسیدن به اهداف موثر است، و باید روحیه مطالبه‌گری و درخواست پاسخگویی از همه را داشته‌باشیم.

شبکه اجتماعی یک ابزار تولید محتواست

در ادامه این نشست، جواد افتاده، مدیر سایت «رسانه‌های اجتماعی» به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

جواد افتاده در خصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی گفت: شبکه های اجتماعی یک ابزار تولید محتوا و کاربران، تولیدکننده محتوای آن هستند و من با این موضوع که وبلاگ نویسی در شبکه اجتماعی شکل می گیرد موافق نیستم.

افتاده در تعریف رسانه‌های اجتماعی گفت: رسانه‌های اجتماعی ابزاری است که امکان گفتگو بدهد و جایی که بشود حرف زد و با این تعریف چند نوع سایت رسانه اجتماعی داریم، وبلاگ، میکروبلاگ(مانند توییتر)، اجتماعی خبری (مانند افسران)، اشتراک عکس، پرسش و پاسخ اجتماعی و ایمیل‌های اجتماعی.

کاربرد رسانه‌های اجتماعی برای وبلاگ‌نویسی شهری

افتاده، پایش محتوا، سنجش افکار عمومی، بازخورد لحظه‌ایی، انتقال فرهنگ، تولید محتوا، فرهنگ آن محتوا، اندازه گیری گسترش شبکه ارتباطات، اجتماعی کردن شهروندان، ایجاد اعتماد آنلاین و حفظ سرمایه اجتماعی را از جمله کاربردهای رسانه‌های اجتماعی برای وبلاگ نویسان دانست.

مدیر سایت رسانه‌های اجتماعی، شناسایی حامیان را از دیگر کاربردهای رسانه‌های اجتماعی ذکر کرد و گفت: کمرنگ بودن هویت شهری را یکی از مشکلاتی است که رسانه‌های اجتماعی با کاربرد اجتماعی کردن خود می‌توانند آن را از بین ببرند.

وی در توضیح شناسایی حامیان در رسانه‌های اجتماعی، ادامه داد: بازدیدها و کامنت‌های محتوای تولید شده نشان‌دهنده میزان پرطرفدار بودن آن محتواست.

وی، با اشاره به رتبه نهم ایرانیان در استفاده از شبکه اجتماعی «توییتر»، افزود: این‌ها سرمایه اجتماعی آنلاین هستند که ادامه سرمایه اجتماعی افلاین محسوب می‌شوند و خیلی از ایده‌‎ها در این فضا شکل می‌گیرد چراکه در این فضا جمع سپاری صورت می‌گیرد.

افتاده با تأکید بر احترام به مخاطب در رسانه‌های اجتماعی، ادامه داد: ما به عنوان وبلاگ‌نویس نسبت به کاربرها مسئولیم و باید برای آنها تولید محتوا کنیم، نباید به خاطر لایک و افزایش آمار، اخلاق را زیر پا گذاشت.

مدیر سایت رسانه‌های اجتماعی در خصوص حضور وبلاگ‌نویسان در رسانه‌های اجتماعی گفت: در ابتدا وبلاگ‌نویسان باید به این نکات فکر کنند که کدام رسانه‌ها به شخصیت فردی و کاری ما نزدیک است، چه محتوایی و در چه زمانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنیم و حریم خصوصی، داده ها و روابط خود را چگونه تنظیم کنیم.

افتاده در پایان به بیان چند پیشنهاد در خصوص گسترش فعالیت در فضای وبلاگ‌نویسی پرداخت. طرح مدل کسب و کار در وبلاگ نویسی با نگاه به آینده، جذب کاربر، تحلیل بازخورد کاربران، تحلیل شبکه مخاطبان، حمایت از وبلاگ‌های همسو، ایجاد حلقه های دوستی و ارائه محتوا در قالب‌های جدید مانند اینفوگرافی و سینماگرافی،  از جمله این پیشنهاد‌ها بود.

کاربران شبکههای اجتماعی در حادثه ورزقان دجار جوزدگی شدند

وی، در پایان به بررسی فعالیت کاربران در خصوص زلزله ورزقان، به عنوان مطالعه موردی پرداخت، و ادامه داد: این فعالیت بسیار کنش‌گرا بوده و نتیجه آن عدم اعتماد به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود.

در پایان این نشست، سیدعلی پورطباطبایی در خصوص زلزله ورزقان اشاره کرد: جوی که در فضای مجازی اتفاق افتاده بود با حال و هوای ورزقان یکی نبود، به نظر می‌رسد بیشتر جوزدگی بود و شبکه‌های اجتماعی مسبب آن بودند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول