رصد کاربران فیس‌بوک و گوگل توسط سیا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، نشریه آلمانی «چیپ» با اعلام این مطلب نوشت: حدود یک میلیارد انسان در فیس بوک مطلب منتشر می‌کنند که چه کسی را می‌شناسند، از چه چیزی خوش شان می‌آید، چه کاری را با علاقه انجام می‌دهند، چه برنامه‌هایی برای آینده خود دارند و در مورد تحول های جاری سیاسی و اجتماعی چه می‌اندیشند. این تعداد یک‌هفتم بشریت است. بنابراین فیس‌بوک بزرگترین مجموعه داده های خصوصی در طول تاریخ را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در آوریل 2006 که فیس‌بوک هنوز دو سالش هم نشده بود، یک کمک مالی به مبلغ 27 میلیون دلار آمریکایی دریافت کرد. از جمله سرمایه گذاران، شرکت سرمایه گذاری گری‌لاک(Greylock) و شرکا بود که تا امروز هم جزو 10 سهامدار برتر فیس‌بوک است. Greylock و شرکا از با نفوذترین سرمایه گذاران در دره سیلیکون است. یکی از باتجربه ترین همکاران Greylock، هاوارد ای کوکس (Howard E. Cox) است. او بیش از 40 سال است که در آنجا مشغول به کار است. تنها در شرکت Greylock او در طی چهار دهه بارها در شورای نظارت مقام داشته است. کوکس در حال حاضر به عنوان شریک مشاور شرکت Greylock کار می کند. اما کوکس هیچگاه تنها یک سرمایه گذار نبوده است. او پیش از آمدن به Greylock در دفتر وزارت دفاع ایالات متحده و افزون بر این تا سال 2009 در هیأت کارگزاران تجاری پنتاگون کار می کرد. وی در کنار فعالیتش در شرکت Greylock عضو مدیریت شرکت In-Q-Tel است که در شرکت های نوپا در گستره فن آوری سرمایه گذاری می کند. در معرفی نامه شرکت In-Q-Tel شرکت های جوان و اکثر ناشناخته ای به چشم می‌خورند. نکته‌ای که این شرکت ها را پیش از هر چیز به هم مرتبط می‌کند، نوع فرآورده‌های‌شان است. آنان همه فن آوری‌هایی تولید می کنند که سازمان جاسوسی ایالات متحده مفید تشخیص می‌دهد، چرا که شرکت In-Q-Tel توسط سازمان سیا تأسیس شد و امروز به عنوان بازوی سرمایه گذاری اش عمل می کند.

این گزارش یادآور می شود: از طریق In-Q-Tel مأموران اطلاعاتی، به برون سپاری (Outsourcing) کارهای پژوهشی می‌پردازند. سرمایه گذاری‌های ماهرانه به سازمان سیا اجازه می‌دهد که بدون آنکه ناوگانی از دانشمندان را در استخدام داشته باشند، از تحول سریع فن‌آوری عقب نماند. یک نمونه برجسته در این‌باره که سازمان سیا از طریق In-Q-Tel از چه نوع فن‌آوری پشتیبانی می‌کند، Google Earth است.

نشریه «چیپ» نوشت: در مورد رابطه فیس‌بوک و سیا البته ارتباط مالی مستقیمی مانند رابطه In-Q-Tel و گوگل وجود ندارد. اما یک پل پرسنلی وجود دارد که این شبکه اجتماعی را با سازمان سیا مرتبط می‌کند، یعنی فردی به نام هاوارد ای کوکس. او در یک نقطه استراتژیک مهمی نشسته است، چرا که سازمان سیا علاقه زیادی به داده های کاربران فیس بوک دارد و مأموران اطلاعاتی این نکته را به هیچ وجه پنهان نمی کنند.

«چیپ» مدعی شد، در یک جزوه شرکت In-Q-Tel آمده است:هنگامی که مسأله بر سر آن است که جنبش های سیاسی در نطفه زیر نظر قرار گیرند، نظارت بر رسانه های اجتماعی برای حکومت ها به گونه فزاینده ای به یک امر حیاتی تبدیل می شود.

این نشریه در ادامه نوشت: به عبارت روشن تر حکومت های غربی نمی خواهند توسط یک انقلاب فیس بوکی مانند بهار عربی غافلگیر شوند، چرا که در بهار عربی شبکه‌های اجتماعی همانند جنبش اعتراضی ضد سرمایه داری «اشغال» نقش محوری بازی کرده است. برای کنترل مؤثر جریان هایی مانند «اشغال» نیاز به یک عنصر دومی هم هست، یعنی نرم افزاری که با آن بتوان حجم زیاد داده هایی مانند فیس بوک را هدفمندانه بهم ربط داد و به تجسم درآورد. در این مورد نیز سازمان سیا یک سرمایه گذاری استراتژیک کرده است.

این نشریه آلمانی اضافه کرد: Palantir Technologics، شرکت دیگری که In-Q-Tel آن را از لحاظ مالی تأمین می کند، چنین نرم افزاری را تولید می‌کند؛ به کمک این نرم افزار می توان داده های بیشماری مانند قبض رسید، فهرست مشتریان، اطلاعات کارت‌های اعتباری و همچنین پرونده‌های بیماران از بیمارستان ها را در کنار هم قرار داد و ارزیابی کرد و به سرعت می توان رد آلودگی را تا نقطه آغازینش پی گرفت و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کرد؛ این الگویی است که می‌توان آن را در مورد جنبش‌های اعتراضی نیز به کار برد.

این نشریه تخصصی امور رایانه و اینترنت در گزارش خود از کنترل پیام های الکترونیک رایانه‌ای توسط سازمان امنیت و جاسوسی آلمان خبر داده و نوشت: علاقه شدید به رفتار اینترنتی شهروندان یک پدیده آمریکایی نیست. در آلمان نیز آنچه که شهروندان در شبکه انجام می دهند، توسط دولت کنترل می‌شود. به این ترتیب در سال 2010 حدود 37 میلیون رایانامه توسط سازمان اطلاعات فدرال آلمان فیلتر شدند که در آنها یک یا چند واژه حساس وجود داشت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول