چرا 61درصد از امریکایی‌ها فیس‌بوک را ترک کردند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز»، استفاده دو سوم (67درصد) کاربران بزرگسال اینترنت امریکا از «فیس بوک» این شبکه را تبدیل به پرکاربردترین شبکه اجتماعی در این کشور کرده است.

یافته های جدید «پروژه اینترنت و زندگی امریکایی» انجام شده توسط «مرکز تحقیقاتی پیو» حاکی از نوسانات قابل توجهی در جمعیت کاربران فیس بوک در این کشور است.

* 61درصد از کاربران حال حاضر فیس بوک اظهار می‌دارند که در بازه‌هایی از زمان در گذشته با میل شخصی اقدام به ترک فیس بوک برای یک دوره چند هفته‌ای یا بیش‌‎تر کرده‌اند.

* 20درصد از کاربران بزرگسال اینترنت که در حال حاضر از فیس بوک استفاده نمی‌کنند اظهار می‌کنند که در گذشته از این شبکه استفاده کرده‌اند ولی بعد از مدتی استفاده از آن را کنار گذاشته‌اند.

* 8درصد کاربران بزرگسال اینترنت که در حال حاضر کاربر فیس بوک نیستند، گفته‌اند علاقه دارند در آینده در این شبکه اجتماعی عضو شوند.

در یک نظرسنجی از 61درصد کاربران فیس بوک که اظهار کرده بودند در گذشته برای مدتی استفاده از سایت را کنار گذاشته بودند، خواستیم که دلیل این اقدام را به زبان خودشان برای ما بیان کنند و آن‌ها به دلایل گوناگونی اشاره کردند.

بزرگ‌ترین گروه (21درصد) این افراد اظهار داشتند که «تعطیلات فیس بوکی» آن‌ها به دلیل مشغله زیاد در امور دیگر یا نداشتن وقت کافی جهت گذراندن در این شبکه اجتماعی بوده است. دیگر دلایلی که به آن اشاره شد عبارت بودند از: جذابیت نداشتن سایت برایشان در آن برهه زمانی (10درصد به شیوه‌های مختلف به این مساله اشاره داشتند)، فقدان محتوای قانع کننده و مفید(10درصد)، داستان‌ها و شایعات بی اساس و بیش از اندازه میان دوستان (9درصد) و یا نگرانی از صرف بیش از حد وقت در سایت و نیاز به توقف این روند(8درصد).

دلایل ترک فیس بوک

دلایل ترک موقت فیس بوک توسط 61درصد از کاربران

موارد زیر نقل قول دقیق نظرات این گروه از افراد است که اقدام به ترک فیس بوک طی یک دوره زمانی نموده‌اند:

*از نظرات(کامنت‌های) احمقانه خسته شده بودم

*دوستان بیخودی داشتم، دیگر نمی‌خواستم با من در تماس باشند

*وقتی که برایم خسته کننده شد، استفاده از آن را یک مدت متوقف کردم

*من را به هیچ جایی نمی‌رساند

*فضای دراماتیک بیش از حد

*بعد از مدتی استفاده همه انرژی‌ات را می‌گیرد

* به خاطر ماه روزه‌داری آن را کنار گذاشتم

*به خاطر اینکه روزه بودم

*افراد این‌که شام چی خورده بودند را هم پست می‌کردند

*دوست نداشتم تحت نظارت باشم

*یک نفر از گذشته‌ام که من را پیدا کرده بود، برایم تهدید و مزاحمت ایجاد می‌کرد

*سیاست حریم خصوصی آن‌ها را دوست ندارم

*باعث ایجاد مشکل در روابط عاشقانه من شد

از هر پنج کاربر بزرگسال اینترنت یک نفر(20درصد) اظهار می‌دارد که در گذشته کاربر فیس بوک بوده است، اما در حال حاضر استفاده از آن را کنار گذاشته است. از این گروه نیز خواستیم که به زبان خودشان برای ما بیان کنند که چه چیزی باعث شد آن‌ها استفاده از سایت را متوقف کنند.

اگرچه تعداد پاسخ دهندگان به این سوال برای ارایه یک گزارش آماری دقیق از دلایل، بسیار کم است اما پاسخ‌های این افراد بسیاری از دلایل مطرح شده توسط گروهی که به طور مقطعی فیس بوک را ترک کرده و دوباره برگشته بودند را شامل می‌شد.

نقل قول‌هایی از نظرات این افراد به شرح زیر است:

*فیس بوک یک وسیله شایعه پراکنی است

*دوست نداشتم بیش از حد حرف بزنم

*من اجتماعی نیستم

*کاربری (اکانت) من در معرض خطر بود

*از سرکشی در کار دیگران خسته شدم

*حریم خصوصی ناکافی

*ارتباطات بیش از حد

*وقتم را تلف می‌کند

یافته ها در این زمینه: تعداد کاربرانی که به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی روی می آورند در حال افزایش است

با وجودی که بسیاری از کاربران فیس بوک وقت خود را به دلایلی که در بالا ذکر شد، برای گذراندن در فیس بوک تنظیم و محدود کرده‌اند، با این وجود با توجه به تازه‌ترین یافته‌های ما، اکثریت قریب به اتفاق کاربران این شبکه اجتماعی -92 درصد از آن‌ها- یک پروفایل خود را در فیس بوک حفظ کرده‌اند. دیگر نتایج تحقیقات پیو در زمینه اینترنت نشان دهنده تداوم روز افزون اهمیت استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی در زندگی آنلاین است.

* در سپتامبر سال 2009، 47 درصد از بزرگسالان آنلاین کاربر سایت‌های شبکه های اجتماعی بودند. اما امروز 69 درصد از بزرگسالان آنلاین -یعنی بیش از نیمی از کل جمعیت بزرگسال در ایالات متحده– حداقل از یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده می‌کنند. در یک روز معمولی نزدیک به نیمی از تمام کاربران بزرگسال اینترنت، حداقل در یکی از سایت‌های شبکه اجتماعی لاگین می‌کنند.

* امروزه کاربران سایت‌های شبکه اجتماعی بیش از گذشته از این سایت‌ها استفاده می‌کنند. در یک تحقیق جداگانه انجام شده در نوامبر 2012، حدود 41درصد از کاربران سایت‌های شبکه اجتماعی گفته‌اند که در طول روز چندین بار در این سایت‌ها آنلاین می‌شوند. این نشان دهنده افزایش قابل توجه آماری در مقایسه با ماه اوت 2011 است که 33درصد کاربران ادعا کردند با این سطح دسترسی فراوان وارد شبکه‌های اجتماعی می شوند.

ارزش فیس بوک برای کاربران و زمانی که در سایت صرف می‌کنند

هنگامی که در اواسط دسامبر در یک نظرسنجی اتوبوسی از افراد در مورد «میزان زمانی که در فیس بوک صرف می‌کردند و جایگاه و ارزش فیس بوک در زندگی آن‌ها» سوال شد، اکثریت کاربران گفتند که این سایت برایشان به همان اندازه مهم است که سال قبل بوده است. حدود نیمی از این تعداد گفتند که هنوز هم به همان میزان سال گذشته از فیس بوک استفاده می‌کنند. با این حال، تعداد قابل ذکری هم اشاره به کاهش ارزش و کاهش استفاده از فیس بوک نسبت به سال گذشته نمودند.

* 59درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که این شبکه اجتماعی هنوز هم به اندازه سال گذشته برای آنها مهم است و 53درصد از این تعداد می‌گویند مدت زمانی که در فیس بوک می‌گذرانند نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

* 28درصد از کل کاربران فیس بوک می‌گویند که این سایت برای آن‌ها نسبت به سال گذشته کم اهمیت‌تر شده است و 34درصد از این تعداد می‌گویند که مقدار زمانی که در فیس بوک صرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

* 12درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که این شبکه اجتماعی برایشان از سال گذشته اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است و 13درصد از این تعداد می‌گویند مقدار زمانی که در سال جاری صرف فیس بوک می‌کنند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گزارش‌ها نشان داده است در کاربران زن افزایش اهمیت و افزایش زمان حضور در فیس بوک نسبت به سال گذشته، بیش از کاربران مرد بوده است. در حدود 16درصد از کاربران زن و 7درصد از مردان اظهار می‌دارند که امسال فیس بوک برایشان از سال گذشته بیش‌تر اهمیت پیدا کرده است و 16 درصد از کاربران زن و 9درصد از مردان می‌گویند که زمان بیش‌تری را نسبت به سال گذشته در فیس بوک می‌گذرانند.

از سوی دیگر، حدود 42درصد از کاربران فیس بوک در گروه سنی 18-29 و 34درصد از کسانی که در سنین 30-49 هستند می‌گویند که زمان حضور آن‌ها در فیس بوک در یک روز معمولی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این دو مقدار هر دو به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از 23درصد کاربران 50 ساله و بالاتر است که گزارش داده‌اند حضورشان در فیس بوک نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مقایسه ارزش فیس بوک از دید زنان و مردان

مقایسه نسبت زنان و مردانی که استفاده از فیس بوک را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند

برنامه افراد برای استفاده آتی از فیس بوک

در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌ای که کاربران برای نحوه تعامل خود با فیس بوک در سال آینده دارند، اکثر کاربران فعلی فیس بوک انتظار دارند میزان استفاده آن‌ها از فیس بوک در سال آینده نیز به همین میزان فعلی باقی بماند. اما تقریبا یک نفر از هر چهار نفر می‌گویند که تصمیم دارند استفاده از فیس بوک را در سال 2013 کاهش دهند.

* 3درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که می‌خواهند سال آینده وقت بیش‌تری را در این سایت بگذرانند.

* 27درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که برنامه ریزی کرده‌اند که سال آینده وقت کمتری را در این سایت بگذرانند.

* 69درصد از کاربران فیس بوک اظهار می‌کنند که تصمیم دارند سال آینده نیز به میزان سال جاری در این شبکه وقت بگذرانند.

مهم‌ترین گروه سنی که پیش بینی می‌کنند در سال آینده حضورشان در فیس بوک را کاهش دهند، جوانان هستند. 38درصد از کاربران فیس بوک در بازه سنی 18- 29 انتظار دارند که زمان کمتری برای استفاده از سایت در سال 2013 صرف کنند. در صورتی‌که بسیاری از کاربران دیگر گروه‌های سنی پیش بینی می‌کنند که ساعات استفاده از فیس بوک‌شان در سال آینده احتمالا ثابت باقی خواهد ماند.

فیس بوک در 2013

مقایسه گروه‌های سنی مختلف در تصمیم جهت میزان استفاده آتی از فیس بوک

منبع: Pew Internet

انتهای پیام/.

  • آسیه خلقی

    تحقیق جالبی بود. خصوصا صحبتهای افراد مورد مصاحبه. اینطور به نظر میاد معضلات این سایتها همه جای دنیا یکسانه.
    فرهنگ ما با امریکایی ها نزدیک نیست ولی معضلات مشابهه.

  • آسیه خلقی

    ممکن هست لینک انگلیسی مطلب رو برای من به همین ایمیل بفرستید
    برای ارائه در یک مقاله تحقیقی دانشگاهی لازم دارم.
    اگر آدرس دقیق سایت هم باشه کافیه. سرچ می کنم پیدا می کنم.

  • آسیه خلقی

    ببخشید. دقت نکرده بودم. شرمنده ام. و ممنون به خاطر پاسخگویی سریع.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول