انتقاد عضو شورای‌عالی فضای مجازی از بودجه اندک این شورا در سال 92

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری ظهر دوشنبه در اولین گردهمایی مدیران و فعالان فضای مجازی لرستان با اشاره به اینکه امروز انسان به جز حیاتی که در روی زمین دارد یک حیات دیگر در کره ای دیگر به نام فضای مجازی دارد، اظهار داشت: ماهواره ها و اینترنت حیات جدیدی به نام فضای مجازی برای انسان ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی لازم است که فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی را به خوبی بشناسیم و از آنها استفاده کنیم، افزود: رهبر فرزانه انقلاب اولین کسی بود که کامپیوتر را وارد حوزه های علمیه کرد.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب 25 سال قبل به اهمیت فضای مجازی پی بردند و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را ایجاد کردند، یادآور شد: وظیفه این مرکز نشر علوم اسلامی توسط ابزارهای فناوری اطلاعات است.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه تعدد نهادهای قانونی سیاست گذار فضای مجازی یکی از ضعف های ما در این حوزه بود، یادآور شد: در چنین شرایطی شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک مرجع عالی برای مدیریت فضای مجازی ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه فقدان اطلاعات در رابطه با فضای اینترنت کشور یکی از ضعف هایی است که همچنان نیز برطرف نشده است، ادامه داد: متاسفانه هیچ اطلاعات و آمار دقیقی در رابطه با اینترنت و فضای مجازی کشور در دسترس نیست و آماری هم که وجود دارد توسط سایت های خارجی ارائه شده است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور فقدان پهنای باند بالا در کشور به دلیل ملاحضات سیاسی، امنیتی، فرهنگی و … را از دیگر مشکلات موجود در فضای مجازی کشور دانست.

حجت الاسلام شهریاری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با راه اندازی شورای عالی فضای مجازی آمادگی لازم برای مقابله با اخلاگری ها را داریم، تصریح کرد: با راه اندازی این شورا دیگر لازم نیست برای جلوگیری از درصد ناچیزی از فعالیت مفسدان همه سیستم پیامک ها را ببندیم و به راحتی می توانیم افراد اخلال گر را شناسایی کینم.

وی با بیان اینکه امروز اشراف اطلاعاتی کامل بر روی فضای مجازی در کشور وجود دارد، ادامه داد: همچنین شورای عالی فضای مجازی در حال گسترش فعالیت های خود روی بستر اینترنت است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در ایران اظهار داشت: با راه اندازی این شبکه همه سازمان ها موظف هستند که اطلاعات خود در این شبکه وارد کنند.

حجت الاسلام شهریاری همچنین با اشاره به راه اندازی شبکه ملی عدالت در کشور گفت: هم اکنون این شبکه در 900 نقطه مختلف از کشور ایجاد شده است.

وی فقدان مرجع تعیین استاندارد، ضعف و ناهماهنگی مجموعه مقرارات و ضوابط، استفاده از میزبانی مرکز داده خارجی، عدم حضور جدی در مجامع بین المللی، پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص های جهان، فقدان نرم افزار فیلترینگ کارآمد و مسائلی از این دست را از دیگر ضعف های فضای مجازی کشور عنوان کرد.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور همچنین با انتقاد از کمبود بودجه اختصاص یافته به حوزه فضای مجازی گفت: در بودجه سال جدید تنها یک میلیارد تومان اعتبار به شورای عالی فضای مجازی اختصاص یافته است.

حجت الاسلام شهریاری ناکافی بودن تولیدات با محتوای بومی، نداشتن موتور جستجوی ملی، نداشتن پست الکترونیک ملی و شبکه اجتماعی ملی را از دیگر ضعف های فضای مجازی کشور دانست و یادآور شد: متاسفانه به خاط همین ضعف ها سرورهای خارجی بهتر از ما می دانند که در مغز جوانان ما چه می گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقاط قوت کشور در فضای مجازی گفت: افزایش اشراف و قدرت فنی وزارت اطلاعات بر روی اینترنت در کشور از جمله نقاط قوت ما در فضای مجازی است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور همچنین فعال شدن کارگروه فاوا، راه اندازی مرکز رسانه های دیجیتال، ایجاد دادسرای ویژه جرایم رایانه ای و پلیس فتا را از دیگر نقاط قوت کشور در فضای مجازی دانست و عنوان کرد: بر اساس آمار کشف جرایم رایانه ای تا بیش از 60 درصد است.

حجت الاسلام شهریاری همچنین با اشاره به نرخ اینترنت در کشور گفت: نزدیک به 50 درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند.

وی یادآور شد: این آمار برای کشورهای پیشرفته 70 تا 75 درصد است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول