گوگل و فیس‌بوک خواستار ارائه شفاف آمار و اطلاعات به کاربران شدند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» چندی پیش، «ادوارد اسنودن» مقامات امنیتی دولت آمریکا را متهم به جمع آوری اطلاعات انبوه از شهروندان آمریکایی کردی؛ وی معتقد است که این اطلاعات با زیر پا گذاشتن قوانین، به هر نحوی که ممکن است جمع آوری می گردد.

در بخشی از اطلاعات افشا شده، به نحوه جمع آوری مستقیم داده های کاربران از سرورهای شرکت هایی نظیر Google ،Facebook ،Apple و Microsoft اشاره شده است. طرحی به نام «پریسم» که تنها یک فایل محرمانه پاورپوینت در اثبات وجود آن توسط اسنودن، ارائه شده است. مقامات امنیتی دولت آمریکا، طرح پریسم، را یک برنامه جمع آوری اطلاعات نمی دانند. به گفته این مقامات، پریسم یک سامانه درون سازمانی برای ارگان های امنیتی است تا داده های الکترونیکی جمع آوری شده از خارج از خاک آمریکا را که با حکم های قضایی معتبر به دست آمده، مدیریت کرده و به اشتراک بگذارند.

هرچند گوگل و دیگر شرکت های فناوری اطلاعات، که نام آنها در طرح پریسم آورده شده، این اتهامات را رد کرده و دسترسی مستقیم مقامات امنیتی دولت را به سرورهای این شرکت ها، تکذیب می کنند، اما آمارهای منتشر شده از سوی این شرکت‌ها حاکی از همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی امریکا است.

این گزارش، حاکی است، بنابر اعلام فیس‌بوک، این شرکت در نیمه دوم سال 2012 بین 9 تا ده هزار تقاضا برای دریافت اطلاعات کاربرانش از نهادهای مختلف دولتی آمریکا دریافت کرده است. مدیران این شرکت می‌گویند این درخواست‌ها درباره 18 تا 19 هزار حساب کاربران این شرکت بوده است. این رقم در مورد مایکروسافت در همین بازه زمانی که تا پایان سال 2012 را شامل می‌شود، به 31 هزار حساب کاربری می‌رسد. در عین حال گوگل نیز در حال بررسی تقاضاهای دولتی دریافتی است و قصد دارد آمار مشابهی را افشا کند. گوگل قول داده در مقایسه با مایکروسافت و فیس بوک، جزییات بیشتری را افشا کند.

در حال حاضر گوگل، گزارش های سه ماهه ای را به نام Transparency Report (گزارش شفاف) منتشر می کند که در آن اطلاعات و آمارهایی درباره درخواست هایی که از دولت ها و مقامات مختلف از کشورهای گوناگون توسط گوگل دریافت می شود، ارائه می گردد.

بنابر این گزارش، شرکت های فناوری اطلاعات نظیر گول و فیس‌بوک با نوشتن نامه ای به دادستان کل آمریکا و رئیس پلیس FBI از این مقامات خواسته اند به این شرکت ها اجازه داده شود تا اطلاعات و آمار شفاف تر و دقیق تری درباره همکاری این شرکت‌های IT با مقامات امنیتی منتشر کنند.

این شرکت‌ها به طور مستمر نامه ها و درخواست های محرمانه ای از مقامات امنیتی و قضایی برای ارائه اطلاعات درباره کاربران این شرکت ها دریافت می کنند. ولی اکنون این شرکت ها می خواهند با ارائه آمار و جزئیات بیشتر، به کاربران خود اثبات کنند که داده های آنان به طور نامحدود و بی حساب در اختیار دیگران گذاشته نمی شود و هیچکس دسترسی آزادانه و بدون کنترل به سرورهای این شرکت‌ها ندارد.

هر سه شرکت می‌گویند اطلاعات افشا شده در مورد برنامه جاسوسی کاخ سفید از ارتباطات اینترنتی شهروندان موسوم به «پریسم» دقیق نبوده و آنها هرگز به دولت اوباما اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای خود را نداده‌اند.

« تد اولیوت»، وکیل فیس‌بوک در پیامی در بلاگ فیس‌بوک جزییات بیشتری در این زمینه را مطرح کرد. بنا به گفته اولیوت، درخواست‌های دولت آمریکا مربوط به مسائل مختلف از جمله کودکان مفقود، فراری‌ها، جرایم سبک و تهدیدهای تروریستی بوده است.

اگرچه وی نگفت شرکتش تا چه اندازه به این درخواست‌ها پاسخ داده است اما گفت فیس‌بوک «بشدت» از داده‌های کاربران محافظت می‌کند. اولیوت اظهار کرد: «ما اغلب بدون معطلی این درخواست‌ها را رد می‌کنیم یا از دولت می‌خواهیم درخواست‌هایش را به طور قابل توجهی کم کند یا اطلاعاتی خیلی کمتر از آنچه دولت خواسته، ارائه می‌کنیم. وی ضمن تعهد به ادامه حفاظت از کاربران فیس‌بوک اعلام کرد در این طرح دولت آمریکا، فقط یک درصد از کاربران این شبکه اجتماعی مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول