دردسرهای شبکه‌های اجتماعی برای خانواده‌ها

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به بررسی معضلات شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌ها پرداخته است، در این گزارش آمده است: شاید خیلی‌ها یادشان نباشد زمانی اگر پدریا مادر خانواده، عکس دخترش را دست غریبه می‌دید،کار به دعوا و کلانتری می‌کشید،اما حالا پدر و مادرها عقب‌نشینی کردند،چون چه خبر داشته باشند چه نداشته باشند،عکس دخترها و پسرهایشان با هر شکل و فُرمی در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و روزی چندصد نفر برایشان نظر می دهند.

«دوربین وبت رو روشن کن» با دیدن این جمله اول کمی یکه خوردم، اما او اصرار داشت تا دوربینم را روشن کنم، او می‌گفت: عاشق دخترهای ایرونیه.چون هیچ‌کدوم شون زشت نیستند.

من زودباور هم دلم از شنیدن این حرف‌ها غنج می‌رفت، دلم می‌خواست کامپیوترم وبکم داشت و می‌دیدمش اما نمی‌شد، یکی از عکس‌ها تو برام بفرست…. این یکی رو نمی‌تونستم انجام ندم، چون فکر می‌کرد نمی‌تونم یه عکس ساده رو لود کنم و بفرستم، توی این فکر بودم که چه عکسی انتخاب کنم، باروسری یا بی‌روسری که یکدفعه عکسش رو برام فرستاد، وای خدای من….. خیلی از اونی که فکر می‌کردم خوشتیپ‌تر بود….

برای این که پیشش کم نیارم، عکسی که با لباس قرمزم در یک مهمونی زنونه​ انداخته بودم براش فرستادم، این آخرین باری بود که توی چت باهم حرف زدیم، تا چند هفته بعد پسرخاله‌ام، عکسم رو بین عکس‌های دخترهای…. ایرونی توی سایت یوتیوب پیدا کرد که باعث شد آبروم پیش تمام فامیل بره…..

عکس من، آبروی من

حورا عباسی، دانشجوی علوم اجتماعی این وضع را تاسفبار می‌داند و می‌گوید: نمی‌دانم چطور بعضی‌ها حاضر می‌شوند هر نوع عکسی را با هر لباسی در اینترنت بگذارند، یا برای دوستانشان که شناخت درستی ندارند، بفرستند، یا حتی از طریق وبکم خودشان را به صورت عجیب و غریبی نشان دهند و… فکر می‌کنم این افراد فقط می‌خواهند دیده شوند آن هم به هر قیمت، چون اصلا از خودشان نمی‌پرسند ​ عکس خانوادگی‌شان چرا باید در اینترنت دست به دست شود؟

اما دانشجوی همکلاس حوراست که نظر دیگری دارد و می‌گوید: سخت نگیرید، هرجا رسانه‌ها دخالت کردند بدتر شد، به نظر من دنیای دیجیتال هم محاسن دارد و هم معایب، بگذارید مردم خودشان خوبی‌ها و بدی‌های این دنیارا انتخاب کنند، حتی اگر با آزمون و خطا باشد.

وقتی به سایه​مان اعتماد نداریم…

خبر خوبی نیست؛ اگر بدانیم​ انتشار عکس‌ها وفیلم‌های خانوادگی هر​سال باعث اختلافات بین همسران یا میان والدین وفرزندان است، خبر خوبی نیست؛ اگر پی ببریم​ بسیاری از خانواده‌ها هنوز به فرزندانشان آموزش نمی‌دهند تا از دنیای دیجیتال برای انتشار فیلم‌های خصوصی استفاده نکنند.

برای خیلی از ما دیدن فیلم‌های خانوادگی دیگران یا عکس‌های بی حجاب و بدحجاب افراد معروف و غیرمعروف به اعتیادی پنهان تبدیل شده است. بسیار آزاردهنده است اگر از این که در فضایی کاملا خصوصی این حس ناامنی در ما به وجود بیاید که شاید فردا فیلم یا عکسی از یک مهمانی ساده با حضور ما​ روی سایت‌های اینترنتی قرار بگیرد و…

اما متاسفانه همه اینها واقعیت دارد، چرا که برخی کارشناسان نیز عقیده دارند اقدامات نابهنجاری مانند پخش غیرقانونی فیلم‌های خصوصی در شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه و همچنین مجموعه اقداماتی که به اعتماد اجتماعی افراد آسیب می‌رساند، حریم‌های عمومی را خدشه‌دار می‌کند موجب به هم ریختن ارتباطات اجتماعی و از بین رفتن اعتماد بین افراد می‌شود.

محمدرضا رضایی بایندر، روان​شناس در این باره به فارس می‌گوید: در مهمانی‌ها افراد به جای احساس صمیمیت، نگرانند​​ مبادا تصویری از آنها ضبط شود و در صورت نارضایتی آنها در سطح جامعه پخش شود.

این روان‌شناس با اشاره به اضطراب افراد از آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید: این مسائل سبب می‌شود امنیت روانی افراد کاهش یابد و افراد دچار اضطراب ناخودآگاه شوند که همیشه در سطوح مختلف یک نگرانی در ذهنشان وجود داشته باشد که این عامل، ارتباط اجتماعی مثبت و بهینه را از بین خواهد برد.به گفته رضایی بایندر، از بین رفتن سلامت اجتماعی، سلامت روانی و امنیت روانی موجب می‌شود زمینه برخوردهای خشن در روابط فرد با دیگران به وجود آید.

پلیس نگران خانواده‌هاست

متاسفانه در بسیاری موارد به دلیل سطح پایین سواد رایانه‌ای والدین، آنها از این که نوجوان یا جوانشان از چه راه‌هایی به انتشار عکس و فیلم‌های شخصی‌اش در شبکه‌های مجازی می‌پردازند، بی‌خبرند. افزایش تعداد عکس‌های خصوصی در فیس بوک ولینک دین و سایر شبکه‌ها از یک‌سو و سوءاستفاده در افشای محتوای کامپیوترهای خانگی و موبایل‌های شخصی از طرف دیگر باعث شده ​ با یک جستجوی ساده در اینترنت، انواع عکس‌های خانوادگی و فیلم‌های خصوصی افراد در معرض دید تمام افراد قرار بگیرد.

مسعود سجودی، کارشناس معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیز در این‌باره می‌گوید: والدین باید خود را از نظر دانش عمومی رایانه به روز کنند تا آشنا نبودن آنان با رایانه موجب نشود از کنترل‌های اولیه بر فرزندانشان باز مانند.

سجودی با بیان این‌که خانواده‌ها باید ساعات کار فرزندان خود با رایانه را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنند، گفت: این مساله سبب می‌شود تا از سلامت جسمی فرزندان خود نیز محافظت کنند.به گفته وی، خانواده‌ها باید به فرزندان خود یاد بدهند خارج از دنیای مجازی و رایانه نیز به کسب علم و دانش توجه داشته باشند و بدون این فراگیری‌ها حضور وی در فضای مجازی آیند‌ه‌ای نخواهد داشت.

کارشناس معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا از کاربران خواست از نگهداری اطلاعات شخصی روی رایانه‌شان خودداری و اطلاعات شخصی خود را رمزگذاری و روی سی‌دی و دی‌وی‌دی ذخیره و از آن در محل مناسبی مراقبت کنند. عکس‌های خانوادگی را پس زمینه رایانه ذخیره نکنید سجودی همچنین از شهروندان خواست تصویرهای پس زمینه رایانه خود را بدقت انتخاب کنند چرا که قرار دادن عکس‌های شخصی و خانوادگی در پس‌زمینه رایانه می‌تواند سبب سوء‌استفاده در فضای مجازی شود.

همچنین با توجه به این که فضای مجازی همانند فضای عمومی جامعه محل حضور افراد ناباب و ناشناس است، خانواده‌ها باید در برقراری ارتباطات اینترنتی فرزندان خود نظارت کافی داشته و آنان را از برقراری ارتباط با افراد ناشناس برحذر دارند و با ایجاد یک رابطه خوب و حس اعتماد با فرزندان سبب شوند​ هنگام بروز هر تهدید و آسیبی در این فضا فرزندان آن را به والدین خود گزارش دهند.

نگرانی توام با ترس

آنچه در شرایط امروز مشاهده می‌شود، نگرانی توام با ترس از انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی است، فیلم‌های خصوصی موجب کاهش احساس امنیت اجتماعی در افراد جامعه می‌شود. متاسفانه امروزه و در برخی مهمانی‌ها، افراد به جای احساس صمیمیت، نگرانند ​ مبادا تصویری از آنها ضبط و در صورت نارضایتی آنها در سطح جامعه پخش شود.

اقدامات نابهنجاری مانند پخش غیرقانونی فیلم‌های خصوصی در شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه و همچنین مجموعه اقداماتی که به اعتماد اجتماعی افراد آسیب می‌رساند، حریم‌های عمومی را خدشه‌دار می‌کند و موجب به هم ریختن ارتباطات اجتماعی و از بین رفتن اعتماد بین افراد می‌شود.

این مسائل سبب می‌شود که اولا امنیت روانی افراد کاهش یابد، ثانیا افراد دچار اضطراب ناخودآگاه شونده و همیشه یک نگرانی در ذهنشان وجود داشته باشد که این موضوع، ارتباطات اجتماعی مثبت و بهینه بین افراد را از بین خواهد برد. از بین رفتن سلامت اجتماعی و روانی موجب می‌شود زمینه برخوردهای خشن در روابط افراد به وجود آید و این احساس ناخوشایند همیشه آنها را آزار دهد.

پلیس فتا بارها به کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی توصیه کرده است هرگز اطلاعاتی را که نشان دهنده هویت شماست، در فضای مجازی قرار ندهید. همچنین هرگز تصاویر نامناسب یا چیزهایی که هویت شما را به نمایش می‌گذارند، ارسال نکرده و عکس‌ها و ویدئوهای شخصی و خانوادگی را در سایت‌های اشتراک‌گذاری منتشر نکنید زیرا در این صورت دیگر شما صاحب آنها نیستید.

پلیس فتا هشدار داده است این‌گونه محتواها بسرعت از سوی مجرمان اخلاقی منتشر می‌شو​د. همچنین اطلاعات محرمانه، عکس‌ها و ویدئوهای شخصی و خانوادگی را روی رایانه متصل به اینترنت نگهداری نکنید. به هر ناشناسی اعتماد نکنید، فضای شبکه‌های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویت جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری و دیگر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط​ با کاربران اقدام می‌کنند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول