شکایت امریکای لاتین از برنامه‌های جاسوسی جهانی امریکا به سازمان ملل

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پرس‌تی‌وی، خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داد: هیات اعزامی وزرای خارجه عضو مرکوسور روز دوشنبه (۱۴ مرداد) در دیدار با بان کی مون در مقر سازمان ملل در نیویورک مراتب خشم خود را از سیستم جاسوسی جهانی امریکا که از سوی ادوارد اسنودن فاش شد اعلام کردند.

الیاس خوا، وزیر امور خارجه ونزوئلا پس از این دیدار به خبرنگاران گفت : ما متقاعد شدیم که این اقدام کاملا مغایر با قوانین بین‌المللی و حق حاکمیت و استقلال کشورهاست و علاوه بر این حقوق انسانی اساسی شهروندان کشورهای ما و تمامی کشورهای جهان را نیز نقض می‌کند.

خوا افزود: وزرای امور خارجه عضو مرکوسور شکایت، نگرانی و خشم خود را از سیستم جاسوسی جهانی امریکا بر ضد شهروندان، کشورها، دولت‌ها، سازمان‌های چندجانبه و شرکت‌های دولتی و خصوصی در تمامی کشورهای جهان را که از سوی آقای اسنودن فاش شد اعلام کردند.

خوا و آنتونیو پاتریوتا، همتای برزیلی وی از ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل در این باره خبر دادند.

پاتریوتا افزود :وی (بان کی مون) به شیوه‌ای واکنش نشان داد که از حساسیت او به پیامی که ما از سوی سران کشورهای خود حامل آن بودیم حکایت می‌کرد.

اسنودن ۲ برنامه‌جاسوسی فوق محرمانه دولت امریکا را فاش کرد که طبق آن مشخص شد آژانس امنیت ملی امریکا و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها امریکایی و اروپایی را از طریق شرکت‌های مهم اینترنتی نظیر فیس بوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت شنود و رهگیری می‌کنند.

اسنودن در ۹ ژوئن به نقش خود در افشاگری‌هایی که در یک مصاحبه ویدئویی ضبطی ۱۲ دقیقه‌ای از سوی گاردین منتشر شد اذعان کرد.

وی در این مصاحبه آنچه را که جاسوسی نظام‌مند از شهروندان بی‌گناه امریکا خواند تقبیح کرد و گفت : تنها انگیزه‌اش از اطلاع‌رسانی به عموم مردم این است که بدانند چه کارهایی به نام آنها انجام می‌شود و چه اقداماتی بر ضد آنها صورت می‌گیرد.

اسنودن در ۲۳ ژوئن پس از ترک هنگ کنگ و ورود به روسیه به مدت بیش از یک ماه در منطقه ترانزیتی فرودگاه بین‌المللی مسکو مستقر شد. روسیه نهایتا در ۱ آگوست به اسنودن پناهندگی موقت اعطا کرد تا بتواند یک سال در مسکو زندگی کند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول