اکانت‌های ساختگی توییتر در خدمت رژیم آل خلیفه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پرس‌تی‌وی، رژیم بحرین از اکتبر سال ۲۰۱۲ شماری از منتقدان که با حساب‌های کاربری ناشناس در توییتر مطالبی درباره‌ی حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین منتشر کردند را بازداشت کرده است.

یک تحقیقات ۸ ماهه نشان داده است که رژیم بحرین به واسطه‌ی ارسال لینک‌های مخرب جاسوسی آی‌پی از حساب‌های کاربری فیسبوک و توییتر و جا زدن خود به جای شخصیت‌های مخالف مشهور و یا دیگر افرادِ به ظاهر دوست این منتقدان را شناسایی می‌کند.

در این گزارش آمده است هنگامی که یک شخص روی یک لینک جاسوسی آی پی کلیک کند، نیروهای امنیتی آدرس آی‌پی وی را شناسایی می‌کنند.

پس از آن رژیم، ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنتی آدرس آی‌پی آن شخص را مجبور می‌کنند که نام حقیقی و آدرس مشترک اینترنتی خود را افشا کنند.

بر پایه این گزارش، بررسی سوابق دادگاهی پرونده‌ی پنج تن از این افراد نشان می‌دهد که دعوی دادستان عمومی درباره حساب‌های کاربری متخلفِ ناشناس با اتکا به آدرس آی پی مدافعان مطرح می‌شود.

با وجود این، دادستان از افشای اینکه چگونه این آدرس آی‌پی‌ها را به دست آورده است امتناع و اظهار کرد که این اطلاعات را به واسطه‌ی «شیوه‌های خصوصی که افشای آن امکان‌پذیر نیست»، به دست آمده است.

ظاهرا رژیم بحرین به طور مخفیانه از این حساب‌های کاربری استقاده می‌کند و ممکن است به واسطه‌ پیام‌های خصوصی دوستان خود را هدف قرار دهد.

در این گزارش ذکر شده است که در طول ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۲۰ حساب کاربری دیگر در توییتر نیز به واسطه‌ی لینک‌های جاسوسی آی‌پی برای دولت قابل ردیابی بوده‌ است.

بیل مارک‌زاک، محقق ارشدِ دیده‌بان حقوق بشر گفت: اینکه افراد تنها به سبب انتقاد از دولت درتوییتر دستگیر و زندانی می‌شوند واقعا ظالمانه است؛ اینکه این افراد به واسطه‌ی چنین مدرک دیجیتالی ناموثقی ردیابی و دستگیر ‌شوند تنها اوضاع را بدتر می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر از فعالان سیاسی و اجتماعی بحرین و دیگر کشورهای جهان خواسته است تا درباره‌ی لینک‌های مخرب و حساب‌های کاربری جعلی هوشیار باشند.

مارک‌زاک اظهار کرد: با توجه به سوابق رژیم بحرین، جای تعجبی ندارد که دولت برای خاموش کردن آزادی بیان به چنین اقداماتی متوسل می‌شود.

وی افزود: با وجود این، امیدواریم که این گزارش مردم را از روش‌هایی که دولت‌های سراسر جهان برای به دام انداختن فعالان استفاده می‌کنند، آگاه سازد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول