از نسخه اول «چهره بلاگ» رونمایی شد

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمدحسین کاشی، دبیر «چهره بلاگ» در وبلاگ این مسابقه نوشت که نسخه اول این سرویس آماده بهره برداری است و دوره نسخه آزمایشی «چهره بلاگ» به اتمام رسید.

این فعال رسانه‌های اجتماعی گفت: بر اساس تجربیات برگزاری دو دوره مسابقه انتخاب وبلاگ‌نویسان برتر در سطح کشور، به این جمع‌بندی رسیدیم که «چهره بلاگ» می‌تواند یک سرویس آنلاین برای ارزیابی لحظه به لحظه وبلاگ‌ها در معیارهای متناسب وبلاگستان فارسی و در دو مقیاس «استانی» و «زمینه کاری» باشد.

مدیر «چهره بلاگ»، این سرویس را یک ابزار رتبه‌بندی وبلاگ‌ها و انتخاب وبلاگ‌های محبوب می‌داند و ادامه می‌دهد: همیشه وبلاگ‌نویسان با رتبه‌هایی که سایت‌هایی مانند الکسا و گوگل می‌دهند مشکل داشته و دارند. چرا که آن‌ها عموما معیارهای فنی را لحاظ می‌کنند و معیارهای فنی هم در یک وبلاگ در اولویت دوم قرار دارد. چرا که شاکله یک وبلاگ را محتوای آن تشکیل می‌‎دهد.

او معتقد است بهترین داور برای قضاوت پیرامون محتوای یک وبلاگ، خوانندگان آن وبلاگ هستند و می‌گوید: متأسفانه تجربه شکست خورده برگزاری چند صد جشنواره وبلاگ‌نویسی در کشور باعث نمی‌شود که برگزار کنندگان نسبت به شیوه‌های برگزاری تجدید نظر کنند. در اغلب جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی، بدون توجه به خصوصیات فضای مجازی، یک گروه از داوران به قضاوت پیرامون وبلاگ‌ها می‌پردازند که همین موضوع باعث بروز مشکلات و رفتارهایی در وبلاگستان فارسی شده است.

انتخاب چهره‌ها؛ به انتخاب کاربران

به اعتقاد مدیر «چهره بلاگ»، این سرویس می‌تواند به صورت مستمر وضعیت یک وبلاگ را به نویسنده‌اش گزارش کند: در حال حاضر تنها معیار ارزیابی، آرای جمع شده توسط دیگر کاربران است. اما رفته‌رفته با ورود کاربران متعدد، افزودن معیارهای فنی که به راحتی قابل اندازه‌گیری هستند و ورود دیگر رسانه‌های اجتماعی، تلاش می‌کنیم برای هر وبلاگ‌نویس و یا کاربر، امتیاز و رتبه دقیقی را در دو مقیاس استان و زمینه کاری تخصصی‌اش ارزیابی کنیم.

محمدحسین کاشی وضعیت جشنواره «چهره بلاگ» را هم این‌طور توصیف می‌کند: با این تفاسیر، ما سرویس «چهره بلاگ» را به عنوان یک سرویس آنلاین در خدمت خواهیم داشت و می‌توانیم چهره‌های برتر وبلاگ‌نویس را با شیوه‌ای قابل اطمینان جمع‌آوری کنیم و بر اساس آرای کاربران، وبلاگ‌نویسان برتر «چهره بلاگ» را در بازه‌های زمانی مشخص معرفی کنیم.

مدیر «چهره بلاگ» زمان برگزاری این جشنواره را حدود پاییز عنوان می‌کند و می‌گوید: اصل جشنواره «چهره بلاگ» خارج از سیستم رتبه‌بندی این سرویس خواهد بود و با آرای عموم کاربران سر و کار خواهد داشت. اما کسانی که برای این جشنواره در معرض آرای عمومی قرار می‌گیرند، همان برگزیدگان جداول سرویس «چهره بلاگ» در دو سطح استان‌ها و زمینه‌های کاری هستند. با راه‌اندازی این سرویس و ارائه خدمات مختلف به وبلاگ‌نویسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی، می‌توانیم معیارهای صحیح رفتار در این فضا را در قالب الگو معرفی کنیم.

محمدحسین کاشی «چهره بلاگ» را یک ایده نوپا دانست و اشاره کرد: احتمالا کاربران با مشکلات و پیشنهادهایی در خلال کار کردن با این سیستم مواجه شوند که به راحتی می‌توانند با تیم پشتیبانی چهره بلاگ انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

سابقه «چهره بلاگ» چیست؟

«چهره بلاگ» در سال ۸۹ و ۹۰ به عنوان یک جشنواره کوتاه مدت، در عرض ۳ ماه و به پشتوانه آرای کاربران، وبلاگ‌نویسان برتر سال را انتخاب می‌کرد که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حدود ۱۳هزار کاربر در این ۲جشنواره برای انتخاب وبلاگ‌های برترشان مشارکت داشته‌اند.

این جشنواره در سال‌های ۸۹ و ۹۰ توانست توجه رسانه‌های داخلی و به‌خصوص رسانه‌های خارجی را به خود جلب کند و برگزاری آن به عهده یک شورای دبیری ۳ نفره است که وظیفه نظارت، بهبودسازی و توسعه این سرویس را به عهده دارند. این مسابقه متعلق به هیچ نهاد یا ارگان دولتی، عمومی یا نیمه‌دولتی نیست.

در حال حاضر کاربران «چهره بلاگ» می‌توانند با عضویت در این سرویس، به انتخاب وبلاگ‌های محبوب خود بپردازند و وبلاگ خود را نیز در معرض انتخاب شدن توسط دیگر خوانندگانشان قرار بدهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول