اگر وزارت ارتباطات درست عمل کرده بود شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، شورای عالی فضای مجازی دو سال پیش با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب تشکیل شد تا سیاست های کلان جمهوری اسلامی در فضای مجازی را تعیین و اجرایی کند و این سیاستگذاری را می‌توان در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی مشاهده کرد، زیرا در این حکم آمده است: باید نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور باشد و همچنین باید به کلیه مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده شود.

بر پایه این گزارش در مراسم معارفه و تودیع وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات که در هفته جاری برگزار شد،سخنان و مواضع وزیر جدید ارتباطات و چند تن از مسئولین نشان دهنده عدم شناخت مسئولین نسبت به دغدغه ها و دیدگاه ههای رهبر معظم انقلاب اسلامی و عدم اطلاع آنها از کار ویژه شورای عالی فضای مجازی است.

لازم به ذکر است که تشکیل این شورا در اسفند 1390 و با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب به منظور تعیین و اجرایی کردن سیاست های کلان جمهوری اسلامی در فضای مجازی صورت گرفت. شورایعالی فضای مجازی در کنار شورایعالی امنیت ملی و شورایعالی انقلاب فرهنگی، سومین شورایعالی در سطح سران قواست. روسای سه قوه، پنج وزیر (از جمله وزیر ارتباطات)، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه تعدادی از افراد حقیقی اعضای این شورا را تشکیل می دهند.

برخی از کارشناسان حوزه فضای مجازی در رابطه با نسبت و ضرورت های کنونی میان دولت و شورای عالی مجازی دیدگاه‌های قابل توجهی ارائه می‌دهند.

عرصه فضای مجازی که عرصه سیاست گذاری هم هست نباید با مناقشات دستگاهی و محدودیت های اجرایی روبرو شود

مهدی صرامی مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در پاسخ یه این سوال که نسبت شورای عالی مجازی و وزارت ارتباطات در پیشبرد اهداف حوزه فضای مجازی کشور چگونه است و اینکه آیا وزیر ارتباط همانطور که خود گفته دست به اصلاح شورا می زنم؛ چگونه مدیریتی و یا نظارتی در این رابطه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: مشخص است که امکان مدیریت این موضوع از سوی وزیر ارتباطات وجود ندارد و از جهت مدیریتی می توان گفت که این ساختار یک شورای عالی و حتی فراقوه ای و فرا دستگاهی است و اعضای آن توسط مقام معظم رهبری تعیین شده اند. معتقدم که یک دستگاه یا وزارت خانه نمی تواند یک شورای فراقوه ای را مدیریت و سازمان دهی کند.

صرامی گفت: به نظر من وزارت ارتباطات می تواند وظایف مربوط به خودش یعنی حوزه ارتباطات را هم در ورازتخانه و هم در شورای عالی مجازی به بهترین وجه انجام بدهد و در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های شورا نقش موثری داشته باشد.

مهدی صرامی با تاکید بر اینکه فضای مجازی بخش منحصر به موضوع خاصی نیست اظهار داشت: از لحاظ منطقی هم باید دوستان وزارتخانه ارتباطات و مسئولین ذیربط آن بپذیرند که فضای مجازی عملا یک فضا است و صرفا از  زیر ساختهای فنی عبور کرده و به این موضوع نباید نگاه بخشی نگری و جزئی نگری داشت. در این فضای مجازی ابعاد و حوزه های مختلفی جریان پیدا می کند. حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… در آن جریان دارد و یک بازنمایی است از فضای متداول و تک بعدی. در نتیجه وقتی بپذیریم که دارای ابعاد مختلفی است که با ابعاد زندگی انسان باز تعریف میشود قائدتا یک وزارت خانه نمی تواند متولی این موضوع باشد .

بنابراین از این حیث؛ باز هم به فلسفه تاسیس و تشکیل  شورای عالی فضای مجازی بهتر پی بریم که عملا باید در عالی ترین سطح مدیریتی کشور و حتی فراقوه ای تشکیل بشود تا بتواند موضوع و مسائل راهبردی فضای مجازی را  به درستی تحلیل کند و نگاه درست و تکنیکالی به فضای مجازی  داشته باشد.

صرامی تاکید کرد:دوستان وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی باید دقت کنند که عرصه فضای مجازی که عرصه سیاست گذاری هم هست نباید با مناقشات دستگاهی و محدودیت های اجرایی روبرو شود  بلکه بایستی ساز و کار اجرایی آن اینگونه ساماندهی شود که دارد به نفع مصالح ملی حرکت می کند و  بایستی از چهارچوب خشک فنی که منحصر به یکی از وزارتخانه ها باشد، عبور کنند. لذا دوستان باید  موضوع را با دید بازتری مورد مداقه و مطالعه قرار بدهند و اساسا فضای مجازی را منحصر به یک موضوع خاص ندانند.

سیاست قابل تامل مدیران در مواجهه با فضای مجازی

سلمان منتظری راد کارشناس حوزه فضای مجازی نیز در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت فضای مجازی کشور و اساسا شورای عالی مجازی اظهار داشت: فناوری اطلاعات از مدتها پیش  مطرح بود و متاسفانه دولتها در دوره های مختلف توجهی به تدابیر رهبری  نداشتند و منحصر به دولت هم نبود. حالا نزدیک دو سال است که شورای عالی مجازی تشکیل شده و  این شورا هم زیر نظر مقام معظم رهبری است. هم فرا قوه ایی است  یعنی سران قوا جزو اعضای حقوقی آن هستند و هم فرا مجموعه ایی، یعنی اینکه  تمام نهادها اعم از سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس و… در آن حضور دارند.

منتظری راد افزود:البته این ترکیب قطعا جامع نظرات نیست و هرکدام  صاحب نظر هستند. مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات مربوط به حلقه مدیریت در این وزارتخانه است و فقط با تغییر مدیر، تغییری در آن حلقه ها دیده نمی شود.

منتظری راد با تاکید بر اهمیت فضای مجازی تصریح کرد: جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا مورد اعتراض  امریکا واقع شده است که اعلام می کند زیرساختهای فناوری ارتباطات در خدمت آمریکاست. ببینید سیاست مدیران ما در همین هست که بیایند قطعات خارجی را نصب کنند و  نهایتا سرعت دانلود و واردات اینترنت را افزایش دهند. اما کسی پیگیر چیزی مثل شبکه ملی اطلاعات نیست. باید توجه کنیم که این مساله آنقدر برای مقام معظم رهبری اهمیت داشته است که در حکم ناسیس شورای عالی فضای مجازی به آن تاکید داشتند.

منتظری راد گفت: نکته دیگر هم بحث حقوقی است. بحث موضوعی این است که دولت ها نشان دادند تا الان مدیریت لازم در این زمینه را نداشته و ندارند. اما اینکه آیا دولت و یا رییس جمهور که بنا دارند با رویکر قانون مداری دولتش را هدایت کنند چه سهمی در شورا دارند، بحث دیگری است. باید توجه داشته باشند که دولت تنها ابزارش  برای  تغییر ملاحظات ساختاری و نهادها، شورای عالی اداری است و باید به اساسنامه توجه کرد که در این شورا  آمده است. بر طبق آنچه در اساس نامه شورای عالی محازی و حکم رهبری آمده است، دولت نمی تواند  برای شور ای عالی مجازی و اساسا نهادهای تحت امر رهبری تعیین و تکلیف کند.

از ضعف‌ها نباید چشم‌پوشی کرد

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که نظر شما در ارتباط با اختلافات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و نحوه مدیریت شورای عالی فضای مجازی تا کنون چیست گفت:  البته نمی‌توان از ضعف‌های دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی چشم پوشی کرد؛ ولی بنده، بر خلاف نظر وزیر سابق که گفته است «خود وزیر ارتباطات باید دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز باشد، در غیر این صورت مشکلات حوزه ارتباطات ادامه خواهد داشت» معتقدم اصل مشکل همین جاست که به فضای مجازی نگاه صرفا فنی می شود. بگذارید راحت و شفاف بگویم! بنده معتقدم دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی بیشتر باید صبغه فرهنگی داشته باشد و زمین دشمن و الزامات این فضا را به خوبی بشناسد و بتواند در واقع «رئیس جمهور ایران در فضای مجازی» باشد و گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی را راه اندازی کرده و جهان مجازی را متحول کند.

مومن نسب تصریح کرد: با این حال تاکید می‌کنم چیزی که بدیهی است این است که اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر نهادها وظایف خود را به درستی انجام داده بودند، ضرورت ایجاد شورای عالی فضای مجازی در این سطح از حاکمیت حس نمی‌شد و وضعیت امروز ما به مراتب بهتر از شکل کنونی آن بود.

مومن نسب با اشاره بر سند منتشر شده اسنودن اظهار داشت: شما به سند فوق سری و ننگین «Boundless Informant» که توسط اسنودن منتشر شده است نگاه کنید! ببینید مدیریت غیر قابل دفاع مدیران سابق این وزارتخانه که به صورت ثابت و پیوسته راه غلط خود را ادامه داده و بر آن پا می‌فشرند، چه بر سر کشور عزیز ما آورده است که بعد از گذشت چند سال گزارش دهی مسئولین و نمایش جعلی موفقیت‌ها، امروز مشخص می‌شود آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در ایران نقطه کور اطلاعاتی ندارد و این سازمان جاسوسی توانسته در یک ماه، 14 میلیارد قطعه-داده از شبکه های تلفن و کامپیوتر کاربران ایرانی به سرقت ببرد و ایران را از نظر امنیت فضای مجازی به نا امن‌ترین کشور جهان تبدیل کند. آیا کسی هست که مسئولین کشور را مورد سؤال قرار دهد؟

دستگاه های اطلاعاتی کشور و به خصوص وزارت اطلاعات که مسئولیت مستقیم دارد و وزارت ارتباطات که تکالیف قانونی خود را به درستی انجام نداده است، باید جوابگو باشند.

این کارشناس حوزه مجازی بیان کرد: به هر حال شورای عالی فضای مجازی در سطح بالایی از حاکمیت شکل گرفته است. قطعاً یکی از اصلی‌ترین دلایل تشکیل شورای عالی فضای مجازی، رفع مشکلات زیرساخت‌های فضای مجازی است که اغلب در انحصار یا وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، نه اضافه شدن زیر مجموعه ای جدید به این وزارتخانه عریض و طویل و وزیر محترم فناوری اطلاعات باید بازوی قوی و فعال‌ترین عضو شورای عالی باشد نه صاحب سمت، زیرا در صورتی که خود وزیر ارتباطات در شورای عالی سمت داشته باشد چه کسی می‌خواهد بر حسن اجرای مصوبات نظارت کند؟ خودِ مجری؟

مومن نسب در پاسخ به سئوالی مبنی بر زمزمه‌هایی درباره رفع فیلتر برخی سایت‌ها و نقش رئیس جمهور و وزیر ارتباطات تصریح کرد: بنده در این ارتباط دو نکته به ذهنم می‌رسد: نکته اول: بر اساس نص صریح ماده 21، 22 و 23 قانون جرایم رایانه ای، تعیین ضوابط فنی و پالایش و مسدود سازی محتوای مجرمانه در فضای مجازی از وظایف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است، که محل دبیرخانه این کارگروه در قوه قضائیه بوده و ریاست آن نیز بر عهده شخص دادستان کل کشور است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها یک عضو در این کارگروه دارد؛ در نتیجه نه تنها وزیر ارتباطات که شخص رئیس جمهور نیز بر اساس قانون، راسا اختیارِ اخذ تصمیم در ارتباط با مصادیق فیلترینگ را نداشته و این‌گونه انتظارات از آن‌ها غلط است و مبنای قانونی ندارد.

از طرفی متأسفانه دم خروس از «پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی» نیز بیرون زده است و با کمال تأسف و تعجب دفاعِ گردانندگان این تارنما از سایتی را مشاهده می‌کنیم که در سال‌های اخیر روز به روز بر عنادش با مظلومان و حق طلبان جهان افزوده است.

تنها تیتر چند نمونه منتشر شده از برخوردهای سایت صهیونیستی-آمریکایی فیس‌بوک با جریان‌های اسلامی و انقلابی جهان را برای شما می‌خوانم:
فیس‌بوک صفحه حزب الله را مسدود کرد.
مسدود شدن صفحه شهدا در «فیس‌بوک».
فیس‌بوک صفحه حلقه انسانی استقامت را مسدود کرد.
فیس‌بوک صفحه شبکه الاقصی را بست.
فیس‌بوک صفحه «سومین انتفاضه» را مسدود کرد.
فیس‌بوک «تسخیر وال‌استریت» را سانسور کرد.
فیس‌بوک صفحات اسماعیل هنیه را مسدود کرد.
فیس‌بوک مسلمانان پاکستان را به قطع دسترسی تهدید کرد.
مسدود شدن صفحه شبکه المنار در فیس‌بوک.
فیس‌بوک گروه جریان مقاومت سوریه را «تعطیل» کرد.
صفحه «آیت‌الله خامنه‌ای با 117 هزار پسند» در فیس‌بوک مسدود شد.
فیس‌بوک تعداد زیادی از صفحاتی که عکس‌های حضرت آیت الله خامنه ای یا پرچم حزب الله در آن وجود داشت را فیلتر کرد. و بسیاری موارد دیگر… .

نکته دوم: از آنجا که «ارائه دهندگان خدمات دسترسی (موضوع ماده 21 ق. ج. ر)» و «ارائه دهندگان خدمات میزبانی (موضوع ماده 23 ق. ج. ر)» مستقیماً وابسته به زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، با توجه به تمرکز پالایش اینترنت در ایران از مبدأ (گیت وی)، رفع اشکالات بسیار زیاد و بروز رسانی سیستم پالایش اینترنت، به عنوان عامل عمده نارضایتی کاربران، از وظایف بدیهی وزارت فناوری اطلاعات است که متأسفانه بنده در برنامه‌ها و اولویت‌های وزیر محترم ارتباطات هیچ ردی از آن پیدا نکردم و به نظر لازم و ضروری است که در برنامه های وزیر محترم به این مسئله مهم و اساسی بسیار اندیشیده شود.

مومن نسب در پایان افزود : بنده تردیدی ندارم که دشمنان ایران و دولت دکتر روحانی سعی می‌کنند در لباس جعلی اعتدال و با شعار دروغین تدبیر، دولت را در فضای مجازی وارد چالش‌های باخت-باخت با محوریت مسائل پیش گفته کنند، که قطعاً خیر دنیا و آخرت این عزیزان و موکلانشان در این نیست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول