تصمیم‌گیری برای یک موضوع مهم؛ در میان جنجال‌های رسانه‌ای

به گزارش «وبلاگ نیوز»، سایت خبری رجانیوز با انتشار گزارشی پیرامون موضوع رفع فیلتر شبکه اجتماعی «فیس‌بوک»، عنوان کرد که این موضوع مقدمه‌ای برای فراهم کردن انجام یک‌سری اقدامات به منظور پیگیری برخی سناریوهای امنیتی-اطلاعاتی است.

این پایگاه خبری همزمانی انتشار مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی در وب‌سایت شخصی پیرامون شبکه فیس‌بوک و حضور رسمی محمدجواد ظریف در این شبکه را «معنادار» عنوان کرده و می‌نویسد: به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد ضدارزشی و ضدایرانی مدیران فیس‌بوک و نقش آفرینی این شبکه اجتماعی در کودتاهای مخملی مدرن، اصرار عجیب برخی سیاسیون بر طرح موضوع لزوم رفع مسدودیت این سایت در داخل کشور، مشخص می‌کند که پروژه مشخصی در این زمینه مورد اقدام قرار گرفته و احتمالا رفع فیلتر فیس‌بوک، گام اولیه در اجرای آن خواهد بود

پاسخی به رجانیوز؛ از سوی تابناک

در پاسخ به این گزارش، سایت تابناک که به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تعلق دارد یادداشتی را در این زمینه منتشر می‌کند و تلاش می‌کند با ذکر این موضوع که وزیر امور خارجه احتمالا در دفتر کار خود به اینترنت بدون فیلتر دسترسی دارد، حضور این مقام دولتی در شبکه اجتماعی مسدود شده توسط نظام را توجیه کند.

این سایت خبری در یادداشت خود، با اشاره به کمپین راه‌اندازی شده برای درخواست رفع فیلتر فیس‌بوک از حسن روحانی که حدود 14 هزار پسند دارد، می‌نویسد که «دولت در مسیری قرار گرفته که نمی‌تواند درباره این مسئله سکوت کند».

راهکار نویسنده یادداشت تابناک برای مقابله با مفاسد این شبکه چند جمله است: این پدیده تنها زمانی که مشکل امنیتی در پی داشته باشد، فیلتر شود و در غیر این صورت با این شبکه نیز همچون دیگر شبکه‌ها برخورد شود و تنها صفحات دارای موارد خلاف امنیتی یا توهین آمیز و… فیلتر شود و از فیلتر کلی درآید.

تابناک به صورت غیر مستقیم به گزارش رجا اشاره می‌کند و آن‌را یک اتهام اثبات نشده می‌داند و می‌نویسد: اگر برخی در پی آن هستند که فیلترینگ کلی فیس بوک به فیلترینگ موردی برخی صفحات محدود نشود، حداقل نباید این فرصت را گرفت که مسئولان کشور از این فضا به نفع اطلاع رسانی برای ایران بهره برداری کنند و با جهانیان که حدود یک ششم شان عضو این شبکه سخن بگویند.

تصمیم‌گیری مسائل کلان نظام در میان جنجال‌های رسانه‌ای

بی‌شک، رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس‌بوک پس از گذشت 4 سال، تبعات فراوانی را در فضای جامعه خواهد داشت؛ همان‌طور که فیلتر کردن آن در 4 سال گذشته سبب وقوع رفتارهای فراوانی در فضای اجتماعی و سیاسی شد.

به نظر می‌رسد مسئولان مرتبط بهتر است به‌جای کشاندن جنجال‌های این موضوع به سطح رسانه‌ها و سر در گم کردن کاربران، تصمیمات خود را از راه‌های قانونی اتخاذ کنند. چرا که مرجع تصمیم‌گیر پیرامون این موضوع تنها شورای‌عالی فضای مجازی است که در چند هفته گذشته، سکوت را به پاسخگویی رسانه‌ای ترجیح داده است.

از این‌رو بهتر است مسئولان امر به‌جای ایجاد جنجال‌های رسانه‌ای در سایت‌هایی مانند پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی، انصاف نیوز، تدبیر24، تابناک، رجا و امثال آن، تلاش کنند تا در فضایی آرام و به‌دور از فشار رسانه‌ای تصمیم بگیرند. چرا که تجربه ثابت کرده است تصمیم‌هایی که در فضای هیجانی گرفته می‌شود، هیچگاه به سود مردم نخواهد بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول