«حاضرم با کسانی که فیس‌بوک را مفید می‌دانند مناظره کنم»

به گزارش «وبلاگ نیوز»، «روح الله مومن نسب»، کارشناس مسائل فضای مجازی در گفت‌وگو با دانا در پاسخ به این سوال که آیا امکان رفع فیلتر فیس‌بوک وجود دارد با ذکر دلایلی اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این رابطه در چارچوب اختیارات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است اما بنده به عنوان یک کارشناس و از نظر فنی عرض می‌کنم که رفع فیلتر فیسبوک ممکن نیست که دلایل محکم زیادی دارد.

وی گفت: دلیل اول اینکه بر خلاف اغلب سرویس‌دهندگان وبلاگ که در آن‌ها هر کاربر یک زیردامنه دارد و می‌توان زیر دامنه مورد نظر را پالایش کرد و به این شکل محتوای مجرمانه از دیدرس کاربران دور می‌ماند، اساساً ساختار فنی شبکه‌های اجتماعی به شکلی طراحی شده است که یک مطلب پس از ارسال در تمام اکانت های دوستان کاربر مورد نظر و صفحات دنبال کنندگان هش تگ یا برچسب مربوطه و همچنین در نتایج جستجو قابل مشاهده است، در نتیجه برای جلوگیری از انتشار یک مطلب باید تعداد زیادی از اکانت ها را پالایش کرد و چون از طرفی تشخیص اکانت هایی که مطلب مربوطه را می‌خوانند برای مأمور یا نرم‌افزار ممکن نیست و از طرف دیگر نشانی داشبورد همه کاربران یکی است، عملاً برای جلوگیری از انتشار یک مطلب مجرمانه باید صفحه اصلی شبکه اجتماعی متخلف را فیلتر کرد.

کارشناس مسائل فضای مجازی ادامه داد: دلیل دوم اینکه اغلب شبکه‌های اجتماعی بزرگ از پروتکل رمز شده SSL استفاده می‌کنند به همین علت شناسایی و تفکیک محتوای صفحات آن‌ها به صورت نرم‌افزاری، قبل از رمزگشایی، ممکن نیست. در نتیجه حتی با استفاده از فیلترگذاری محتوایی (Content Filtering) هم نمی‌توان محتوای مجرمانه این شبکه‌های اجتماعی و دیگر تارنماهای عمومی که از این پروتکل استفاده می کنند را به صورت مجزا فیلتر کرد.

مومن نسب افزود: دلیل سوم اینکه اصولاً انتشار مطلب در شبکه‌های اجتماعی به صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد و پس از آن، مطلب مورد نظر پیکِ مشاهده را طی کرده و معمولاً به بایگانی می‌رود، در نتیجه به فرض محال فیلتر آن مطلب اگر ممکن هم باشد، عملاً سودی ندارد.

وی همچنین متذکر شد: دلیل چهارم اینکه شبکه‌های اجتماعی آمریکایی اطلاعات کاربران را برای سرویس اطلاعاتی غرب جمع‌آوری و پالایش می‌کنند که اسناد فوق سری منتشرشده توسط اسنودن نیز این امر بدیهی را ثابت می‌کند، در نتیجه از آنجا که حفاظت از جان و مال و نوامیس مردم از تکالیف قطعی حکومت است، رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی که به قوانین جمهوری اسلامی ایران توجه و تعهدی ندارند، نشدنی است.

این کارشناس مسائل فضای مجازی با تاکید بر این نکته که دلیل پنجم، ششم و هفتم و دلایل دیگری هم وجود دارد که نمی توان همه ابعاد آنرا تشریح کرد گفت: البته ممکن است گفته شود که تمام این مشکلات در رابطه با شبکه‌های اجتماعی داخلی هم وجود دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی ایرانی، قانونمند هستند و ضمن اینکه اجازه فعالیت مجرمانه به کاربران خود نمی‌دهند، در صورتی که مراجع قانونی موردی را به آن‌ها اعلام کنند، سریعاً محتوای مجرمانه را رفع کرده و کاربر خاطی را تنبیه یا اخراج می‌کنند و به این شکل امکان نقض حقوق کاربران را نیز از جاعلان می‌گیرند.

مومن نسب در خاتمه گفت: به هر حال بنده آمادگی کامل دارم با افرادی که رفع فیلتر سایت های آمریکایی از جمله فیس‌بوک را مفید می‌دانند، مناظره کنم و تمام حرف‌های آن‌ها را بشنوم و در حد توانم به این حرف‌ها پاسخ دهم.

انتهای پیام/.

۵ comments

  • AJ

    من با این سایت های غربی احساس امنیت بیشتری دارم تا سایت های زیر دست جناب مومن نسب که اطلاعات و شماره های تلفن ما وبمسترها رو دزدیدن و باهاش کار تبلیغاتی کردن…

    • آقایان وبلاگنیوز
      همانطور که می دانید کامنت یک سایت محتوای آن سایت محسوب می شود، آیا درباره این اتهامی که به مومن نسب وارد کرده اید می توانید در دادگاه و پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشید؟

  • مراد علی امین وند

    منکر عدم استفاده از شبکه های اجتماعی چه داخلی و خارجی نیستیم اما باید بدان اذعان داشت که چرا کشوری مثل آمریکا به پرداخت هزینه های گزاف و بسیار زیاد نگهداری چنین شبکه هایی اقدام می نماید ؟
    مردم نفس استفاده و بهره وری شخصی را می بینند اما باید دانست که سرویس های اطلاعاتی غربی سناریوی مراحل کاری چنین سرویس های را تهیه و اجرا می نمایند .
    این شبکه ها دسترسی سریع ، ارزان و با کیفیت و با عینیت از سراسر مردم جهان و خصوصا مردم ایران را دنبال می نماید . به چند نکته خلاصه اشاره کنم :
    1- چرا شماره تلفن همراه شما باید تایید شود و از اختصاصی بودن شماره شما اطمینان حاصل نمایند ( مگر رایانامه و دیگر ابزار اینترنتی در دسترس نیست ؟ )
    2- بر چه اساسی علاقه مندی های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی و حتی شخصی شما سوال می شود ؟ ( اینها ابزارهای شناخت افراد توسط سرویس های اطلاعاتی است صرفا )
    3- چرا شما را ترغیب به اشتراک گذاری عکس های شخصی با ثبت محل اخذ عکس و تاریخ گرفتن می نمایند ؟ ( در جهت بررسی سیر سفرهای شما به کشورهای و شهرهای مختلف )
    4- چرا به دنبال یافتن حلقه های خانوادگی به همراه نسبیت شما هستند ؟
    5- چرا به دنبال یافتن حلقه های دوستان صمیمی ، عادی ، نزدیک و با درجات ارتباطی مختلف هستند ؟
    6- چرا هر صفحه ای که مخالف با نوع تفکرات و افشاگرانه بر علیه سرویس های امنیت آمریکا و اطلاعاتی آن می باشد سریعا حذف می گردد ( مگر آنها مدعی گردش آزاد اطلاعات نیستند ؟)
    و دهها مورد دیگر که در اینجا نمی گنجد تشریح کرد ،
    بنده خودم در این شبکه ها عضو هستم منکر نیستم ولی براساس بررسی ماهیت عملکردی این شبکه ها کار می کنم . بنده نیز آماده ی هر گونه مناظره می باشم .

  • هومن

    این […] واسه نون دونی خودش هم که شده منکر همه چیز است
    امشب تو شبکه آموزش […] صادر فرمودن که درایران 700 تا شبکه اجتماعی هست که فیس بوک هم پرکاربر تر هستند مثل شبکه فروغ!!!! ما که اصلا اسمش رو هم نشنیده بودیم

    بخشی از نظر به دلیل توهین آمیز بودن توسط مدیریت ویرایش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول