تمام گزینه‌های شورا

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از تسنیم، هفته گذشته با حکم رئیس جمهور، وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی منصوب شد؛ اما حکم واعظی تنها برای سرپرستی این مرکز بود و قرار شد تا در اولین جلسه شورایعالی فضای مجازی، دبیر جدید با رای‌گیری از اعضای شورا انتخاب شود.

گمانه‌زنی‌ها از معرفی افراد مختلفی به این شورا حکایت دارد که نام سه تن یعنی «انتظاری»، «سجادی» و «وحیدی» به صورت برجسته مطرح شده است.

«محمدحسن انتظاری» در کارنامه خود مدیریت پروژه ماهواره مصباح در مرکز تحقیقات مخابرات و عضویت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در وزارت ارتباطات را ثبت کرده است. وی همچنین معاون نوآوری و همکاری‌های بین‌الملل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاون سازمان فضایی ایران نیز بوده است.

انتظاری از سال 87 تاکنون دبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی نیز هست. وی از سوی وزیر ارتباطات پیشنهاد شده است و هم اکنون نیز به عنوان مشاور دکتر واعظی در مرکز ملی فضای مجازی مشغول به کار است.

«احمد وحیدی» گزینه احتمالی دیگری است که دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشد در رشته صنایع است. وی به جز مسئولیت وزارت دفاع دولت دهم، نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه‌اش وجود دارد. وحیدی مدتی معاون طرح و برنامه و مدتی نیز جانشین وزیر دفاع ونیز نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور بوده است.

«سیدمحمودرضا سجادی» شخص دیگری است که از او به عنوان گزینه پیشنهادی دبیری شورا یاد می‌شود چرا که ارتباط نژدیکی با تیم دولت یازدهم دارد. او فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است.

سجادی از اردیبهشت 1362 مؤسس و رییس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری بوده و مدیریت بیش از 200 پروژه توسعه فناوری در حوزه‌های فناوری نوین از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کارنامه خود دارد.

در سابقه وی تأسیس پارک فناوری پردیس که یکی از مهمترین مراکز رشد فناوری اطلاعات کشور است و شرکت های متعددی نظیر پارس آنلاین در آنجا فعالیت می کنند نیز وجود دارد. همچنین تاسیس هولدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز از جمله سوابق وی است که در زمان مدیریت ایشان، مجوز اپراتور سوم موبایل (رایتل) را دریافت نمود. مدیریت همکاری‌های پیشرفته فناوری با اتریش، آلمان، هند، روسیه و اوکراین، تشکیل کانون‌های تفکر در حوزه صنایع مهم نظیر شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران، حمایت از تشکیل بیش از ده انجمن توسعه صنعت و فناوری، کمک به تأسیس و یا توسعه بیش از 40 شرکت طراحی ـ مهندسی در فناوری‌های پیشرفته نیز دیده می‌شود.

وی همچنین آخرین سفیر ایران در روسیه است که وب سایت رسمی سفارت خانه ایران در روسیه و فعالیتهای فضای مجازی این سفارتخانه، از جمله فعالترین نمونه های دیپلماسی عمومی کشور بر بستر فضای مجازی جهان بوده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

رهبر معظم انقلاب در متن حکم تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی برای چند نکته اهمیت ویژه‌ای قائل شدند. مثلا ایشان به گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و لزوم سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه در جهت پیشرفت کشور اشاره می‌کنند. از این جهت، گزینه‌های پیشنهادی سابقه خوبی در استقبال از فناوری‌های جدید و بومی‌سازی آن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و می‌توانند منشاء اثر باشند.

سجادی پایه‌گذار دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری بوده و صدها پروژه مختلف را در حوزه‌های فناوری مدیریت کرده است. انتظاری نیز چهار دوره دبیر جشنواره خوارزمی بوده و وحیدی هم در وزارت دفاع پروژه‌های مهمی را کلید زده است.

نکته دیگری که در حکم رهبری دیده می‌شود بحث جهانی بودن این فناوری است. ایشان در جایی به جهانی بودن شبکه اینترنت اشاره کرده و در جای دیگری بر اشراف کامل مرکز ملی در این حوزه در ابعاد داخلی و جهانی تاکید می‌کنند که آشنا بودن دبیر شورا به ابعاد جهانی این فناوری نیز بسیار مهم به نظر می‌رسد.

همچنین، براساس حکم رهبر انقلاب، شورایعالی فضای مجازی می‌بایست «نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» باشد. به عبارتی، این شورا باید بتواند مسئولیت‌های دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه فضای مجازی را مدیریت و راهبری و بین دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند.

همچنین ایشان نظارت بر اجرای مصوبات شورا را از جمله وظایف مرکز ملی فضای مجازی دانسته اند که این نکته نیز نیازمند تعامل با دستگاه‌های مختلف کشور است. در واقع، عضویت روسای 3 قوه، چند وزیر و اعضایی از مجلس و دیگر دستگاه‌ها در این شورا نیازمند حضور یک دبیر فعال و تاثیرگذار برای ایجاد هماهنگی در بین آن‌هاست.

از میان سه گزینه مطرح، انتظاری سابقه فعالیت در وزارت ارتباطات و وزارت علوم را داشته، وحیدی در وزارت دفاع و سپاه فعالیت کرده و سجادی نیز در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه کار کرده است.

از آنجایی که وزرای دفاع، ارتباطات و علوم عضو شورا هستند، انتخاب مدیرانی از این وزارتخانه‌ها به عنوان دبیر، احتمال بروز نگاه تک بعدی به این حوزه مدیریتی و درنتیجه جهت گیری شورا به سمت یک وزارتخانه را افزایش می‌دهد. در مقابل، انتخاب دبیر از این وزارتخانه‌ها به دلیل آنکه شخص انتخاب شده دقیقا در حوزه مربوطه سابقه مدیریتی داشته باعث فهم درست دبیر از اوضاع خواهد شد.

این مسئله می‌تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای انتظاری و وحیدی در نظر 4گرفته شود. از طرف دیگر از آنجایی که رئیس جمهور رئیس شورا نیز هست همکاری طولانی مدت سجادی در نهاد ریاست جمهوری و تعامل با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ویژگی ممتازی برای وی خواهد بود.

به هر حال باید دید 22 عضو شورایعالی فضای مجازی چه کسی را برای تصدی دبیری این شورا انتخاب می‌کنند. شورایی که بالاترین سطح حاکمیتی فضای مجازی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول