رفع فیلتر «فیس‌بوک» و «توییتر» اصل سوم قانون اساسی را نقض می‌کند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از بسیج پرس، روح‌الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی در خصوص رفع و یا عدم رفع فیلترینگ فیس بوک و توییتر گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با رفع فیلتر فیسبوک بر اساس قانون در چارچوب اختیارات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است اما از نظر فنی و قانونی رفع فیلتر این دو شبکه به دلایل مختلفی کاملاً منتفی است.

وی با بیان این مطلب که بر خلاف اغلب سرویس‌دهندگان وبلاگ که در آن‌ها هر کاربر یک زیر دامنه دارد و می‌توان زیر دامنه دارای محتوای غیرقانونی را فیلتر کرد و به این شکل محتوای مجرمانه از دیدرس کاربران آسیب‌پذیر اینترنت دور بماند اظهار داشت: اساساً ساختار فنی شبکه‌های اجتماعی به شکلی طراحی شده که یک مطلب پس از ارسال در تمام اکانت های دوستان کاربر مورد نظر و صفحات دنبال کنندگان او تگ یا برچسب مربوطه و همچنین در نتایج جستجو و بخش‌ها و صفحات مختلف آن شبکه اجتماعی قابل مشاهده است و در نتیجه برای جلوگیری از انتشار یک مطلب باید تعداد زیادی از اکانت ها را فیلتر کرد.

وی ادامه داد: چون از طرفی تشخیص اکانت هایی که مطلب مربوطه را می‌خوانند برای مأمور یا نرم‌افزار ممکن نیست و از طرف دیگر نشانی داشبورد همه کاربران معمولاً صفحه اصلی همان شبکه اجتماعی است، عملاً برای جلوگیری از انتشار یک مطلب مجرمانه باید صفحه اصلی شبکه اجتماعی حاوی محتوای مجرمانه را فیلتر کرد، یعنی همین اتفاقی که اکنون برای فیسبوک و توئیتر افتاده است.

این کارشناس فضای مجازی افزود: یکی دیگر از دلایل فیلتر بودن شبکه های اجتماعی این است که اغلب آن ها و از جمله فیسبوک و توئیتر از پروتکل رمز شده SSL استفاده می‌کنند و به همین علت شناسایی و تفکیک محتوای صفحات آن‌ها به صورت نرم‌افزاری، قبل از رمزگشایی ممکن نیست.

* ساختار شبکه های اجتماعی به نوعی است که فیلتر یک مطلب در آن بی فایده است

مومن نسب گفت: در نتیجه حتی با استفاده از فیلترگذاری محتوایی (Content Filtering) هم نمی‌توان محتوای مجرمانه این شبکه‌های اجتماعی و دیگر تارنماهای عمومی که از این پروتکل استفاده می‌کنند را به صورت مجزا فیلتر کرد و شرکت ارتباطات زیرساخت ناچار است آی پی سرورهای این سایت ها را مسدود کند. مسدود کردن آی پی سرور یک سایت هم به معنای مسدودسازی کامل آن سایت است.

وی همچنین با بیان اینکه اصولاً انتشار مطلب در شبکه‌های اجتماعی به صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد و پس از آن مطلب مورد نظر پیکِ مشاهده را طی کرده و معمولاً به بایگانی می‌رود عنوان کرد: در نتیجه به فرض محال، فیلتر آن مطلب اگر ممکن هم باشد، عملاً سودی ندارد و جلوگیری از انتشار مطلب مجرمانه نیز تنها با همکاری مدیران شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است در غیر این صورت چاره‌ای جز فیلتر کل سایت وجود ندارد.

* رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی اصول قانون اساسی را نقض می کند

این فعال شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی آمریکایی اطلاعات کاربران را برای سرویس اطلاعاتی غرب جمع‌آوری و پالایش می‌کنند که اسناد فوق سری منتشرشده توسط اسنودن نیز این امر بدیهی را ثابت می‌کند. در نتیجه از آنجا که حفاظت از جان و مال و نوامیس مردم از تکالیف قطعی حکومت است، رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی که به قوانین جمهوری اسلامی ایران توجه و تعهدی ندارند، نشدنی است و از طرفی هم به هیچ عنوان امکان ندارد جلو سرقت اطلاعات کاربران توسط این شبکه‌های اجتماعی را گرفت و در نتیجه تنها راه ممکن برای جلوگیری از دسترسی سرویس های جاسوسی فیسبوک و توئیتر، فیلتر کردن دامنه اصلی آن‌هاست.

مومن نسب افزود: رفع فیلتر این شبکه‌های اجتماعی بندهای متعددی از اصل سوم قانون اساسی مربوط به وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران را نقض می‌کند و بدون تردید رئیس‌جمهور محترم به جهت اینکه در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یادکرده است که پاسدار قانون اساسی کشور باشد، با رفع فیلتر فیسبوک مخالف است.

وی در همین زمینه گفت: از آنجا که 6 نفر از اعضاء کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، نمایندگان دولت هستند و بقیه نیز اعضاء دستگاه‌های حاکمیتی دیگر، همان‌گونه که به فیلتر شدن فیسبوک و توئیتر رأی داده‌اند، طبیعتاً با رفع فیلتر آن‌ها نیز مخالف خواهند بود و در نتیجه رفع فیلتر این دو سایت صهیونیستی-آمریکایی در ایران غیرممکن است.

* باید به فکر راه‌اندازی و تقویت سرویس های اینترنتی داخلی باشیم

مومن نسب در پاسخ به این سوال که طبیعتاً این مشکلات در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم وجود دارد گفت: باید به این نکته توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی ایرانی قانونمند هستند و ضمن اینکه اجازه فعالیت مجرمانه به کاربران خود نمی‌دهند، در صورتی که مراجع قانونی موردی را به آن‌ها اعلام کنند، سریعاً محتوای مجرمانه را رفع کرده و کاربر خاطی را تنبیه یا اخراج می‌کنند و به این شکل امکان نقض حقوق کاربران را نیز از جاعلان می‌گیرند و فضای شبکه‌های اجتماعی خود را به نسبت، پاک تر و قانونمند تر از نمونه‌های خارجی نگه می‌دارند. به همین دلیل به نظر می‌رسد راهبرد منطبق با تدبیر و امید برای دولت محترم این است که شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کرده و با چند زبانه کردن آن‌ها، دیپلماسی عمومی خود را نیز گسترش دهد.

وی ادامه داد: به هر حال بنده معتقدم بحث در ارتباط با رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر به حد کفایت انجام شده است و اکنون باید به فکر راه‌اندازی و تقویت سرویس های اینترنتی داخلی باهدف اعمال محدودیت برای تمام سایت های خارجی ای باشیم که اطلاعات کاربران ایرانی را جمع‌آوری و مورد سوءاستفاده قرار داده، فرهنگ اصیل اسلامی ایرانیِ مردم ما را تخریب می‌کنند و حال و آینده تمدن ایران، منافع ایرانیان و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به شدت تهدید می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی در همین زمینه افزود: برای جلوگیری از این آسیب بزرگ و پاسداری از انقلاب اسلامی ایران چاره‌ای جز تلاش برای اجرای بند بند پیوست حکم اعضاء شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی که توسط امام خامنه‌ای به این اعضاء ابلاغ شده است نداریم.

مومن نسب در پایان گفت: بنده آمادگی کامل دارم با معدود افراد کارشناسی که رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر را شدنی می‌دانند و یا با تقویت سرویس‌دهنده‌های اینترنتی ایرانی و اعمال محدودیت بر سایت های آمریکایی از جمله گوگل مخالف‌اند، مناظره کنم و تمام حرف‌های آن‌ها را بشنوم و در حد توانم به این حرف‌ها پاسخ دهم.

انتهای پیام /.

One comment

  • هومن

    این بابا چکاره است ؟ از کجا نون می خوره ؟ امیدوارم نونی که می خوره حلال باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول