عادی‌سازی شدید روابط غیرشرعی در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ نیوز»‌ روزنامه تهران امروز در گزارشی نوشت:

قطار شبکه‌های اجتماعی این روزها به سرعت پیش رفته و اعضای خود را به ناکجا آباد می‌برند. هیچ‌کس نمی‌داند در چه ایستگاهی از این قطار پیاده خواهد شد یا چه عاقبتی در انتظار اوست. جوان‌های ایران هم جزو مسافران این قطار سریع‌السیر هستند. به همین خاطر است که شاید دیروز یک مقام ارشد پلیس از اینکه وب‌گردی جایگزین ولگردی خیابانی در بین جوانان شده است، اظهار نگرانی کرد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری در مورد اینترنت می‌گوید: استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی با همه فوایدی که دارد می‌تواند تهدید جدی نیز باشد و باید برای اینکه بتوان این تهدیدها را به فرصت‌ها و استفاده بهینه از آن تبدیل کرد تمهیداتی اندیشید. در ایران بیش از 45 میلیون به اینترنت دسترسی دارند که 29 میلیون نفر از آنان جوانان هستند. سرهنگ نیک‌نفس با اشاره به نقش خانواده در استفاده جوان‌ها از اینترنت می‌افزاید: شکاف بین نسلی شدید به دلیل رشد تکنولوژی، کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع و عدم‌آشنایی مناسب والدین با این فضا از عواملی است که باعث می‌شوند، فرزندان در خانواده‌ها از یک فضای محرمانه و خصوصی تهدیدکننده برخوردار شوند. با توجه به اینکه اکثر کاربران اینترنت نوجوانان و جوانان هستند، برای جلوگیری از اعتیاد اینترنتی لازم است والدین بررفتار اینترنتی فرزندان‌شان کنترل و نظارت منطقی داشته باشند؛ نه به‌گونه‌ای که به‌طور کلی مانع آنها شوند و نه به شکلی که آنان را کاملا رها و آزاد بگذارند که در هر دو صورت فرزندان مورد تهدید خواهند بود. همچنین والدین باید آگاهی‌های خود را در مورد اینترنت، فواید و زیان‌های آن افزایش دهند. بدین‌ترتیب آنها می‌توانند علاوه بر کنترل فرزندان‌شان آنها را به درستی راهنمایی کنند و آنان را تشویق کنند که از ارائه اطلاعات شخصی در محیط اینترنت خودداری کنند. همچنین والدین باید به کودکان خود اجازه ندهند که به تنهایی با افرادی که در اینترنت آشنا شده‌اند ملاقات داشته باشند و به آنها یاد دهند که امکان دارد اطلاعات این افراد در اینترنت تقلبی باشد.

نیک‌نفس با اشاره به اینکه امروزه وب‌گردی برای برخی افراد جایگزین ولگردی‌های خیابانی شده، گفت: در وب‌گردی‌های بدین‌گونه، کاربران بدون هدف و به منظور وقت‌گذرانی وارد اینترنت می‌شوند و گاها ساعت‌ها در این فضای بزرگ و پیچیده ضمن تلف‌کردن وقت، دچار سردرگمی در اینترنت می‌شوند. وب‌گردی‌های بدون هدف علاوه بر تحمیل هزینه به فرد باعث در معرض خطر قرار گرفتن کاربر در این محیط جهانی هستند. اعتیاد به اینترنت نیز در بین اینگونه افراد بیش‌تر مشاهده می‌شود. سازمان‌های متولی فرهنگ که حافظ هنجارها و ارزش‌های مورد قبول جامعه‌اند، با برنامه‌ریزی مناسب باید به فعالیت‌های اینترنتی جوانان جهت بدهند و کارهای ارزشمند آنان را تشویق کنند.

تهدید‌های سایت‌های مبتذل

علیرضا سلوکی کارشناس فضای سایبری با مقایسه وضعیت کنونی وب‌گردی جوانان امروز با 10 سال پیش به تهران امروز می‌گوید: در سال 81 الی 85 بیشتر وب‌گردی به معنای مصطلحی که وجود دارد انجام می‌شد. وبلاگ‌هایی که تحت مدیریت سرویس دهنده‌ها فعالیت می‌کردند. وبلاگ‌نویسی و وب‌گردی برای یافتن مطالب خود رواج کلی داشت. ولی امروزه این وب‌گردی به مراجعه به شبکه‌های اجتماعی تغییر پیدا کرده و بیشتر جوان‌ها و کسانی که در سایبر فعال هستند بیشتر در بحث شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، فرند فید، توئیتر، گوگل پلاس، فیس نما و… فعالیت می‌کنند. او می‌گوید:تمام چیزهایی که در وبلاگ انجام می‌دادند را در این شبکه‌ها نیز انجام می‌دهند اما علاوه بر آن می‌توانند به راحتی چت کنند. وقتی یک نفر 5000 هزار دوست دارد و چند نفر مطلب او را به اشتراک بگذارند مطالب‌شان گسترده و سریع‌تر منتقل می‌شود. در آن فضاها راحت‌تر کار می‌کنند. من که روزی 10-15 ساعت در اینترنت هستم می‌بینم که مانند سابق نیست که جوان‌ها به‌دنبال وبلاگ و انتشار مطالب خود باشند.

وی با اشاره به نقش بسزای خانواده در استفاده جوان‌ها از اینترنت ادامه می‌دهد: خانواده به عنوان یک عامل در رفتن جوان‌ها به سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی هستند. دوستان هم‌سال، محیط تحصیلی، ارتباطات جوانان و… نیز دیگر عامل سوق آنها به این شبکه هاست. این کارشناس فضای مجازی ادامه می‌دهد:در سال 81-82 بحث سایت‌های مستهجن بیشتر مطرح بود که به سمت ابتذال گرایش پیدا کرد. ولی امروزه این موضوعات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. وی در ادامه با بیان اینکه تهدید در اینترنت و فضای سابیری زیاد است ادامه می‌دهد: مثلا بعد از دستگیری گردانندگان سایت «آویزون» کنترل پنل این سایت مورد بررسی قرار گرفت و چیزی نزدیک به 300 هزار نفر عضو فعال داشت. وی در ادامه با این هشدار که خطر ارتباط گرفتن آسان و رابطه‌های غیرشرعی به شدت عادی‌سازی می‌شود ادامه می‌دهد: این موضوع به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد «تهاجم فرهنگی» برمی‌گردد. سلوکی خاطرنشان می‌کند: وقتی 50 نفر از مدیران سایت‌های مستهجن دستگیر شدند و محتویات آن بررسی شد نشان می‌داد که این یک حرکت حساب شده در راستای عادی‌سازی و زدن ریشه خانواده در فضای سنتی از نظر اخلاق جامعه ایران است. حتی خانواده کسانی که دستگیر شده‌اند، می‌گفتند وقتی بچه ما پشت کامپیوتر بود فکر می‌کردیم حتما یک کار علمی می‌کند و احساس رضایت می‌کردیم که به جای آن که بیرون برود و در ارتباط با جوان‌های دیگر با مسائل غیراخلاقی آشنا شود یا اعتیاد پیدا کند در خانه کار علمی انجام می‌دهد. جای کامپیوتر هم طوری بود که آن جوان با ورود والدینش 15-16 ثانیه وقت داشته باشد تا صفحه‌ای که در آن بوده را ببندد.

این کارشناس فضای سایبری می‌افزاید: این روند در فضای سایبر همچنان ادامه دارد. هر چقدر آگاهی بیشتری در فضای رسانه‌ای بخصوص سازمان صدا و سیما منتشر کنیم و خطرات این موضوعات را بیشتر گوشزد کنیم، جامعه کمتر آسیب خواهد دید. در سال 87 مجموعه سایبری در کشور تقریبا 50 نفر از مدیران سایت‌های مستجهن ایران و خارج از کشور را دستگیر کردند. که در آنجا رکود جدی در فضای سایبر از لحاظ محتوای فعالیت افراد به وجود آمد و تقریبا تمام کسانی که در این فضا کار می‌کردند از ترس دستگیری فعالیت کمتری داشتند. بعد از گذشت یکی دو سال به دلیل اینکه با مدیران دستگیر شده سایت‌های بزرگ غیراخلاقی برخورد قاطعی صورت نگرفت عناصر دیگر دشمن و آدم‌هایی که از سرویس‌های خارجی با اهداف بلند مدت مدیریت می‌شدند یا افرادی که خود مشکل اخلاقی داشتند این جرات را پیدا کردند و فعالیت خود را با محتوای جدید (البته نه به شدت سال‌های 81 تا 86) شروع کردند. این سایت‌های غیراخلاقی به عملکردهای سیاسی هم روی آوردند و همزمان در حالی که از لحاظ اخلاقی جوانان را تخریب می‌کنند،آنها را از نظر سیاسی هم به شدت به طرف مخالفان نظام مدیریت می‌کنند.

علیرضا سلوکی با تاکید بر اینکه می‌توان از طریق اینترنت به اطلاعات شخصی یک کامپیوتر دسترسی پیدا کرد می‌گوید: در فیس‌بوک معمولا اینترنت واقعی خود را در اختیار می‌گذارند. در صفحات شبکه‌های اجتماعی به دلیل ارتباط گرفتن این کار را می‌کنند. آنها می‌گویند که تعداد محدودی دوست دارند و اطلاعات من را فقط دوستانم می‌بینند در حالی که تمام اطلاعات فردی و رصد کردن صفحاتی که یک عضو شبکه باز می‌کند، رویکردهای او آنالیز می‌شود و اطلاعات آن مستند به سازمان امنیتی آمریکا می‌رود. هر اطلاعاتی که در این شبکه‌ها وارد می‌شود به‌طور کامل در آنجا آنالیز می‌شود. در سایت‌های مختلفی مانند همسریابی یا دوست‌یابی یک رو و یک پشت‌پرده وجود دارد. کسی که در پشت‌پرده این سایت هاست می‌تواند تمام اطلاعات شما را ببیند. همین‌طور اگر کسی ID شما را حک کند. می‌تواند به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا کند و از آن سوءاستفاده کند.

وی با اشاره به پرونده‌های زیادی که در دادسرا و دفتر اینترنت قوه قضائیه وجود دارد ادامه می‌دهد: افراد زیادی به این مراکز مراجعه کردند که از عکس‌ها یا اطلاعاتشان سوءاستفاده شده است. گاهی افراد سوءاستفاده گر با استفاده از یک عکس اخاذی یا درخواست رابطه نامشروع کرده‌اند. طبق قانون جرایم سایبری هر کدام از این جرم‌ها مجزا و قابل پیگیری هستند و مجازات‌های خاص خود را هم دارند. در ایران این توانایی در مجموعه دفتر اینترنت قوه قضائیه و پلیس فتا وجود دارد که می‌توانند شناسایی متهم را انجام دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول