دفاع امریکا از «حق دسترسی» مردم ایران به فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ نیوز»، «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه٬ ۱۳ آذرماه در یک گردهمایی حقوق بشری در واشینگتن اظهار کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ایرانیان دفاع خواهد کرد.

رایس با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ تاکید کرد که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند٬ یعنی همان حقی که رهبرانشان از آن نفع می‌برند.

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشینگتن هم‌زمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط با تهران٬ به دفاع خود از حقوق بشر و حق دستیابی همگانی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهد داد.

پیش از این دولت ایالات متحده امریکا از طریق وزارت امور خارجه برنامه‌های متعددی را برای تسهیل دسترسی مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر انجام داده است که از جمله آن می‌توان به طراحی و تهیه نرم‌افزارهای دور زدن سامانه فیلترینگ ایران اشاره کرد.

«سعیدی»، مدیر سایت گرداب در مرداد 89 در گفت‌وگو با «وبلاگ نیوز» از برنامه شبکه ایران‌پراکسی تحت عنوان کمیته رکن چهارم در سایت کانون مدافعان حقوق بشر برای تولید فیلترشکن به تعداد مردم ایران خبر داده بود و گفته بود: البته بعضی ها به این حرف می‌خندند. اشکالی ندارد. این‌ها حاکی از غفلت است. اما همین گروه ۲۲ میلیون فیلترشکن تولید و منتشر کرده است. این‌ها از کجا تولید می‌شود؟ وقتی که ۴۵ میلیون دلار برای این فضا در نظر گرفته می‌شود و به طور مستقیم برای آموزش ایرانیان برای عبور از فیلترینگ بودجه تخصیص داده شده است، دیگر شکی برای ما باقی نمی‌ماند.

«دن بائر»، دستیار معاون وزارت خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار هم در اردیبهشت 90 به شبکه خبری بلومبرگ گفته بود که وزارت امور خارجه امریکا بودجه 50 میلیون دلاری را برای تولید نرم‌افزارهای کمک کننده به مردم ایران و سوریه با هدف دسترسی به فیس‌بوک و توییتر تعیین کرده است.

این برنامه‌ریزی در زمانی به اوج رسید که «هیلاری کلینتون»، وزیر وقت امور خارجه امریکا در بحبوحه ناآرامی‌های بخش‌هایی از تهران، به شبکه اجتماعی توییتر دستور داد که تعمیرات خود را که سبب پایین آمدن سایت این شبکه می‌شد را متوقف کند، چرا که آشوبگران تهرانی برای اطلاع‌رسانی به آن‌ها نیاز دارند.

برخی از کارشناسان این برنامه‌ریزی دولت امریکا را دخالت علنی در امور داخلی ایران در راستای منافع امریکا می‌دانند، اما برخی دیگر بر این باورند که این کمک‌ها صرفا برای گسترش «آزادی بیان» در ایران بوده و نمی‌تواند دخالت در امور داخلی ایران باشد.

انتهای پیام/.

۲ comments

  • رویا

    بهشون بفرمایید ملت ایران حق دستیابی به خیلی چیزا رو دارن اگر شما مثل اسفند رو آتیش مزاحممون نشید!
علی الحساب تحریمهای من درآوردیتون رو حذف کنید تا برسیم به چیزای دیگه!!!

  • علی

    شما هم که همش بنویسید آیا دسترسی به فیسبوک جرم است انقدر تیتر کنید تا بگن جرمه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول