فکر می‌کنم بتوانیم از شبکه‌های اجتماعی در جهت صحیح استفاده کنیم

[خبر | فیلم]

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از روابط عمومی سیما، برنامه کافه سوال 23 آذر با حضور شبنم قلی خانی بازیگر و شهرام خرازی ها دکترای ارتباطات به موضوع شبکه های اجتماعی، مزایا و معایب آن پرداخت.

شبنم قلی خانی در ابتدای این برنامه تلویزیونی که قصد داشت به مزایا و معایب شبکه های اجتماعی بپردازد گفت: چند سال پیش یکی از دوستانم من را در تاتر شهر دید و گفت مرسی که در فیس بوک من را ادد کردی! من در جواب گفتم اصلاً صفحه ای در این شبکه اجتماعی ندارم که بخواهم تو را به لیست دوستانم اضافه کرده باشم. وقتی به خانه رفتم و در فیس بوک جست و جو کردم، دیدم چند صفحه به نام من ایجاد شده و توسط افراد دیگری اداره می شود. در هر صورت تصمیم گرفتم برای اینکه مشکلی پیش نیاید، صفحه ای در فیس بوک ایجاد کنم. این موضوع مصادف بود با ایامی که من آماده سفر به استرالیا می شدم و در نهایت از این صفحه برای ارتباط با خانواده و دوستانم که در ایران بودند استفاده کردم.

وی ادامه داد: البته یک fan page هم به نام من وجود دارد که توسط ادمین اداره می شود اما مطالب آن زیر نظر خودم به روز می شود.

دکتر خرازی ها که به عنوان کارشناس در «کافه سوال» حضور داشت در ادامه برنامه گفت: نمی خواهم بگویم همه ایرانی ها اما بخش بزرگی از ما ایرانی ها فضول و خاله زنک هستیم. از طرفی در همه جای دنیا کجکاوی در مورد زندگی شخصی افراد مشهور مخصوصاً هنرپیشه ها وجود دارد. یکی از قابلیت های شبکه های اجتماعی این است که می تواند هویت آدم ها را جابه جا کند. نمونه اش همین مساله ای است که خانم قلی خانی به آن اشاره کردند و صفحات متعددی به نام ایشان ساخته شده در حالی که ایشان از همه جا بی خبر بوده اند.

وی ادامه داد: دسترسی به هنرمندان یک مقدار سخت است و شبکه های اجتماعی این دسترسی را آسان تر کرده است.

بازیگر مریم مقدس در بخش دیگری از «کافه سوال» گفت: شبکه های اجتماعی وجود دارد و روز به روز هم در حال افزایش است و نمی توان آن را نادیده گرفت. فکر می کنم به جای پاک کردن صورت مساله باید فرهنگ استفاده از پدیده را در جامعه جا انداخت. چند سالی هست که در بین قشر جوان دسترسی به شبکه های اجتماعی رشد داشته است. اما آیا در این مورد فرهنگ سازی هم انجام شده ؟ به نظر من این فرهنگ سازی وجود نداشته و ما فقط گفته ایم خوب نیست و نباید از آن استفاده کرد. این در حالی است که انسان، مخصوصاً جوان ها از هرکاری که منع می شود نسبت به آن حریص تر می شود.

وی ادامه داد: در مدتی که از ایران دور بودم فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی غربت را برای من به حداقل رساند و توانستم با استفاده از آن با دوستان و خانواده ام مدام در ارتباط باشم.

شبنم قلی خانی افزود: فیس بوک در خارج از کشور کم کم دارد جای ایمیل را می گیرد. در دانشگاه، سر هر کلاسی یک صفحه گروهی ایجاد می شد و همه چیز روی این صفحه آپلود می شد و همه در این صفحه با هم تعامل داشتند.

خرازی ها هم در ادامه برنامه در مورد اینکه فرهنگسازی چگونه باید شکل بگیرد، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود در دیدار با اعضای شورای عالی فرهنگی اشاره کردند حواسمان باشد که قبل از ورود تکنولوژی نوین در کشور باید آنر بشناسیم و راه های مقابله با آن را تبیین کرد. راهکار اصلی این است که از قبل در مورد راه های مقابله با این پدیده ها فکر کنیم که مقام معظم رهبری این وظیفه را به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کرده اند.

قلی خانی هم در مورد راه فرهنگسازی برای استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: فکر می کنم می توانیم از شبکه های اجتماعی در جهت درست استفاده کنیم، همانطور که از سینما که آن هم محصولی از دنیای غرب است، توانستیم استفاده کنیم و حرف های خودمان را بزنیم. از طرف دیگر معتقدم خانواده ها در این فرهنگ سازی نقش بسیار پررنگی دارند. خانواده ها باید استفاده از شبکه های اجتماعی را مدیریت کنند، البته نه به این شکل که به طور کلی محدودیت ایجاد کنند.

خرازی ها در مورد علت پیدایش شبکه های اجتماعی اظهار داشت: این از اقتضائات دنیای نوین است که هر روز رسانه ای جدید به وجود می آید که اکثر آن ها هم سوغات غرب است. آیا ما شبکه اجتماعی داخلی قدرتمندی داریم؟ فکر می کنم باید این خلاء ها را سریع پر کنیم.

شبنم قلی خانی در پایان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق ناراحت کننده ای در شبکه های اجتماعی برایش افتاده یا خیر، گفت: متاسفانه در مراسمی عکسی گرفته شدکه توسط فتوشاپ کراپ شده و روی صفحات فیس بوک منتشر کردند و زیر آن نوشته بودند، شبنم قلی خانی و همسرش! این در حالی است که تا امروز هیچ عکسی از من و همسرم منتشر یا چاپ نشده و این اتفاق واقعاً من را ناراحت کرد.

سری جدید برنامه «کافه سوال» با نگاه ویژه ای به بحث و بررسی مزایا و معایب شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، وی چت و… می پردازد. این برنامه هر هفته از شنبه تا دوشنبه ساعت 21 با اجرای مژده لواسانی از شبکه دو پخش می شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول