اطلاعات شخصی در اتاق شیشه‌ای فیس‌بوک چک می‌شود

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، احسان بیگ‌زاده در همایش نقش رسانه‌ها در امنیت استان که پیش از ظهر امروز در مجتمع رفاهی نفت برگزار شد اظهار کرد: نزدیک به 20 سال است که در مفهوم رسانه تفاوت ساختاری ایجاد شده است و از رسانه‌های مکتوب به سمت فضای مجازی حرکت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رسانه‌های قدیم از قبیل روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون مختصات خاص خود را داشتند و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها یک طرفه بودن است و امکان اینکه خواننده نظر خود را بیان کند وجود نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه امروزه خرید روزنامه در بین جوانان و نوجوانان کاهش یافته است تصریح کرد: تقریبا همه نوجوانان و جوانان روزانه حداقل یک بار وارد فضای اینترنت می‌شوند و از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: این رسانه جدید از روی کامپیو‌تر‌ها و لپ تاپ‌ها به جیب جوانان و نوجوانان در قالب تبلت و گوشی‌های هوشمند وارد شده است که این مسئله بسیار خطرناک است.

بیگ‌زاده با بیان اینکه اثرگذاری اینترنت بسیار بیشتر از رسانه‌های دیگر است عنوان کرد: این خطر را باید جدی گرفت زیرا امپراطور رسانه‌ای ایجاد شده است.

وی از گوگل با عنوان غول نوظهور یاد کرد و گفت: خیلی از ما روزانه برای جستجوی عادی در اینترنت از گوگل استفاده می‌کنیم در حالی که از خطرات این گرگ در لباس میش مهربان غافل هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطر نشان کرد: گوگل در حال بلعیدن کشور‌ها و غارت آن‌ها است و نوجوانان ما این غول را نمی‌بینند.

وی از فیسبوک به عنوان یک خطر بزرگ یاد کرد و افزود: با وجودی که فیس بوک در ایران فیلتر شده است و حق استفاده از آن وجود ندارد اما استفاده می‌شود و کاربران بسیاری در ایران دارد.

بیگ‌زاده، نخستین خطر در ارتباط با فیس بوک را بی‌اطلاعی والدین بیان کرد و ادامه داد: بسیاری از والدین نمی‌دانند که خطرات فیسبوک چیست و این شبکه اجتماعی چگونه می‌تواند فرزندان آن‌ها را مورد تهدید قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: فیسبوک مزیت‌های معکوس فراوانی دارد که باعث می‌شود نوجوانان ما جذب شوند و دیگر خطرات آن را نمی‌بینند و در برابر هشدار‌ها قانع نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه فیسبوک قبل از فتنه 88 نیز وجود داشت عنوان کرد: فیسبوک قبل از فتنه 88 چندان مورد توجه نبود و محدودیت آن از این تاریخ به بعد باعث شد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع جاسوسی فیسبوک بسیار خطرناک است اظهار کرد: یک رقیب جدی به نام گوگل پلاس برای فیسبوک وجود دارد اما چون محدودیتی در جهت استفاده از آن در ایران وجود ندارد مورد توجه نیست و محدودیت فیس باعث محبوبیت کاذب آن شده است.

بیگ‌زاده به گفته‌های ادوارد اسنودن در ارتباط با شنود مکالمات تلفنی توسط آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: اسنودن اعتراف کرد که در ماه ژانویه 2013، یک میلیارد و 730 میلیون از تماس‌های تلفنی ایرانی‌ها توسط آمریکا شنود شده است.

وی با بیان اینکه جستجوهای عادی در گوگل کنترل می‌شود اذعان کرد: ایمیل، فیلم، عکس، تقویم کارهای روزانه افراد توسط گوگل امکان کنترل دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی فیس بوک بعد از کشور چین بیشترین جمعیت را دارد بیان کرد: در فیس بوک اطلاعات شخصی، احوالات، علاقه‌مندی‌ها و دوستان چک می‌شود و این بدان معناست که در فیس بوک مانند یک اتاق شیشه‌ای هیچ چیز پنهانی وجود ندارد.

وی در این خصوص اضافه کرد: به همین دلیل است که رئیس سازمان سیا خطاب به مارک زوکربیرگ، رئیس فیسبوک گفت فیسبوک برای سیا رویایی بود که به حقیقت پیوست.

بیگ‌زاده ادامه داد: ما با دست خودمان با ثبت نام در فیسبوک همه اطلاعات را در اختیار سازمان سیا قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه گوگل کاملا هدفمند یک سری از کار‌ها را انجام می‌دهد تصریح کرد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ترویج مسیحیت و عرفان‌های کاذب اشاره کرد.

وی در رابطه با استفاده از «وی‌چت» هشدار داد و عنوان کرد: این نرم افزار در طول چند ماه 400 میلیون کاربر دارد و یک خطر جدی در بین جوانان و نوجوانان ماست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول