فاصله بهشت و جهنم در اینترنت یک «کلیک» است

به گزارش «وبلاگ نیوز»‌ و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی در نشست بررسی شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: در مورد شبکه‌های اجتماعی 2 رویکرد وجود دارد، یک رویکرد موضعی و موردی است که به طور مثال در قالب انتخابات همه به دنبال شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر بودند و رویکرد دیگر کلان و راهبردی است.

وی ادامه داد: جهان مجازی یعنی جهان با بی‌نهایت قدرت، و وابستگی به جهان مجازی در دنیای امروز بسیار جدی است. چنانچه تعداد کاربران اینترنت در حال حاضر از 2 میلیارد نفر گذشته و 35 درصد مردم جهان کاربر اینترنت هستند، در حالی که در سال 2002 این رقم در حدود 1/1 درصد جمعیت جهان بوده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان، افزود: در حال حاضر 75 درصد مردم جهان کاربران موبایل هستند و 2 میلیارد و 200 میلیون نفر نیز کاربر ایمیل بوده و روزانه 114 میلیارد ایمیل رد و بدل می‌شود که تقریبا 19 برابر جمعیت دنیا است و اگر اس‌ام‌اس، تبادلات فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی را هم به آن اضافه کنیم نشان می‌دهد این چرخه بسیار گسترده است.

وی خاطرنشان کرد: 8 قدرت بزرگ رسانه‌ای برخاسته از کالیفرنیا هستند که عرصه‌های مختلف زندگی را تسخیر کردند، چنانچه 65 درصد جست‌وجو در سراسر دنیا از طریق گوگل انجام می‌شود.

عاملی همچنین گفت: قامت شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر متناسب با پلت‌فرم ایمیل شده و البته قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، چنانچه تنها فیس‌بوک 700 هزار اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه عرصه ارتباطات حضوری، ارتباط حاضر با غایب و ارتباطات غایب با غایب وجود دارد که در ارتباط حاضر با غایب مرزها برداشته شده و فاصله‌ها حذف می‌شود. در ارتباط غایب با غایب نیز که عرصه اتوماتیک شدن ارتباط است ماشین جای ارتباط‌گر و ارتباط‌گیر می‌گیرد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به گسترش فزاینده ارتباطات از طریق دنیای مجازی، افزود: همسایه شدن در جهان اتفاق افتاده و باعث شده مردم ما وارد منظر اجتماعی با دنیای غرب شوند. ما در یک جهان بی‌مرز هستیم، فیلترینگ حتماً لازم است اما نباید سروصدای آن زیاد شود در حال حاضر ما 100 درجه داد می‌زنیم و یک درجه عمل می‌کنیم. در صورتی که باید توجه کنیم وقتی فردی را از چیزی منع کنیم به سمت آن حریص‌تر می‌شود؛ فیلترینگ ما حرفه‌‌ای نیست و حوزه علمی را هم فیلتر می‌کند.

عاملی گفت: در حال حاضر زمان مجازی 24 ساعته بودن یک برند تجاری است و این فضای 24 ساعته مجازی کمک می‌کند کم‌کم درهای جهان فیزیکی را ببندیم. به طور مثال دوباره بحث انتقال پایتخت مطرح شده اما باید توجه کنیم که می‌توانیم از طریق دنیای مجازی پایتخت را انتقال دهیم چرا که در حال حاضر 83 درصد رفتار اداری شهر تهران می‌تواند از طریق فضای مجازی انجام شود. یک محیط پورتال می‌تواند کارکرد یک ساختمان هزار طبقه را داشته باشد اما باید برای آن هزینه کرد.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها 75 درصد اطلاعات را در دست دارند اما در حال حاضر 25 درصد آن را ژاپنی‌ها، چینی‌ها و استرالیایی‌ها به خود اختصاص داده‌اند، اما سهم کل منطقه خاورمیانه25 صدم یک درصد است. جهان مجازی بزرگتر و پاسخگوتر از جهان واقعی است، اگر نتوانیم فضای مجازی را تبدیل به فضای کار کنیم به مرور زمان تبدیل به فضای سرگرمی یا فساد می‌شود چرا که محیط مجازی تراکم فساد و صلاح است. کلیک بین بهشت و جهنم در فضای مجازی نزدیک است. از بین رفتن مانع زبان در فضای مجازی معنای نگران‌کننده فرهنگی دارد. اگر نتوانیم با این محیط روبرو شویم فن مقابله با خطرات آن را هم نمی‌شناسیم. نمی‌توانیم هکرها را شناخته و جلو فعالیت آنها را بگیریم تا خود را در این محیط حفظ کنیم. محتوای فارسی برگ برنده ماست که باید تقویت شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول