فیلترینگ، باید حرفه‌ای شود

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از تسنيم، حجت السلام سعیدرضا عاملی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ما فیلترینگ به صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شود چراکه اگر به طور مثال واژه زن را به صورت کامل فیلتر کنیم، فردی که می‌خواهد در مورد زنان مطلب جست‌وجو کرده و مقاله بنویسد عاملاً با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کرده و وارد صنعت فیلترینگ شویم و اگر قرار است واژه ای فیلتر شود حتماً با لحاظ کردن شرایطی این کار انجام شود که تمام حوزه‌ها تحت‌الشعاع آن قرار نگیرند و راه برای انجام فعالیت‌های مثبت و علمی مسدود نشود ضمن اینکه فیلترینگ در سراسر دنیا در مورد حوزه‌هایی خاص اجرا می‌شود؛ چنانچه حتی در کشور ترکیه، فیلم‌ها و تصاویر مستهجن فیلتر می‌شود.

بنیانگذار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همچنین گفت: فضای مجازی یک فضای دوم ایجاد کرده که بی‌حد ‌و مرز است و باعث شده تا تمام دنیا با هم همسایه شوند و مفروضات اجتماعی دستخوش تغییر شوند اما نکته مهم این است که هر فردی بنا به تقیدات خود، از مبانی دینی و اصولی خود فاصله نگیرد البته دولت نیز به عنوان حافظ امنیت مردم موظف است با انجام اقداماتی امنیت فضای مجازی را تامین کند.

وی افزود: فیلترینگ به طور قطع لازم است اما نباید با هیاهو انجام شود چرا که فضای اجتماعی را حساس و حریص به کنکاش و حضور در فضای فیلتر شده می‌کند.

حجت السلام عاملی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در دنیای امروز امکانات قابل توجهی برای همه ایجاد کرده و در صورت استفاده درست و آگاهی‌دهی می‌توان از این قابلیت‌ها بهره برد، به طور مثال یکی از این موارد مثبت امکان انجام فعالیت‌ها در فضای مجازی و جلوگیری از حضور فیزیکی مردم برای دریافت خدمات است که کوچکترین فایده آن کاهش ترافیک و آلودگی هواست.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص ارائه راهکار عملی برای والدین که بتوانند حضور فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کرده و از آسیب‌های احتمالی آن حفظ کنند، تصریح کرد: مهمترین موضوع در این حوزه آگاهی دادن است، باید به فرزندان آموزش دهیم که استفاده نادرست از فضای مجازی در واقع راه دادن مانند راه دادن یک فرد ناباب به داخل خانه است.

بنیانگذار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ژانر آسیب به گونه‌ای است که باید از طریق هشیارسازی با آن مقابله کرد و آموزش‌ها باید از پایین‌ترین مقطع تحصیلی متناسب با هر سن انجام شود؛ یکی از مراجع در این زمینه صدا‌وسیما است که متاسفانه موفق عمل نکرده و آسیب‌ها را به جای برنامه‌های مستند در گونه داستانی و با سریال‌های دارای خط قرمز پیگیری می‌کند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول