جنگ نرم امریکایی‌ها، اینبار در روسیه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی، مایکل مک‌فال، سفیر آمریکا در روسیه، با حضور پررنگ در صفحات توییتر و فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی، می‌کوشد خط مشی افکار عمومی در روسیه را به نفع آمریکا تغییر دهد.

در کشوری نظیر روسیه که همواره آمریکا ستیزی و مقاومت در برابر ارزش‌های غرب را تبلیغ و رسانه‌های جمعی را کنترل می‌کند، سفیر آمریکا چگونه می‌تواند پیام خود را به خارج ارسال کند.

از دید مک‌فال، سفیر آمریکا در روسیه، داشتن ارتباطات فیلتر نشده از طریق رسانه‌های اجتماعی به این معنی است که وی می‌تواند خط و مشی سیاسی آمریکا را در وبلاگ یا صفحه توییتر و فیسبوک خود منتشر کند. امروزه برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق این فضاهای مجازی جایگزین رسانه‌های سنتی شده که در خیلی از مواقع رویکرد خصمانه‌ای را در پیش می‌گرفتند.

در حالی که در روسیه به طور گسترده از اینترنت استفاده می‌شود، اکثر مردم اخبار را از تلویزیون دریافت می‌کنند. بنابراین مک فال از طریق صفحه توییتر قادر به جلب افکار عمومی مردم روسیه نیست. با این حال استفاده وی از رسانه‌های اجتماعی، نام مک فال را بر سر زبان‌ها آورده و امکان ارتباط مستقیم مخاطبان با وی را فراهم کرده است.

مک فال در مصاحبه‌ای می‌گوید که وی به پیشنهاد هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا از صفحه توییتر استفاده می‌کند.

مک فال ادامه می‌دهد: پیام هیلاری کلینتون این بود که «دیپلماسی آمریکا باید فراتر از ملاقات با همتایان ما در وزارت امور خارجه باشد.»

وزارت امور خارجه روسیه بارها مک فال را متهم به تحریف و دروغ پراکنی در رابطه واشنگتن و مسکو در میان دانشجویان عالی اقتصاد کرده است.

مک فال نیز در فضای مجازی با ارائه پاورپوینت‌هایی مبنی بر این موضوع از خود دفاع کرده است. کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد که در فضای مجازی شاهد این موضوع بود، این را اولین جنگ توییتری نامید.

بیلدت در صفحه توییتر خود نوشت: من شاهد هستم که وزارت امور خارجه روسیه یک جنگ توییتری علیه مک فال، که 251600 نفر در مسکو صفحه توییترش را دنبال می‌کنند، به راه انداخته است. دنیای جدید به جای دنبال کردن سلاح هسته‌ای به دنبال جلب افکار عمومی در دنیای مجازی است.

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول