«عدم دسترسی به یک شبکه اجتماعی، موجب انتخاب فضای دیگری برای تعامل های اجتماعی می‌شود»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خبرگزاری دانا، مدیر گروه پژوهش های رسانه های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استفاده از تکنولوزی جدید باعث شده که دولت ها درارتباط تنگاتنگی با مردم قرار بگیرند. این ارتباط مستقیم می تواند جایگاه دولت و مردم را در ایران نسبت به گذشته تغییر دهد و دولت راپاسخگوتر از گذشته کند.

وی افزود: دنیا در مسیر دو طرفه شدن  و دیالوگ پیش می رود و با این اوصاف تکنولوژی نیز در حال پیشرفت به همین سو است. در حال حاضر دولتمردان باید حرف مردم رابشنوند و رسانه ها می توانند در این حوزه نقشی موثرتر از گذشته داشته باشند.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: هر روزه رسانه های زیادی درحال تشکیل یا به روزرسانی خود هستند. این رسانه ها اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، شبکه ای عظیم را تولید خواهند کرد که هیچ قدرتی جلودار آنان نخواهد بود.

این استاد ارتباطات اظهار کرد: بهره برداری از رسانه های نوین و فضای سایبری در حد یک انقلاب، زندگی مردم را دستخوش تحول می کند. فیلترینگ نمی تواند راه ورود به فضای مجازی را ببندد؛ چون تعدد شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر موجب شده که افراد در صورت عدم دسترسی به یکی از این سایت ها، فضای دیگری را برای تعامل های اجتماعی انتخاب کنند.

مدیر گروه پژوهش های رسانه های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی، فضایی به وجود آورده اند که مردم به شکل مستقیم می توانند با دولت در ارتباط بوده و پاسخ خود را دریافت و نظر خود را بیان کنند.شکل گیری این ارتباط دوسویه و دیالوگی، علاوه بر تاثیری که در داخل کشور دارد، در روابط خارجی کشور نیز سهم بسزایی ایفا می کند. دیگر تنها بازیگران دیپلماسی خارجی سفارتخانه ها و سفیران آن نیستند، بلکه نقش اصلی، از آن مردم است.

وی تاکید کرد: من فضای مجازی را بی خطر نمی دانم  بلکه  معتقدم باید آگاهانه وارد آن شده و از آن استفاده کنیم، اما دور کردن مردم از تکنولوژی و فضای مجازی با هشدار و تهدید نمی تواند نتیجه بخش باشد؛ بنابراین باید در مسیر بالا بردن سواد رسانه ای مردم گام برداریم و اینگونه در میان مردم تغییر نگرشی نسبت به فضای سایبری ایجاد کنیم.

سلطانی فر افزود: شکل گیری چتری بزرگ بر روی تمامی رسانه ها می تواند از آنها قدرتی بزرگ بسازد و رسانه های این چنینی می توانند رسانه های دیگر را در برگرفته و با ایجاد بستری مناسب تبدیل قدرتی بزرگ شوند و آن زمان است که قادر خواهند بود جلوی هرگونه فشاری  را بگیرند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول