شبکه های اجتماعی «مفهوم زیبایی» را می سازند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مش ایبل، آیا شما نیز از کسانی هستید که فکر می کنند زیبایی معیارهایی ثابت داشته و در گذر زمان، مکان و فرهنگ تغییر نمیکند؟

مظالعه اخیر بر 1000 زن 18 تا 64 ساله در ایالات متحده امریکا نشان داد که 63% این زنان معتقدند که شبکه های اجتماعی در تعریف ما از  مفهوم زیبایی بیشتر از رسانه های چاپی تاثیرگذارند.

داو (Dove) در ده سال پیش تحقیقی انجام داد که با توجه به نتایج آن 23 درصد از زنان تصور می کردند که کنترلی بر روی زیبایی خود ندارند. از آن موقع، این درصد بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است.

جس وینر، یکی از مسئولان رده بالای شرکت داو، در این باره می‌گوید:«ما امروزه زنان بیشتری را می‌بینیم که تعریف مستقل خود را از زیبایی دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها برای تعریف خود از زیبایی مسئولیت پذیری دارند. آنها دیگر به منابع بیرونی ای که تعریفی از زیبایی ارائه می‌کند کمتر اعتنا نموده و به سلایق خود مراجعه می‌کنند.»

در این هفته، فیلم کوتاه 7 دقیقه ای با نام Selfie در فستیوال ساندنس فیلم (Sundance Film Festival 2014) اکران شد. این فیلم داستان گروهی از نوجوانان و مادرشان بود که باید از خود عکس‌هایی می انداختند که نابه‌هنجاری های ظاهریشان را نشان دهد. به دلیل اکران این فیلم، تحقیق مذکور بیشتر سر زبان ها افتاد.

وینر می‌گوید:«شبکه های اجتماعی به طور شفافی ما را به درکی که از زیبایی داریم پیوند می‌دهد و این امر، به دلیل محیط بصری ای است که این شبکه ها دارا هستند. روزانه، ما هزاران هزار عکس را می‌بینیم که پشت سر هم در این شبکه ها پست می‌شوند. این موضوع به دلیل فرصتی که برای بازنگری در تعریف زیبایی ایجاد می‌کند، بر روی مفهوم زیبایی تاثیر می‌گذارد.»

ولی نمیتوان این موضوع را رد کرد که شبکه های مجازی فرصتی برای عکس العمل های منفی و مثبت ایجاد می‌کند.

او می‌گوید:« در برخی از مواقع، ما توجه زیادی به یک ترول نویس می‌کنیم، ولی در کل، مردم توانایی خود را برای استفاده مثبت از شبکه های اجتماعی صرف می‌کنند. برای اولین بار، ما در انتها عکس های خودمان را گرفته، آنها را کنترل کرده، تصاحب کرده، و به صورتی که می‌خواهیم به اشتراک می‌گذاریم. نهایتا، چیزی که ما تصاحب کرده، ویرایش کرده و به اشتراک می‌گذاریم، داستان مفهومِ زیبایی است.»

یکی از یافته های فریبنده این تحقیق، مقایسه تعریف یک مادر از زیبایی و همان تعریف از سوی دخترش است. مواردی که نابهنجاری به حساب می‌آیند، نسل به نسل تنزل می‌کند. این تحقیق نشان داده است که 63 درصد از مادران تعریف زیبایی را از دخترانشان می‌آموزند. به قطع و یقین، در این زمینه شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی داشته اند.

مترجم: محمد مرتجی

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول