Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 96

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 98

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 260

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 262

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 283

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 351

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/majazist96/public_html/wp-content/plugins/wp-jalali/lib/date.php on line 353
شبکه ملی اطلاعات یک حرکت «بسیار امیدوارکننده» است – مجازیست

شبکه ملی اطلاعات یک حرکت «بسیار امیدوارکننده» است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» محمدحسن نامی در گفتگو با جوان‌آنلاین، با اشاره به کارهایی که در حوزه فضای مجازی انجام شده است گفت: در واقع هر روز مي‌بينيم كار جديدي مثل فضاي شوراي مجازي كه مورد توجه حضرت نيز آقا بوده و كار بسيار اساسي است، به خوبي انجام شد و فرد خوب و آگاه به عنوان دبير آن مشخص شد و جلسات آن منظم برگزار مي‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: آن اختلافي كه قبلا بين ما و شورا بود از بين رفته و اين نشان دهنده اين است كه روز به روز در حال پيشرفت است.

نامی با ابراز خرسندی از مراحل پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: شبكه ملي اطلاعات امروزه يك ضرورت است و آقاي دكتر واعظي خيلي خوب كار را دنبال مي‌كند. اين شبكه ملي اطلاعات به اين گونه است كه ما در كشور محتواي بسيار داريم اما اين نمي‌تواند يك جا قرار بگيرد اگر يك جا قرار بگيرد و در يك ديتا سنتر قرار گيرد و دولت الكترونيك بر روي آن قرار بگيرد. نياز جامعه امروزه جمهوري‌اسلامي اعم از خانوارها، مشاغل و دولت اين است كه اين شبكه اجرا شود چرا كه صرفه‌جويي اقتصادي و حوزه كارآفريني دارد و عدالت در رساندن خدمات و اطلاعات، آموزش و امور اجرايي دولت به مردم و مردم به دولت كاملا رعايت مي‌شود. الحمدلله اين هم روند خوبي را در پيش گرفته است و حوزه سازمان تنظيم مقررات شكل خوبي را گرفته و به طور كل روند روند رضايت‌بخش و خشنود كننده‌اي است.

وزیر سابق ارتباطات با بیان اینکه اينترنت يك امكاني است در اختيار دولت آمريكا اينكه همه گونه استفاده‌اي از آن مي‌توان كرد هم استفاده امنيتي است و هم جمع‌آوري اطلاعات‌ اقتصادي، سياسي، فرهنگي و… گفت: اما امروزه آمريكا به منظور تحميل اراده خود به كشورهاي جهان دو كار را انجام مي‌دهد. ابتدا اينكه تلاش مي‌كند با اشرافيتش بر گفتمان بين‌الملل و مردم اين اراده خود را هر جا كه ضرورت داشته باشد تحميل كند و اين يكي از اهداف مهم اوست. به نظر من اين خيز جديد آمريكاست. دوم سايت‌هاست كه امروزه همه جا استفاده مي‌شود. امروزه اذهان عمومي مردم در سايت‌ها جاري است.

نامی ادامه داد: سايت‌هايي مانند گوگل، ويكي‌پديا، ويكي‌مديا، يا دو سايتي كه زير نظر مكروسافت است.بينگ‌مپ، ويرچو، ياهو و… مثلا سايتي مثل گوگل كه متعلق به يك شركت اسرائيلي است در هشت ماه گذشته ده سرويس جديد ارائه داده است.  اين سايت تلاش مي‌كند همه آنچه كه مردم مي‌خواهند، انجام دهد. تلاششان بر اين است آنچه در اذهان مردم وجود دارد در تمام اين سايت‌ها جاري شود تا بتوانند اشرافيت داشته باشند. اگر شما براي اولين بار با لپ‌تاپ يا كامپيوتر به اينترنت وصل مي‌شويد اين فينگرپرينت‌ها نوك انگشتان و مانيتور چشم شما را اسكن مي‌كنند. يكي از روش‌هاي شناسايي نخبگان ما از همين مسير است اما باز هم اين دليل نمي‌شود كه ما خود را محدود كنيم.

وی با اشاره به اینکه چين به خاطر اينكه يك شكست ايجاد كند، شبكه ملي اطلاعات را فراهم كرده است افزود: نظر حضرت آقا هم همين بوده و در حال حاضر هم به سرعت، وزير ارتباطات اين موضوع را دنبال مي‌كنند و اين براي ما مهم‌ترين موضوع است كه بتوانيم هر چه زودتر اين شبكه ملي اطلاعات‌مان را تشكيل دهيم تا از مزاياي اينترنت بهره‌مند شويم اما بايد هم جوانان و هم مردم بدانند خطراتي هم دارد و اين را هم مي‌توان با آموزش انجام داد چون مردم ما مردمي هستند كه كشورشان و اسلام را دوست دارند اما بايد بيشتر با آنها صحبت شود.

وزیر سابق ارتباطات با انتقاد از برداشت‌های سیاسی از شبکه ملی اطلاعات گفت: از اين موضوع بسيار استفاده سياسي مي‌شود و مي‌گويند كه ايران به دنبال اين است كه محدوديت ايجاد كند و اطلاعات مردم را به دست آورد همان موضوعي كه ما در خصوص آنها مي‌گوييم آنها مي‌گويند جمهوري اسلامي به دنبال انحصار اطلاعاتي در اين زمينه است و مي‌خواهد خودش اطلاعات مردم را به دست آورد. چگونه ما مي‌توانيم از طريق آموزش بگوييم مسئله‌ چيز ديگري است و هم تجربيات كشورهاي ديگر را به مردم بگوييم كه كشورهاي ديگر از اين آسيب جلوگيري مي‌كنند؟

نامی با تاکید براینکه ایران، سال‌هاست هدف ستیز استكبار است، گفت: اما همان‌طور كه عرض كردم كه اين دليل نمي‌شود از اينترنت استفاده نكنيم چيني‌ها شبكه اطلاعات خودشان را تشكيل دادند و تمامي محتوايي كه دارند در اين شبكه قرار دادند همه خدمات را از طريق شبكه ملي اطلاعات‌شان را به مردم مي‌دهند. اين روند مورد توجه ما نيز است البته عرض كردم كه حركتي كه من در وزارت ارتباطات ديدم يك حركت بسيار اميدواركننده است و نظرم اين است كه در آينده بسيار نزديك در كشورمان موفقيت زيادي در حوزه آي‌سي‌تي و فضاي مجازي شاهد باشيم.

وزیرسابق ارتباطات در پاسخ به سؤالی درخصوص برنامه اینترنت حلال در دوران دولت دهم، گفت: در دنياي اسلام نوع حلال همه چيزي را بررسي مي‌كند در حال حاضر غذاي حلال در كشورهايي حتي مثل فرانسه و انگليس نيز مطرح است حتي غير مسلمانان هم از غذاي حلال استفاده مي‌كنند در حال حاضر شما به تركيه مي‌رويد باز هم گردشگري حلال دارد كه در آن مقرارت شرعي اسلامي كاملا رعايت شود. در اينترنت هم همين است. در اينترنت وقتي بررسي مي‌كنيد مي‌بيند حدود 67 درصد بهره‌برداري علمي از آن مي‌شود و نزديك 27 تا 30 درصد بهره‌برداري اقتصادي،‌تجاري،‌هنر، بازرگاني و … مي‌شود بين 6 تا 7 درصد بهره‌برداري خلاف مي‌شود. اين آمار خلاف همان سازمان‌هايي هستند كه سعي مي‌كنند فساد را در كشوري مثل ايران بيشتر كنند. ما به دنبال اين هستيم كه خود كشورهاي اسلامي خيلي تقاضا دارند كه اصلا يك شبكه اينترنتي مستقل از اينترنت غرب ايجاد كنيم كه اين موارد خلاف و مجرمانه را از آن حذف كنيم.

وی ایجاد شبکه ملی اطلاعات را لازمه اجرایی شدن این طرح دانست و افزود: اولا كه بايد شبكه ملي اطلاعات هر كشور تشكيل شود بعد اينها مثلا ديتا سنتري كه بر روي شبكه ملي اطلاعات وصل مي‌شوند مي‌توانند كاربران با كدها و واژه‌هاي مختلف كه به آنها داده مي‌شود، ورود داشته باشند اما هر كس به اندازه نيازش. به راحتي مي‌توان در كشورهاي اسلامي شبكه اينترنتي حلال ايجاد كرد و به همه سرويس دهند اما ضرورت دارد كه محتوا به زبان‌هايي كه كشورها تقاضا دارند ترجمه شود. زماني اين كار مناسب است كه شما اطلاعات محتوايي كه در ديتا داريد هر كس در هر كجا با زدن يك كليك بتواند آن مطالب را به صورت صفر و يك با زبان خودش دريافت كند نه اينكه فارسي باشد كه اينگونه تاثير ندارد.

نامی در خصوص نگرانی‌ها درباره فیس‌بوک و رفع فیلتر آن، گفت: به هر صورت ما به مراحل جديدي وارد مي‌شويم كه دقيقا فيس‌بوك در آنها گم مي‌شود. در حال حاضر باز هم استكبار اين كار را انجام مي‌دهد و ظرف دو سال آينده از روي موبايل هر نفر مي‌تواند 18 خدمات ارائه دهد يعني همه كار شما به موبايل شما ختم مي‌شود و ديگر فيسبوك در آن فراموش مي‌شود. ما بايد براي آينده فكري كنيم كه البته حركت جديدي كه اينها انجام مي‌دهند اين است كه اين اطلاعات را با زبان اقوام در دنيا تحويل دهند.

وی ادامه داد:‌ اين خود به نظر من خيز جديدي است كه در راستاي همان جريان‌‌سازي شد و بايد پذيرفت كار فيسبوك كنار مي‌رود و مسائل جديدي مي‌آيد. فضاي آي‌سي‌تي امروزه در دنيا بسيار تاثيرگذار است و مانند يك سيل خروشان در حال آمدن است فرصتي نيست تا جلوي آن را سد كرد فقط اين فرصت وجود دارد كه به گونه‌اي شنا كرد كه غرق نشويم. به نظر من يك سياست‌گذاري جهاني براي موبايل وجود دارد كه در حال حاضر در كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه به سرعت در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. برخي از سازمان‌هايي كه اهداف كلاني را در جهان دنبال مي‌كنند و حتي يارانه مي‌دهند براي آنكه موبايل سريع‌تر در اختيار مردم قرار گيرد البته قيمت موبايل اين نيست كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد برخي كشورهاي سازنده سوبسيد دريافت مي‌كنند كه به سرعت موبايل در اختيار مردم قرار گيرد چون احساس مي‌كنند وقتي اين موبايل در اختيار مردم قرار گيرد فضاي مجازي و فضاي دريافت ديتا در اختيار آنهاست تا بتوانند جهان را همسو با خواسته‌هاي خود كنند كه در اين زمينه تنها راه ما همان توسعه شبكه ملي است.

نامی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به همه‌گیر شدن استفاده از فضای مجازی گفت: امروزه بحث سكند لايف(زندگي دوم) به كشور ما هم كشيده شده و اين بايد مديريت شود. امروزه حدود چهار و دو دهم تا شش و دو دهم ساعت وقت مفيد يك جوان در اروپا در اين حوزه مصرف مي‌شود و در كشور ما نزديك به يك تا دو ساعت هم حدودا متغير است  وقت يك جوان در روز متوجه بهره‌برداري از آن فضا بدون آن چيزهايي كه روش‌هاي مناسبي كه بايد استفاده شود را  عرض مي‌كنم مثلا امروزه آويتاريسم سابق يك فردوسي بود و رستم و سهرابي و اسفنديار را ترسيم مي‌كرد به عنوان آو‌يتار همه استفاده مي‌كردند در حال حاضر هر فرد در فضاي مجازي آويتار خود را در فضاي مجازي ايجاد مي‌كند و با آن درگير است ما براي اين حوزه بايد هميشه فكر كنيم و يك برنامه‌ريزي مناسب و كارآمد را پيش‌بيني كنيم.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان در پاسخ به این سؤال که بهترین اقدامی که در دوره وزارتتان انجام دادید چه بوده است؟ گفت: بهترين كاري كه ما انجام داديم سعي كرديم به وزراتخانه نظم و مقررات دهيم چون هر روز مي‌گفتند وزارتخانه بايد منحل شود و از بين برود اين وزارتخانه كليدي‌ترين و استراتژيك‌ترين وزارتخانه است و من نمي‌دانم چگونه مي‌خواستند آن را منحل كنند. اين در صدر برنامه‌هاست كه اين وزراتخانه بايد روز به روز تقويت شود البته الان با ارتباط خوبي كه دكتر واعظي با مجلس دارد و مجلس هم پشتيباني مي‌كند يك ماده جديد هم براي تقويت اين وزارتخانه در نظر گرفتند كه من جديدا شنيدم كه قسمتي‌ از درآمدها به شبكه زيرساخت برگردد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول