افشای جاسوسی‌های امریکا لزوم استفاده از شبکه ملی اطلاعات را توجیه می‌کند

به گزارش «وبلاگ نیوز» علی حکیم جوادی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات، در گفتگو با دانا تاکید کرد: به نظرم موضوع شبکه ملی اطلاعات خاص کشور ما نیست، متاسفانه گاهی عده ای خواسته یا ناخواسته به این شبکه برچسب های امنیتی زدند و سعی کردند موضوع را امنیتی کنند. از این رو برای پذیرش آن مقاومت هایی به ویژه از سوی قشر جوان صورت گرفت و انتقادهایی هم به آن شد.

افشاگری‌های «اسنودن» استفاده از شبکه ملی اطلاعات را توجیه می‌کند

وی ادامه داد: اما همانطور که بارها و بارها تاکید شده است اولین مزیت ایجاد چنین شبکه هایی مزیت اقتصادی آن است. شبکه ملی اطلاعات شبکه ای است که در آن اطلاعات خام در داخل کشور تولید و مصرف می شود و این یعنی عملا هزینه های تولید و انتقال داده، کمتر از ۱۰ درصد هزینه های کنونی برای کشور تمام می شود. همچنین این شبکه می تواند در آینده منبع ایجاد بسیاری از مشاغل باشد. در هرحال تمامی کشورهای دنیا این عنوان را با تعاریف مختلف دارند و به شدت نیاز است این شبکه در کشور ماهم ایجاد شود.

حکیم جوادی با اشاره به افشاگری‌های «اسنودن» در خصوص جاسوسی امریکا از کاربران اینترنت، افزود:این اتفاقات حتی داشتن نگاه امنیتی به این شبکه را هم توجیه کرد و کشورها متوجه شدند که داشتن این شبکه به لحاظ امنیتی هم قابل تامل است مبنی بر اینکه آیا در شبکه اینترنت جهانی به راحتی هر نوع اطلاعاتی را می توان رد و بدل کرد یا نه؟

رئیس سایق سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: البته باید بگویم جنس امنیت در شبکه ملی اطلاعات فرق می کند و برمی گردد به حفاظت از حریم خصوصی؛ ضمن اینکه امنیت ملی هم قطعا مهم است. علاوه بر این به لحاظ اجتماعی هم می توان گفت با راه اندازی این شبکه می توانیم دست به تولید محتوا در داخل کشور بزنیم که برروی تمام ابعاد زندگی شهروندان، حتی در رفاه مردم تاثیر می گذارد.به عنوان مثال از طریق آموزش از راه دور که در این شبکه اتفاق می افتد می توانیم کاهش تردد و ترافیک و کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات صرفا ساخته و پرداخته وزارت ارتباطات نبود بلکه یک مصوبه قانونی بود که در قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسیده بود و وزارت ارتباطات ملزم شده بود متولی راه اندازی این شبکه شود و بنابراین تا پایان برنامه پنچم باید این اتفاق بیفتد. همچنین قطعا در برنامه های آتی هم باید تکمیل آن مد نظر قرار داده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه گزافی خرج شده است، گفت: در دولت دهم گاهی شنیده می شد که دوستان رسانه ای بحث هایی مطرح می کردند مبنی بر اینکه برای راه اندازی این شبکه پول های کلانی هزینه شده است.در اینجا باید بگویم برای راه اندازی این شبکه، محدودیت هایی از قبیل محدودیت بودجه در دولت گذشته وجود داشت و تا آن زمان که من در راس کار بودم، هزینه صورت گرفته در کل کشور چیزی در حدود ۳۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ کمک هایی را که برای گسترش خدمات این شبکه به استان ها کرده بودیم را هم شامل می شود.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات افزود: این در حالیست که در دولت یازدهم بودجه قابل توجهی در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است و از سوی دیگر توجه ویژه رییس جمهوری به این حوزه مشکلات اجرایی وزارت ارتباطات دولت یازدهم را بسیار کمتر کرده است. در هر حال من معتقدم آینده بهتری را می توان برای این شبکه متصور شد و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

باید بپذیریم در خصوص فیلترینگ به لحاظ فنی هنوز نتوانسته‌ایم به یک حد مطلوب برسیم

حکیم‌جوادی در خصوص وضعیت فیلترینگ کشور نیز گفت: واقعیت این است که مساله فیلترینگ همیشه در کشور ما برای کاربران معنای منفی به همراه داشته است. ابتدا این نگاه بد ما به فیلترینگ باید تغییر کند. جایی در دنیا نیست که فیلترینگ اعمال نشود. فیلترینگ دارای پارامترهای صفر و یکی نیست که من بگویم با فیلترینگ موافقم یا مخالفم.

وی ادامه داد: در کشور ما ممکن است در زمینه فیلترینگ پارامترهایی متفاوت از دیگر کشورها وجود داشته باشد اما فیلترینگ در همه کشورها با تعاریف متفاوت اعمال می شود. من معتقدم آنچه در کشور ما مشکل دارد عدم هماهنگی لازم در حوزه فیلترینگ است. از این روست که شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده جلوی فعالیت های دستگاه ها و ارگان هایی را که هرکدام از منظر خود ورود پیدا کرده اند را گرفته و درصدد است در این حوزه هماهنگی ایجاد کند.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: باید بپذیریم که به لحاظ فنی هنوز نتوانستیم در زمینه فیلترینگ به یک حد مطلوب برسیم مشکل دیگر در این زمینه این است که برای اعمال فیلترینگ در کشور محدودیت فنی داریم و چون راه حل فنی مناسبی در این زمینه نداریم پروتکل را می بندیم و اینگونه می شود که حتی برای انجام یک تحقیق دانشگاهی هم با مشکل مواجه می شویم.

حکیم جوادی گفت: بنابراین اگر این را بپذیریم که به لحاظ فنی هنوز نتوانستیم در این زمینه به یک حد مطلوب برسیم و باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهیم تا بتوانیم مشکل فیلترینگ را با کمک تکنولوژی بومی برطرف کنیم.

وی درخصوص فیلترینگ فیس بوک گفت: فیس بوک هم ادامه همین موضوع است من معتقدم که اگر بتوانیم به لحاظ فنی صفحه های نامناسب را ببندیم نیازی نیست کل این شبکه اجتماعی را از دسترس کاربران خارج کنیم.

حکیم جوادی ادامه داد: در زمینه فیلترینگ من اصلا نگاه سلبی را نمی پسندم و باید نگاه ایجابی را جایگزین آن کنیم و بتوانیم محتوای مناسب قابل رقابت با این شبکه های اجتماعی تولید کنیم.خیلی ها برای ارتباط با دوستانشان به این فضا می روند بنابراین ما باید یک شبکه اجتماعی بومی قایل رقابت با فیس بوک ایجاد کنیم و اینگونه کاربران را به سمت شبکه های اجتماعی و محتواهای داخلی سوق دهیم.

وی تاکید کرد: ما هنوز در این زمینه کاری انجام ندادیم باید تیمی تشکیل شود و کارشناسانه تلاش کنیم که این دغدغه را یکبار و برای همیشه برطرف کنیم.

تمامی فعالیت‌های کاربران رصد می‌شود نه فقط در شبکه‌های اجتماعی داخلی!

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات، گفت: راهکار من برای رفع معضل فیلترینگ که در حال حاضر کشور با آن مواجه است این است که هر کاربری برای خودش یک IP داشته باشد، این رصد کردن کاربران هم در اینترنت جهانی شدنی است و هم در شبکه ملی اطلاعات و از این طریق و با تحلیل رفتار کاربران مساله فیلترینگ منتفی می شود.

حکیم جوادی در پاسخ به این سؤال که یعنی با رصد شدن کاربران مخالفتی ندارید و آن را تجاوز به حریم شخصی کاربران تلقی نمی کنید؟ گفت: مطمئن باشید در حال حاضر هم کاربران و تمام فعالیت های آنان در فضای مجازی دیده می شود منتها افراد الان نمی دانند که در حال رصد شدن هستند. اما اینکه به عنوان شیوه اعمال نظارت نمی توان از آن استفاده کرد به این دلیل است که مشکل حقوقی دارد.

وی تاکید کرد: از این رو یکی دیگر از مشکلات فضای مجازی کشورمان این است که در حوزه فضای مجازی قوانین حقوقی کم داریم. بنابراین به لحاظ حقوقی باید چارچوب ها تعریف شود و همچنین فرهنگ سازی کرد تا کاربران مطلع شوند که دیده می شوند. درواقع در بحث رصد کردن مشکل فنی وجود ندارد.

وی در خصوص عرضه VPN در کشور گفت: اینگونه نیست که کاربران صرفا به خاطر دسترسی به محتواهای مستهجن VPN خریداری می کنند، بلکه کاربر می خواهد مشکلش را حل کند و به محتوای مورد نظرش که به هر دلیلی فیلتر شده دسترسی پیدا کند. به طور کلی همانطور که گفتم من معتقدم باید در این فضا نگاه ایجابی داشت و نه سلبی.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول