پروژه جدید فیس‌بوک؛ خرید پهباد برای اینترنت رایگان

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از دانا، فیسبوک علاقه مند است این پهپادهای بلند پرواز را برای پوشاندن بخش هایی از جهان که به اینترنت دسترسی ندارند به کار گیرد.

فیسبوک به عنوان  یکی از حامیان اصلی پروژه Internet.org ،  که هدفش فراهم آوردن دسترسی به اینترنت ارزان برای ۵ میلیارد نفر فاقد ارتباط در جهان است،  مشغول مذاکره برای خرید شرکت تایتان ارسپیس شده است.

در صورتی که این معامله سربگیرد، شرکت  تایتان ارسپیس، کارش را با ساختن ۱۱ هزار فروند از خودروهای فضایی بی سر نشین، مشخصا مدل Solara 60 ادامه خواهد داد.

نمونه ای از این خود روها برای نخستین بار سال پیش در یوتیوب رونمایی شد. این پهپادها «ماهواره های جوِّی » هستند که می توانند اکثر عملیات یک ماهواره را انجام دهند، اما هم ارزانتر هستند و هم کارآیی بیشتری دارند. از جمله کارهایی که از این پهپاد ها بر می آید، می توان از  کنترل هوا، کشف بلایای طبیعی،  تصویر برداری از زمین و ارتباطات. البته ایجاد ارتباط میان مردم جهان، علاقه مندی فیسبوک به این پهپاد ها را باعث شده است.

مدل های solara 50- 60  می توانند  هنگام شب با استفاده از باطری های داخلی پرتاب شوند، و وقتی خورشید طلوع کرد،  انرژی کافی برای صعود به ارتفاع ۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح دریا ذخیره کنند، و می توانند برای پنج سال بدون نیاز به  فرود آمدن یا تجدید سوخت در آن جا باقی بمانند. چنین قابلیت هایی این پهپادها را برای سیستم های اینترنتی منطقه ای، مانند آنچه Internet.org  تمرکز بر آن خواهد داشت، ایده آل است.

تاسیسات شرکت خصوصی تایتان ارسپیس در ایالت نیومکزیکو قرار دارد، و ریاست آن را در حال حاضر ورن رابورن بر عهده دارد.  این شرکت در سال ۲۰۱۲  توسط  ماکس یانی برای تولید آنچه «آتموستات» نامیده می شود  تاسیس شد. آتموستات نوعی از خودرو است که کار ماهواره های نزدیک به زمین را با قیمتی بسیار کمتر انجام می دهند.

تعیین محل قرار گرفتن «ماهواره ها» مهم است،  عقیده این بوده است آنها  بالای حریم فضایی تعیین شده توسط  سازمان هوا– فضای فدرال در آمریکا  قرار گیرند.

به گفته کارشناسان اگر پروژه فیسبوک بتواند از طریق پهپادها اینترنت ضعیف اما رایگان برای کشورهای در حال رشد فراهم آورد،  ممکن است یک شکل اولیه WhatsApp در دسترس کاربران آن قرار گیرد. این کاربران ممکن است قادر نباشند از طریق اینترنت مجانی عکس بفرستند یا ببینند، اما قادر خواهند بود پیام بفرستند و اطلاعات به روز شده را بدون پرداخت پول مشاهده کنند.

در حال حاضر که بهای ارتباطات تلفنی ارزانتر می شود، بیشتر هزینه ها و مخارج ارسال اطلاعات است که وب را برای بیشتر جهانیان گران و غیر قابل دسترس کرده است. اما مردمی که توان خرید سرویس اینترنتی ندارند، با استفاده از این پهپادها می توانند به فیسبوک دسترسی پیدا کنند و به برطرف ساختن این مشکل کمک کنند.

سوالی که برای بسیاری مطرح شده این است که ایجاد شبکه اینترنت رایگان چه نفعی برای فیسبوک دارد؟ زیرا استفاده کنندگان از اینترنت رایگان اکثراً  قدرت خرید ندارند، و پخش آگهی فایده ای برای صاحبان صنایع ندارد.

پاسخ این است که گذشته از جنبه انسانی پروژه Internet.org  ، وقتی پای کسب و کار و تجارت به میان می آید، فیسبوک به دراز مدت می اندیشد. این شرکت امیدوار است در گذر زمان هر کسی در جهان بتواند از عهده دسترسی به اینترنت و  تلفن های هوشمند برآید – که می توان به آنها در بالا بردن آگاهی های اقتصادی  و افزایش قدرت خرید  کمک کند.

بنابراین اگر فیس بوک بتواند از پهپادها برای نخستین تجربه افراد با اینترنت استفاده کند،  آنها احمالا عمیقا به سرویس شبکه اجتماعی گره خواهند خورد و سرانجام به یک استفاده کننده سود بخش دائمی تبدیل خواهند شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول