هجوم دانش آموزان به شبکه های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از دانا، استفاده بیش از حد دانش آموزان از اینترنت و شبکه های اجتماعی، میزان نفوذ نرم افزارهای چت در مدارس نشان دهنده این است که دانش آموزانی که تا دیروز به راحتی می توانستند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند امروز ارتباطات مجازی را ترجیح می دهند.

 گرایش دانش آموزان ابتدایی به شبکه های اجتماعی

با آمدن نرم افزار اندروید و قابلیت های فراوان آن، میانگین سنی استفاده از شبکه های اجتماعی به شدت کاهش یافته است و نرم افزارهایی مانند لاین، وایبر، ویچت، تانگو، واتس آپ و کوکو یار دانش آموزان در مدارس شده اند به طوری که این نرم افزارها در مدارس ابتدایی نیز نفوذ پیدا کرده است.

مریم می گوید من اغلب ساعات روز را در فیسبوک و تانگو و وایبر هستم و با دوستانم ارتباط دارم.

وی اظهار می کند: این شبکه های اجتماعی ویژگی مثبتی که دارند این است که نیازی به هزینه sms و تماس نیست و به راحتی در یک گروه می توانیم قرار بگذاریم و بیرون برویم بدون اینکه نیازی باشد که با چندین نفر تماس بگیریم.

مریم عنوان می کند: البته آسیب هایی در این شبکه های اجتماعی وجود دارد و شاید افرادی در این شبکه ها باشند که بخواهند از افراد سوء استفاده کنند اما اگر کسی با هر شخصی در این شبکه ها دوست نشود، مشکلی برایش بوجود نمی آید.

اینترنت؛ تنها سرگرمی دانش آموزان

فریبا دانش آموز دیگری است که با اینترنت انس گرفته و اظهار می کند: اگر اینترنت نباشد هیچ سرگرمی دیگری ندارد.

فریبا با انتقاد از عملکرد صدا و سیما اظهار می کند: تلویزیون ایران یک سریال را درست می کند و در تمام شبکه ها همان را پخش میکند.

 وی می گوید: ما نمی توانیم خود را محدود به سریال های تکراری تلویزیون کنیم و لذت استفاده از سرگرمی های جذاب اینترنت و استفاده از چت را از دست بدهیم.

حسین دانش آموز اول دبیرستان اوقات فراغت خود را در کلاس های زبان می گذراند.

وی که ۱ سال عضو شبکه اجتماعی فیس بوک بوده است، اظهار میکند از این شبکه خسته شده و ملاقات های حضوری را به صحبت اینترنتی ترجیح می دهد.

حسین با انتقاد از برنامه های تلویزیونی اظهار میکند: تلویزیون برنامه ای خاص برای سرگرمی هم سن و سالان من ندارد و من نمی توانم خودم را محدود به برنامه های تلویزیون کنم.

 آرمان در ادامه صحبت های حسین در خصوص نحوه استفاده از اینترنت می گوید یکساعت در شبانه روز را در شبکه های اجتماعی می گذراند.

گوگل پلاس؛ محبوبترین شبکه نزد دانش آموزان

وی ادامه می دهد: من در همه شبکه ها عضو هستم و همه جا اکانت دارم اما بیشتر اوقات در گوگل پلاس هستم.

آرمان ضررهای شبکه اجتماعی را بیشتر از فوایدش می داند و می گوید افرادی را دیده است که متضرر این شبکه ها شده اند.

 آرمان با اشاره به اینکه اکثر دانش آموزان همکلاسی اش عضو شبکه های اجتماعی هستند، ابراز می کند: از لحاظ آماری به نظر من تنها یک درصد بچه ها عضو این شبکه ها نیستند.

پیشنهاد دانش آموزان برای افزایش نظارت والدین بر فرزندان

این دانش آموز پیشنهاد می کند: بهتر است والدین هنگام استفاده بچه ها از اینترنت تا حدی به کارشان نظارت داشته باشند.

علی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی که اطلاعات کاملی از تمامی شبکه ها دارد می گوید: متأسفانه اکثر دانش آموزان بدون آگاهی وارد این شبکه ها می شوند و از ضررهای آن اطلاعی ندارند.

علی با انتقاد از عدم آگاهی معلمان می گوید: معلمان باید بتوانند دانش آموزان را از خطرهای این شبکه ها آگاه کنند، اما معلمانی که بیشترشان نمی دانند این شبکه های اجتماعی چیست چگونه می خواهند دانش آموزان را راهنمایی کنند.

هشدار پلیس فتا در خصوص افزایش نفوذ چت در مدارس

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی، در این باره اظهارداشت: با همه گیر شدن استفاده از موبایل و روی کار آمدن اندروید و قابلیت های آن روز به روز شاهد میزان افزایش نفوذ چت و نرم افزارهای آن در میان نوجوانان و جوانان هستیم.

سرهنگ محسن عرفانی با بیان اینکه استفاده از چت و عضویت در شبکه های اجتماعی در میان دانش آموزان مدارس روز به روز در حال افزایش است، تصریح کرد: اقدامی که آموزش و پرورش انجام داده است و استفاده از موبایل را در مدارس ممنوع کرده است، بهترین راه است که دانش آموزان از این شبکه ها فاصله بگیرند.

عرفانی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش آموزان از طریق یک memory کوچک دنیایی از اطلاعات را در برابر خود می بینند، ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس بهترین راهکار بوده است که آموزش و پرورش اقدام به انجام آن کرده است.

وی افزود: نحوه استفاده صحیح از اینترنت در خانواده ها نیز باید نهادینه شود؛ چرا که خانواده بهترین دوست و همراه نوجوان است. پس باید بر روی عملکرد دانش آموز نظارت غیر مستقیم داشته باشد.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به آسیب پذیری نوجوانان، خاطر نشان کرد: نوجوانانی که خیلی راحت به اینترنت و چت دسترسی دارند به خاطر شرایط سنی دچار بلوغ زود رس می شوند و خیلی راحت در معرض آسیب های این شبکه ها قرار می گیرند.

وی با اشاره به قانون طلایی فضای مجازی، تصریح کرد: این قانون طلایی به ما می گوید هر کاری که در جامعه و در فضای واقعی انجام نمی دهید در فضای مجازی نیز آن کار را انجام ندهید.

سرهنگ عرفانی در پایان توصیه کرد: افراد بدون آگاهی وارد شبکه های اجتماعی نشوند در غیر این صورت قطعا آسیب خواهند دید.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول