بهار 92؛ پر از تنش، وعده و جاسوسی!

[مرور تابستان 92 | مرور پاییز 92 | مرور زمستان 92]

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در روزهای پایانی سال 1392 به مرور مختصر وقایع مهمی که در رابطه با موضوعات رسانه‌های اجتماعی رخ داده است می پردازیم. لازم به ذکر است این تقویم با مرور مهم‌ترین اخبار نقل شده در وبلاگ نیوز است.

در بهار سال 1392، 377 خبر و گزارش در وبلاگ نیوز منتشر شد. اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی، جاسوسی امریکا در اینترنت از مردم دنیا، حاشیه‌های پیش آمده پیرامون مرکز ملی فضای مجازی از سوی دولت دهم و یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری از مهم‌ترین رویدادهای بهار بوده‌اند.

در ادامه مهم ترین اخبار مربوط به فصل بهار را مرور خواهید کرد:

20 فروردین- نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر کشور درباره پرونده ستار بهشتی قانع شدند

در پی سئوال علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور پیرامون علت مرگ «ستار بهشتی» در صحن علنی مجلس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر کشور درباره مرگ این وبلاگ‌نویس قانع شدند. نماینده مردم تهران در سئوال خود، دلیل مرگ وبلاگ‌نویس تحت بازداشت پلیس فتا را از وزیر کشور خواسته بود. (+) [بسته خبری مرتبط]

20 فروردین- اعتراض سخنگوی دستگاه قضا به گلایه‌های وکیل پرونده ستار بهشتی

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد جزییات پرونده «ستار بهشتی» و اینکه وکیل وی از نحوه عملکرد قوه قضاییه ناراضی است، گفت: اگر پرونده زود به دادگاه ارسال می‌شد، می‌گفتند بررسی به صورت کامل نبوده است. در این نوع پرونده‌ها یک طرف قضیه حتما نظر کارشناسی است. در این رابطه نظر کارشناسی برعهده پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی سه بار به صورت کامل نظریات مختلف را بررسی کرد اما هنوز متوجه دلیل تامه مرگ ستار بهشتی نشدند. (+)

26 فروردین- لیلا حاتمی هیچ صفحه‌ای در هیچ شبکه اجتماعی ندارد

لیلا حاتمی، بازیگر سینما ارتباط صفحات هم‌نام با او در شبکه‌های اجتماعی چون گوگل پلاس و فیس‌بوک را رد کرد و گفت حق پیگرد قانونی را در این مورد برای خود محفوظ می‌داند. (+)

26 فروردین- انتشار اسناد مربوط به فعاليت‌هاي جاسوسي و جنايتكارانه غول اينترنت

برخی ایمیل‌های افشا شده ثابت می‌کنند که شرکت اینترنتی «گوگل» در حقیقت یک شرکت «اطلاعاتی–جاسوسی» است که علناً به سازمان‌های تروریستی در آفریقا، آسیا و سراسر جهان یاری می‌رساند. (+)

28 فروردین- فیس‌بوک پرتعدادترین گروه جریان مقاومت در سوریه را «تعطیل» کرد

«فیس‌بوک»، بزرگ‌ترین، فعال‌ترین و پرتعدادترین گروه فیس‌بوکی جریان مقاومت در سوریه را بدون هیچ‌گونه توضیحی مسدود کرد. (+)

28 فروردین- «گوگل» به مناسبت سالروز اعلام وجود کشوری به نام «اسرائیل» لوگوی خود را تغییر داد

سرویس ارائه خدمات «گوگل» به مناسبت سالروز اعلام وجود کشوری به نام «اسرائیل» لوگوی خود را تغییر داد. (+) [گزارش تصویری مرتبط]

280192-01

31 فروردین- مریلا زارعی هم تکذیب کرد

مریلا زارعی، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هیچ ارتباطی با صفحاتی که به نام من در فیس بوک وجود دارد و یا مطالبی که به نقل از من منتشر می‌شود، ندارم و مطالبی که درباره‌ام و یا به نقل از من مثبت و منفی منتشر می‌شود را تایید نمی‌کنم و در صورت ادامه اینگونه رفتارها مراتب را از طریق نیروی انتظامی و قوه قضاییه پیگیری خواهم کرد. (+)

1 اردیبهشت- فراخوان جذب نیرو برای موساد از طریق شبکه‌های اجتماعی

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» از روش گسترده سازمان جاسوسی اسرائیل برای جذب جاسوس‌های جدید در کشورهای عربی متعدد از جمله امارات و شهر دبی خبر داد. (+)

3 اردیبهشت- جمعیت فیس‌بوک‌ از میلیارد گذشت

آمارها نشان داده، تعداد کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک از مرز یک میلیارد نفر گذشت. (+)

5 اردیبهشت- کاروان وبلاگ‌نویسان به مناطق زلزله‌زده بوشهر رفت

حدود 7نفر از وبلاگ‌نویسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی به منظور انعکاس وضعیت مناطق زلزله‌زده استان بوشهر، به این استان سفر کردند. (+) [بسته خبری مرتبط]

سفرنامه بوشهر6

11 اردیبهشت- ریزش بی‌سابقه کاربران فیس‌بوک در ۶ ماه اخیر

بر اساس یک بررسی مستقل، میلیون‌ها نفر از کاربران فعال فیس‌بوک در دهها کشور جهان در شش ماه اخیر این شبکه اجتماعی را ترک کرده‌اند. (+)

12 اردیبهشت- ضریب نفوذ اینترنت در ایران از ۲۰ درصد گذشت

ضریب نفوذ اینترنت از 20 درصد گذشته، اما اهداف ما بیش از این ارقام و در حدود 50 درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه است. (+)

12 اردیبهشت- گوگل و فیس‌بوک موظف به افشای اطلاعات خواهند شد

دولت آمریکا به دنبال تصویب طرحی در کنگره آمریکاست که به موجب آن شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل موظف به افشای آنی اطلاعات کاربرانشان خواهند بود. (+)

24 اردیبهشت- رییس پلیس انتظامی کشور با بیان اینکه وبلاگ ستار بهشتی ۲۵ بازدید‌کننده بیشتر نداشت، از رفتار مأموران در برخورد با وی گلایه کرد

سردار احمدی مقدم گفت: یک کارگر وبلاگ نویس در وبلاگش چیزی نوشته است که 25 بازدید کننده بیشتر ندارد حال اینکه برویم در خانه اش دستبند به او بزنیم و جلوی چشم مادرش او را بکشیم مادر این بنده خدا می ترسد. این ماموران متخلف را به دادگاه فرستادیم که چرا چنین رفتاری می کنند. (+)

25 اردیبهشت- فیس‌بوک نمایه کاربری یک گروه فلسطینی را بست

فیسبوک، کاربری فلسطینی‌ها را در سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی و در آستانه روز «نکبت» بست. (+)

29 اردیبهشت- بروز درگیری در «مرکز ملی فضای مجازی»

صبح 29 اردیبهشت خبرگزاری مهر با انتشار خبری، مدعی شد که در پی حاشیه‌های ایجاد شده برای ساختمان مرکز ملی فضای مجازی، بین نیروهای حراست وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی درگیری رخ داده است که در این میان نیروهای حراست وزارت ارتباطات خواستار پس‌گیری ساختمان مرکز ملی فضای مجازی شدند. (+) وقوع درگیری فیزیکی در همان روز از سوی روابط عمومی این مرکز تکذیب شد، اما ظاهرا مناقشاتی در این میان رخ داده است. (+)

در این میان مصاحبه مروجی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی (+) و مدیرکل حراست وزارت ارتباطات (+) از ابهامات این موضوع کاست و مشخص کرد که لغو مصوبه شورای‌عالی اداری مبنی بر انتقال ساختمان پژوهشگاه مخابرات به مرکز ملی فضای مجازی، مبنای این درگیری بوده است. (+)

31 اردیبهشت- آرامش به مرکز ملی فضای مجازی بازگشت

سایت رسمی پژوهشگاه فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی با انتشار خبری، اعلام کرد که مناقشه بین وزارت ارتباطات و این مرکز با ورود دیوان عدالت اداری به پایان رسید. (+)

31 اردیبهشت- تذکر کتبی مجلس به وزارت ارتباطات

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری کتبی که در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح درباره علت اتفاقات رخ داده در مرکز عالی مجازی را خواستار شد. (+)

31 اردیبهشت- افت ۳۱ درصدی ارزش سهام فیس بوک

فیس‌بوک با نزول ارزش بی‌سابقه سهامش مواجه شده و سرمایه‌گذاران این شبکه اجتماعی را نگران کرده‌است. (+)

1 خرداد- شبکه ملی اطلاعات عملیاتی می‌شود

معاون وزیر ارتباطات گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و با توجه به موارد قانونی موجود در این حوزه میزبانی تمامی دستگاه‌های اجرایی به دیتاسنترهای داخلی منتقل شده است. (+)

1 خرداد- تقویت دیپلماسی عمومی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و وزارت خارجه

عصر روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه از مرکز ملی فضای مجازی بازدید کرد. (+)

2 خرداد- آینده نامعلوم پژوهشگاه فضای مجازی

پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که از مدتی پیش با تغییر نام، مدیریتش از وزارت ارتباطات به مرکز ملی فضای مجازی منتقل شده بود، طی روزهای گذشته حواشی متعددی را تجربه کرده و همچنان آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. (+)

3 خرداد- اختتامیه‌ای برای بهار ِ دولت

جشنواره وبلاگ‌نویسی «بهار»، با برگزاری اختتامیه‌ای در سالن اجلاس سران، با حضور رئیس جمهور و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد. (+)

030392-38

4 خرداد- پسورد دو مرحله‌ای توییتر فعال شد

سرانجام توییتر هم پس از مواجهه با اعتراض‌های فراوان نسبت به آسیب‌پذیری‌های امنیتی٬ به جمع سرویس‌هایی پیوست که با پسورد دومرحله‌ای امکان احراز هویت و ارتقای امنیت را برای کاربران فراهم می‌کنند. (+)

12 خرداد- آغاز نشست های مطبوعاتی نامزدهای ریاست جمهوری در مرکز ملی فضای مجازی

با نشست مطبوعاتی دکتر حدادعادل در مرکز ملی فضای مجازی، نشست های مطبوعاتی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از 12 خرداد در این مرکز آغاز شد. (+) این نشست‌ها با حضور غلامعلی حدادعادل (+) و علی اکبر ولایتی (+) آغاز شد، اما دیگر کاندیداها برای حضور در این نشست استقبال نکردند. [بسته خبری مرتبط]

92-03-12-15

92-03-12-41

12 خرداد- افزایش ۴۸۰درصدی پرونده‌های پلیس فتا سمنان

فرمانده انتظامی استان سمنان از رصد و پایش بیش‌از 36هزار سایت و وبلاگ و افزایش 480درصدی پرونده‌های پلیس فتا این استان خبر داد. (+)

12 خرداد- برگزاری همایش حامیان سعید جلیلی در فضای مجازی

حدود 50 نفر از حامیان سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات همایشی را در تهران برگزار کردند. (+)

92-03-12-55

18 خرداد- حضور غرضی و حداد عادل در جمع «افسران»

محمد غرضی و غلامعلی حدادعادل، کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی افسران حاضر شدند و به سؤالات کاربران این شبکه پاسخ دادند. (+)

92-03-18-02

20 خرداد- آغاز ارائه VPN قانونی به متقاضیان سازمانی

معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارائه سرویس VPN قانونی به متقاضیان حقوقی و شرکتی دریافت این سرویس خبر داد و گفت: به‌زودی کاربران حقیقی نیز می توانند تقاضای اولیه خود برای دریافت VPN را اعلام کنند. (+)

21 خرداد- ایران جاسوسی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی را محکوم می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران جاسوسی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی را محکوم می‌کند. (+)

21 خرداد- پروژه دولت امریکا برای کنترل شبکه‌های اجتماعی افشا شد

مقامات قضایی امریکا، پرونده فردی را به جریان انداختند که اعلام کرده بود آژانس امنیت ملی این کشور اطلاعات حساب‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی را کنترل می‌کند. (+)

22 خرداد- اروپا خواستار توضیح آمریکا درباره جاسوسی اینترنتی شد

مقامات اروپایی اعلام کردند موضوع جاسوسی امریکا در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را در دیدار با مسئولان امریکایی پیگیری خواهند کرد. (+)

23 خرداد- شکایت شرکت های اینترنتی از نهادهای دولتی امریکا

افشای خبر جاسوسی کاخ سفید از کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده برخی شرکت های اینترنتی در خارج و داخل آمریکا از نهادهای دولتی این کشور شکایت کنند. (+)

30 خرداد- پریسم، بزرگ‌ترین جاسوسی سایبری تاریخ

ای‌میل‌ها، گفت‌وگوها با اسکایپ، جست‌وجوهای گوگل، ویدئوهای یوتیوب، نوشته‌های فیس‌بوک و به‌طور کلی اطلاعات الکترونیکی از هر نوعی توسط دولت آمریکا و در پروژه‌ای به‌نام پریسم (منشور) به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه رصد شده ذخیره می‌گردند. (+) [بسته خبری مرتبط]

30 خرداد- گوگل خواستار صدور دستور برای افشای درخواست‌های جاسوسی شد

گوگل خواستار صدور دستور ویژه یک دادگاه فدرال در آمریکا به منظور افشای درخواست‌های کاخ سفید برای جاسوسی از شهروندان است. (+)

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول