مهم‌ترین چالش شبکه‌های اجتماعی، موضوع اعتماد به دیگران است

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از عصر ايران، سرهنگ«علی نیک نفس» با اشاره به افزایش فعالیت شبکه های اجتماعی در ایران، گفت: یکسال قبل، وقتی در گوگل کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می­کردیم به سختی در 5 صفحه اول جستجو، اثری از شبکه های اجتماعی وجود داشت اما امروزه بالغ بر 24 میلیون و 700 هزار نتایج جستجو نشان می دهد که این شبکه ها، رشد بسیار چشمگیری در دنیا و همچنین کشورمان داشته است.

وی افزود: استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی، امروز رشدی فراتر از آنچه انتظار می رفت، داشته به گونه ای که جزیی از سبک زندگی فردی و جمعی افراد جامعه شده و در کنار آن مشکلات عدیده ای برای کاربر و اطرافیان وی ایجاد کرده است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ادامه داد: حضور مستمر در اینترنت به خصوص شبکه های اجتماعی، زمینه اعتیاد و وابستگی شدید کاربر را فراهم می کند به گونه ای که با به وجود آمدن کوچکترین مشکل فنی یا اختلال در روند فعالیت این سایت ها مشکلات بسیاری از نظر روحی و روانی برای فرد ایجاد می کند.

نیک نفس با اشاره به اعتیاد اینترنتی و بی حوصلگی، بی طاقتی و انزوا ی ناشی از آن بیان داشت: شناخت و بررسی ابعاد مختلف رسانه های اجتماعی با توجه به جوان بودن جمعیت کشور ضروری می باشد.

این مقام مسوول از کودکان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین گروه سنی در مقابل آزار سایبری نام برد و افزود: با وجود محدودیت های سنی در اکثر شبکه های اجتماعی برای عضویت کودکان و نوجوانان با انتخاب سن بالاتر در این شبکه ها ثبت نام کرده و فعالیت می کنند، بدین ترتیب کودکان وارد دنیایی می شوند که پیش از این بزرگترها نیز تجربه زندگی در آن را نداشته اند.

وی ادامه داد: بروز اختلالات جسمی همانند چاقی، بی تحرکی، ضعف بینایی و بلوغ زودرس در کنار تبعات روحی و روانی متعدد همچون پرخاشگری، بی حوصلگی، گوشه گیری، مورد آزار قرار گرفتن از جمله تاثیرات شبکه های اجتماعی بر زندگی کودکان است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا گفت: باید حقیقت را پذیرفت که مهم ترین چالش شبکه های اجتماعی اینترنتی، موضوع «اعتماد» به مخاطب یا کسانی است که در لیست دوستان شما قرار می گیرند.

وی ادامه داد: مطالعه سبک کاربری کاربران ایرانی نشان می دهد که معمولا این افراد درخواست سایر کاربران برای دوستی را به راحتی می پذیرند در حالیکه به طور معمول، در شبکه های اجتماعی دوست یابی صورت نمی پذیرد و تنها دوستان و آشنایان در فضای واقعی در این فضا نیز نسبت به اتصال و اشتراک گذاری اطّلاعات و محتوا اقدام می کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا همچنین با اشاره به مشکلات و خطرات شبکه های اجتماعی هشدار داد:

** مراقب جعل هویت باشید

یکی از مهم ترین موضوعاتی که کاربران را تهدید می کند موضوع جعل هویت است خصوصاً زمانی که کاربر جزو افراد سرشناس و شناخته شده باشد؛ در صورتی که در حیطه کسب و کار یا حوزه اجتماعی خود، فرد سرشناسی هستید، ممکن است افراد دیگری با سو استفاده از محتواها و اطّلاعاتی که شما به صورت عمومی به اشتراک گذاشته اید، با نام و هویت جعلی شما و با راه اندازی صفحات مشابه دست به اخاذی، کلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه بزنند.

هشیاری جهت حفظ اطّلاعات و محتواهای خصوصی از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین در صورتی که متوجه شدید شخصی با هویت شما اقدامات مجرمانه انجام می دهد، موضوع را به پلیس فتا اعلام کنید.

اسرار ملّی و سازمانی را افشاء نکنید

سازمان، شرکت یا موسسه ای که در آن کار می کنید، قطعاً اطلاعاتی را در اختیار شما می گذارد که انتظار دارد شما آنها را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارید.

برخی از شبکه های اجتماعی نیز طوری طراحی شده اند که ناخواسته افراد را به ورطه جاسوسی می کشانند برای مثال برخی شبکه های اجتماعی مبتنی بر جانمایی که افراد نام و نشان خیابان ها، اماکن و مراکز مهم و حساس را به اشتراک می گذارند که عملاً کارکرد جاسوسی دارند و به راحتی این امکان را به دشمن می دهند تا به اطّلاعات مکانی مراکز مهم، حساس و حیاتی بدون کمترین زحمتی دسترسی داشته باشد.

مراقب کرم های رایانه ای و تروجان ها باشید

برخی از خدمات شبکه های اجتماعی مثل نرم افزارهای کاربردی(اپلیکیشن ها) در دل خود، کرم های رایانه ای و تروجان ها را انتشار می دهند بنابراین در فضای شبکه های اجتماعی، به هر خدمتی که از سوی کاربران دیگر به شما پیشنهاد می شود اعتماد نکنید.

توافق نامه محرمانگی اطّلاعات را مطالعه کنید

با مطالعه ی توافق نامه سیاست های محرمانگی، متوجه خواهید شد که کدام دسته از اطلاعات که شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید ممکن است در معرض خطر قرار گیرد، این کار به شما کمک می کند با دقت بیشتری از این شبکه ها استفاده کنید.

به هر ناشناسی اعتماد نکنید

فضای شبکه های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویت های جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری، اشاعه فحشا و سایر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط گیری با کاربران اقدام می کنند بنابراین از پذیرفتن افرادی که با هویت، تصاویر و طرح مطالب اغوا کننده سعی در ارتباط گیری و افزودن شما به لیست دوستان یا علاقمندان صفحه خود را دارند، اجتناب کنید.

تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید

تمامی شبکه های اجتماعی، ابزارهایی را در اختیار شما می گذارند که نسبت به تنظیم حوزه حریم خصوصی خود اقدام کنید، با استفاده از این ابزارها می توانید با خیال راحت تر نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات با دوستان اقدام کنید و دسترسی دیگران را محدود نمایید.

این مقام ارشد انتظامی از هموطنان خواست تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق بخش تماس با ما سایت پلیس فتا گزارش کنند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول