فضای مجازی، ابزار اشاعه معروفات در جامعه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رسانیوز، مدیریت برنامه ریزی و نظارت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان برنظارت عمومی در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: در عصر جدید ابزارهای ارتباطی عاملی بسیار قوی در جهت پیشبرد اهداف مجموعه ها، گروه ها و احزاب است.

وی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهایی است که می تواند مجموعه ها را به هم پیوند دهد چرا که این شبکه ها برقراری ارتباط را تسهیل و انتقال اطلاعات را سرعت می بخشد.

وی به تنوع شبکه های اجتماعی موجود اشاره و اظهار داشت: سایت های تحلیلی خبری، سایت های اشتراک فیلم و تصویر چون یوتیوب و در رأس آنها شبکه هایی چون فیس بوک، فرند فید و مای اسپیس است.

حجت الاسلام قیصریان از شبکه های مجازی به زندگی الکترونیکی یاد کرد و گفت: زندگی آنلاین، زندگی مجازی و حتی تجلی زندگی دوم عناوینی است که برخی متخصصان ارتباطات به شبکه های مجازی نسبت می دهند.

وی یکی از معضلات شبکه های اجتماعی را تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد برشمرد و افزود: این قبیل شبکه ها، به عنوان یک رسانه اجتماعی نو ظهور، بستر مساعدی را برای تولید، کنترل، نشر و جریان محتوای دیجیتالی فراهم کرده است و همین امر باعث شده که کشورهای فرا صنعتی سرمایه گذاری قابل توجهی در شبکه های اجتماعی داشته باشند.

مدیریت برنامه ریزی و نظارت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان به اهمیت شبکه های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه شبکه های اجتماعی مجازی یکی از مهم ترین رسانه های اجتماعی در زندگی روزمره انسان ها محسوب می شوند و از آنها برای تبلیغات، اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی استفاده چشمگیری می شود.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه های امریکایی فیس بوک و گوگل پلاس فعال هستند، گفت: ایجاد هویت شبکه ای، فرازمان شدن بازخوردها، فرا مکان شدن، توسعه ارتباطات افقی، تعاملی و شبکه ای شدن حوزه رسانه، تولید محتوا توسط کاربر و تقریبا رایگان شدن آنها از جمله وی‍ژگی های رسانه های اجتماعی است.

وی با تأکید بر ضرورت نظارت عمومی بر فضای مجازی، خاطرنشان کرد: با توجه به وی‍ژگی های مذکور، غافل شدن از این ظرفیت در خصوص نظارت عمومی و یا همان فریضه امر به معروف و نهی از منکر، می تواند این فرصت را تبدیل به تهدید نماید و به همین دلیل لازم است متولیان امور دینی با ورود عالمانه، این فضا را تبدیل به ابزاری جهت اشاعه معروفات و نهی از منکرات نماید.

حجت الاسلام قیصریان تصریح کرد: امروزه فهرست بلندی از شیوه ها و ابزارهای ارتباطی و تبلیغی فرا روی متولیان امور دین وجود دارد که می توان با بهره گیری از آنها معروفات الهی را به طیف گسترده ای از مخاطبان منتقل کرد لذا آشنایی متدینان با این قبیل شبکه ها و استفاده فعال از ظرفیت های تبلیغی آنها امری ضروری است.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول