ملاکمان برای فیلترینگ، شورای عالی فضای مجازی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حسن نجفی سولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال،  با اشاره به موضوع فیلترینگ فضای مجازی اظهار کرد: همه دنیا قاعده ای برای کنترل فضای مجازی دارند و در همه شرایط به نظارت این فضا می پردازند بنابراین نباید بحث فیلترینگ و کنترل را نفی مطلق کنیم.

وی افزود: متأسفانه در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی شاهد موضوعاتی هستیم که جنس سیاسی پیدا می کند. موضوعاتی که مربوط به مصالح نظام، فرهنگ مردم، آزاد منشی انسان ها و حضانت از سرمایه های ملی است که متأسفانه در فضای مجازی سیاسی می شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: موضوعات خصوصی ملی را نباید سیاسی کرد بلکه باید با یک تعقل، اعتدال، درایت و تخصص بحث کرد که شورای عالی فضای مجازی مسئولیت این کار را برعهده گرفته است و با تشکیل کارگروه تخصصی موضوعات را بررسی و در نهایت تبدیل به قانون می کند.

شورای عالی فضای مجازی، علمی ترین مباحث را پیش می برد
وی بیان کرد: آن چیزی که در شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با فیلترینگ، پالایش، پایش، رصد، تحلیل در فضای مجازی بحث می شود، علمی ترین مباحث موجود جهان است، یعنی مطالعه تطبیقی و کار علمی می شود. نخبه ها در شورا حضور دارد و بحث و بررسی می کنند تا به یک نتیجه منطقی برسند و در نهایت یک قاعده کلی تنظیم می شود که بر مبنای آن قاعده کنترل، تنظیم و هدایت می شود.

نجفی سولاری اظهار کرد: آنقدر تغییرات تکنولوژی زیاد است به ویژه شبکه های اجتماعی که بهترین راه برخورد با این تغییرات، عملیات ایجابی است. ما باید شبکه های اجتماعی خوبی ایجاد کنیم تا این شبکه ها به نوعی «برند» شود و در نهایت به اجتهادی برسیم که همه کاربران به آن مراجعه کنند و آنقدر جذاب باشند که جایگزین بسیاری از شبکه های اجتماعی مسأله سازشوند.

وی بیان کرد: کنترل و نظارت فضای مجازی باید قاعده مند باشد و در کنار عملیات ایجادی به غذا فکر کنیم نه قضا. یعنی در کنار کنترل و نظارت، خوراک خوبی برای کاربران مان داشته باشیم تا جایگزین این فیلترینگ ها شود.

باید پایبند نظر شورای عالی فضای مجازی باشیم
نجفی سولاری اظهار کرد: هر آنچه که شورای عالی فضای مجازی درباره فیلترینگ نظر می دهد باید پایبند باشیم و ملاک ما شورای عالی فضای مجازی است.

وی افزود: تنظیم قواعد و نظارت عالی بر فضای مجازی در همه دنیا وجود دارد و دلیلی وجود ندارد که ما نداشته باشیم، اما قواعد این تنظیم چگونه باشد را نباید اظهار نظر سلبی مطلق و ایجابی کنیم. یعنی نه به صورت مطلق دریچه جهان را ببندیم و نه آنقدر رها کنیم که خیلی از چیزها را از دست دهیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: ما تکلیف داریم که اطلاعات مردم را همچون سرمایه های مردم حفظ کنیم در واقع ایمنی در فضای مجازی یکی از الزاماتی است اگر سرقت اندیشه و فکر … شود، قطعا در محضر خدا باید پاسخگو باشیم.

وی بیان کرد: درباره فیلترینگ فضای مجازی اشتباه است که نظر شخصی ارائه کنیم بلکه باید تابع شورای عالی فضای مجازی باشیم.

نجفی سولاری اظهار کرد: فضای مجازی، قدرت خوبی است که می تواند در اختیارمان قرار بگیرد، درواقع ما با مضامین دینی می توانیم وارد این تکنولوژی شویم و از آن بهره مند شویم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول