افشای برنامه وزارت دفاع آمریکا برای نفوذ بر کاربران توییتر

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از مشرق روزنامه گاردین فاش ساخت که بخش پژوهشی وزارت دفاع آمریکا با صرف میلیون‌ها دلار، ده‌ها مطالعه و تحقیق درباره چگونگی اثرگذاری بر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی انجام داده است.

بر اساس گزارش گاردین، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) وابسته به پنتاگون پژوهش‌های گسترده‌ای درباره چگونگی اثرگذاری بر شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر انجام داده است.

مرکز دارپا در سال 1958 تاسیس شده و نقش محوری در ایجاد و پیشرفت فناوری‌های اینترنت، روباتیک و پهپادها داشته است.

گاردین اعلام کرده که این اطلاعات را از لیست انتشارات مرکز دارپا به دست آورده است. دارپا اخیرا لیست انتشارات خود در برنامه موسوم به «نقش شبکه‌های اجتماعی در ارتباطات استراتژیک» را منتشر کرده است.

646333_403

دارپا هدف کلی از برنامه موسوم به «نقش شبکه‌های اجتماعی در ارتباطات استراتژیک» را توسعه دانش جدید شبکه‌های اجتماعی بر پایه یک زیرساخت فناوری نوظهور اعلام کرده است. از طریق این برنامه، دارپا به دنبال توسعه ابزارهایی برای حمایت از تلاش‌های کاربران در جهت مقابله با اطلاعات نادرست و فریبکاری‌ها است.

در لیست انتشارات مربوط به نقش شبکه‌های اجتماعی در ارتباطات استراتژیک که دارپا منتشر کرده، می‌توان ده‌ها تحقیق و مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از وزارت دفاع آمریکا در این باره انجام داده‌اند را مشاهده کرد. به عنوان مثال، این لیست نشان می‌دهد که محققانی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مرکز تحقیقاتی شرکت آی.بی.ام یا موسسه تحقیقات فناوری جورجیا پروژه‌های تحقیقاتی درباره شبکه‌های اجتماعی برای پنتاگون انجام داده‌اند و دستمزد دریافت کرده‌اند.

مطالعاتی که هزینه‌های آنها توسط پنتاگون پرداخت شده، دامنه گسترده‌ای از موارد مربوط به شبکه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

در مطالعات انجام شده در دارپا، موارد مشکوک و عجیبی به چشم می‌خورد مثلا در یک تحقیق، توییت‌های چهره‌های معروف همچون لیدی گاگا و جاستین بیبر (خوانندگان آمریکایی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

646332_732

در تحقیق دیگر، نحوه استفاده فعالان جنبش وال استریت از توییتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در تحقیق دیگری هم درباره رفتار کاربران توییتر مطالعه شده است.

در برخی از این تحقیقات هم به جای مطالعه بر شبکه‌های اجتماعی، با ارسال پیام‌های جهت‌دار به کاربران بی‌خبر، پاسخ و واکنش آنها گردآوری شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مرکز دارپا در پاسخ به سوالات گاردین درباره علل انجام این تحقیقات، اعلام کرده که شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حالت تغییر رفتار و مراودات عادی مردم هستند که ممکن است در برخی موارد خلاف منافع آمریکا و خطرات نظامی داشته باشد. به همین دلیل، دارپا خود را ملزم می‌داند تا از مطالعات دانشگاهی درباره شبکه‌های اجتماعی حمایت کند.

افشای تحقیقات دارپا بر شبکه‌های اجتماعی فقط چند روز پس از آن رخ داده که فاش شد فیس‌بوک محتویات شخصی کاربران خود را در اختیار محققان قرار داده است.

فیس بوک در واکنش به اعتراض‌ها مدعی شده که هدف از این مطالعات، شناسایی راه‌هایی برای ارائه خدمات بهتر است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول